Facebook a anunțat restricționarea pe teritoriul Australiei a partajării articolelor de știri și a videoclipurilor de către utilizatori

Facebook și-a anunțat miercuri intenția de a le restricționa utilizatorilor partajarea articolelor de știri și a videoclipurilor, pe teritoriul Australiei, ca urmare unui proiect de lege care obligă marile platformele de social media să plătească anumite sume către publicaţiile de unde sunt luate respectivele articole, în baza traficului generat de titluri.

Așadar, utilizatorii australieni de Facebook vor fi obligați să aleagă alte reţele pentru a se informa cu privire la știrile de actualitate. Compania condusă de Mark Zuckerberg a anunțat că îi va restricționa pe utilizatori să partajeze sau să vizualizeze linkuri de știri pe această platformă. Măsura drastică urmează dezbaterii asupra legislației propuse de guvernul de la Cannbera. Autoritățile australiene încearcă să forţeze marile platformele de internet, în special gigantii publicitari Facebook și Google, să plătească direct editorilor de știri pentru accesul la conținut.

”Ne confruntăm cu o alegere neplăcută”

Conducerea Facebook a căutat să reducă la minimum impactul material al deciziei, dezvăluind că doar 4% din conținutul din feed-urile utilizatorilor australieni era o știre, însă compania nu a dezvăluit alte cifre legate de consumul de știri.

„Ne confruntăm cu o alegere neplăcută: să încercăm să respectăm o lege care ignoră realitățile relației (dintre rețea și editori) sau să nu mai permitem conținut de știri pe serviciile noastre din Australia. Cu inima grea, alegem a doua opțiune”, a comunicat grupul.

În 2020, Facebook a generat 5,1 miliarde de direcționări gratuite către editori australieni, în valoare de aproximativ 407 milioane dolari

William Easton, director generalul al Facebook pentru Australia și Noua Zeelandă, semnalează într-o scrisoare publică: „Așa cum am arătat clar de mai multe luni guvernului australian, schimbul de valoare între Facebook și editori se desfășoară în favoarea editorilor. Anul trecut Facebook a generat aproximativ 5,1 miliarde de direcţionări gratuite către editori australieni în valoare de aproximativ 407 milioane de dolari SUA. Pentru Facebook, câștigul de afaceri din știri este minim.

Știrile reprezintă mai puțin de 4% din conținutul pe care îl văd oamenii în fluxul de știri. Jurnalismul este important pentru o societate democratică, motiv pentru care construim instrumente dedicate și gratuite pentru a sprijini organizațiile de știri din întreaga lume în inovarea conținutului lor pentru publicul online.

În ultimii trei ani am lucrat cu guvernul australian pentru a găsi o soluție care să recunoască realitățile modului în care funcționează serviciile noastre. Am lucrat mult timp la reguli care să încurajeze inovația și colaborarea între platformele digitale și organizațiile de știri. Din păcate, această legislație nu face acest lucru. În schimb, încearcă să penalizeze Facebook pentru conținut pe care nu l-a luat sau nu l-a cerut”.

Distincție între conținutul distribuit pe Facebook și cel oferit de Google

Facebook a încercat să reliefeze o distincție între modul în care conținutul de știri este distribuit pe Facebook, de către utilizatori. În antiteză cu conținutul algoritmic oferit de motorul de căutare Google, care va fi supus aceloraşi reguli, potrivit viitoarei legislaţii australiene. Google a început însă deja să colaboreze cu editorii pentru a genera plăți forfetare, astfel încât să poată genera conținut de știri în Australia. Google a încheiat miercuri un acord cu Rupert Murdoch’s News Corp, în ciuda amenințărilor pe care le făcuse luna trecută, când transmitea că motorul de căutare va fi blocat în Australia.