Schimbare majoră la Facebook. Cum vor fi afectați utilizatorii
- Alex Dumitrescu
- 29 martie 2019, 16:55
Noi reguli privind transparența publicitară în UE au fost anunțate, vineri, de Grupul Facebook. Acestea urmăresc combaterea încercărilor de intervenție străină în campaniile pentru alegerile europarlamentare.
Aplicate începând de anul trecut în state în care au fost organizate scrutine electorale, în special cu ocazia alegerilor de la mijloc de mandat din Statele Unite, dar şi în Brazilia sau India, aceste măsuri vor obliga orice persoană sau entitate care doreşte să difuzeze pe Facebook şi Instagram, în cadrul UE, publicitate având legătură cu alegerile (în care se face referire la candidaţi, liste sau teme politice mai generale), să se supună unei proceduri de autorizare, a explicat reţeaua de socializare pe site-ul său.
Această procedură trebuie urmată în ţara în care persoana publică reclama (ceea ce înseamnă că nu se poate plăti pentru a difuza o campanie dintr-o altă ţară), iar solicitanţii trebuie să furnizeze documente de identitate şi detalii de contact amănunţite care să permită realizarea de verificări.
Scopul este acela de a împiedica organizaţiile sau persoanele fizice străine să încerce să influenţeze votul alegătorilor europeni prin intermediul anunţurilor de pe Facebook sau Instagram.
Măsurile vor permite, de asemenea, oricărui utilizator să obţină informaţii despre aceste anunţuri publicitare: cine a plătit, care sunt teritoriile vizate, de câte ori au fost vizionate şi ce sumă s-a cheltuit pentru ele. Pe de altă parte, nu va fi posibil să se afle dacă au fost vizate anumite categorii de utilizatori.
În plus, toată publicitatea electorală va fi arhivată şi păstrată timp de şapte ani într-o bibliotecă digitală (Ad Library) cu acces liber, ceea ce va permite mass-media, cercetătorilor, politologilor şi ONG-urilor să le studieze. Autorităţile vor putea, de asemenea, să recurgă la această arhivă dacă au nevoie pentru investigaţii.
Grupul Facebook îşi va deschide către terţi interfaţa de programare a aplicaţiilor (API) pentru a facilita utilizarea acestor date, conform angajamentului asumat sub presiunea organizaţiilor neguvernamentale, după ce anterior restricţionaseră accesul.
Reţeaua mai informează despre crearea unui sistem de identificare a anunţurilor publicitare care încearcă să scape acestor reglementări (inclusiv monitorizarea referirilor la anumite subiecte cu rezonanţă politică precum securitate, valori politice, politică externă, drepturi sociale şi civile, imigraţia sau mediul înconjurător) şi solicită utilizatorii săi să raporteze orice abuz.
Concret, procedura de autorizare se deschide vineri, 29 martie, iar Facebook va începe la mijlocul lunii aprilie penalizarea celor care încalcă aceste reglementări, oprirea campaniile acestora, arhivarea lor şi obligarea celor în culpă să urmeze procesul de autorizare.
Aceste măsuri disuasive au fost introduse treptat ca urmare a scandalului care a izbucnit în Statele Unite, unde agenţii ruse au folosit reţeaua socială pentru a face campanie în favoarea candidatului Donald Trump în alegerile prezidenţiale din 2016.
„Aceste schimbări nu vor împiedica în totalitate abuzurile. Ne confruntăm cu adversari inteligenţi, creativi şi bine finanţaţi, care îşi schimbă tactica atunci când le detectăm acţiunile. Dar credem că va ajuta la prevenirea ingerinţelor din perioada alegerilor”, a declarat Richard Allan, membru în conducerea reţelei sociale.
Grupul Facebook intenţionează să extindă în iunie la nivel mondial majoritatea acestor măsuri