În cursul zilei de luni, 8 octombrie a.c., s-au înregistrat fluctuații ale PIAS, care au fost analizate și soluționate în cursul zilei de marți, 9 octombrie. Pe durata efectuării lucrărilor tehnice, au existat intervale în care platforma informatică a avut timpi lungi de răspuns la solicitările utilizatorilor, fapt perceput de aceștia drept nefuncționalitate. Menționăm că serviciile medicale efectuate în perioada respectivă pot fi raportate și validate în interval de trei zile lucrătoare după data efectuării serviciilor respective, nefiind necesară stabilirea de măsuri derogatorii”, situația din teren îi contrazice.

 

„Am stat conectat de la ora 1 noaptea până pe la 2”

„Serverele sunt subdimensionate, nu se face mentenanță, sunt conceptual prost făcute. Luni, marți, miercuri, a fost dezastru. Miercuri, pe partea de validare a consulaților la cabinet, marja de eroare a fost peste 99%. Eu ce am lucrat ieri ca să pot să validez, rețete și consulații ca să pot fi plătit pe ele, am stat conectat pe calculatorul de la serviciu de la ora 1 noaptea până pe la 2. Am avut erori săptămâna aceasta, erori tragi-comice aș putea spune: CASMB nu există, Medicul nu există, pacientul este mort, pacientul este mort și nu este asigurat, medicul nu are contract valid,” a declarat un medic de familie din Capitală, care dorește să își păstreze anonimatul.

Problema este gravă, pentru că medicii de familie sunt nevoiți să scoată bani din buzunar dacă pacientul nu este asigurat, aceștia neputând vedea calitatea lui din cauza erorilor sistemului informatic. CNAS le sugerează medicilor să dea rețete compensate în modul offline, dar aceștia nu au în vedere un lucru: când se eliberează rețete offline, medicii nu pot verifica ce alte medicamente a luat pacientul din alte părți. Este important acest lucru, deoarece pacienții sunt limitați la șapte medicamente pe lună pe diverse tipuri de liste. În cazul în care se depășește această listă, medicii de familie sunt nevoiți să plătească contravaloarea acestora.

 

„CNAS găsește plăcere în a ne lua banii”

„Pentru a fi absolvit de a da bani din buzunar, trebuie ca CNAS să emită un comunicat prin care să spună ora de la care a apărut defecțiunea și până la ce oră a ținut. În acea perioadă, toată lumea poate lucra offline și e absolvită de a plăti din buzunar serviciile care nu pot fi verificate. Așa e scris în contract, așa e scrisă legea. Dar pentru că nu îi convine Casei de Asigurări să piardă orice leu și îi place să ne ia banii aceia mulți pe care ni-i dau, nu emit aceste comunicate oricât am insista noi. Mi se pare jignitor față de medici și pacienți, să vii cu un comunicat că nu se întâmplă nimic.” a declarat pentru EVZ, Președintele Asociației Medicilor de Familie București – Ilfov, doctorul Sandra Alexiu (foto).

 

Casa de Asigurări le spune că nu există nicio problemă

Aceste erori de sistem sunt în toată țara. La Târgu Jiu, medicul Monica Radu povestește pentru EVZ că de multe ori validează datele de peste zi, noaptea: „Vin și de la 5 dimineața la cabinet sau râmân până pe la miezul nopții să fac această operațiune. Vă dați seama că un medic care stă o noapte întregă să valideze servicii, a doua zi nu mai poate fi odihnit la cabinet și să fie la capacități optime. Se tot trimit email-uri, iar Casa de Asigurări ne spune că nu este nicio problemă, deși situația din teren o contrazice”.

 

Doctorii plătesc amenzi la greu!

Președintele Societății Naționale a Medicilor de Familie – Iași, Dr. Anca Deleanu (foto) spune pentru EVZ că Iașiul este un județ fruntaș la plătitul diferitelor amenzi pentru prescripții medicale. „Acum s-au întors amenzi din 2013, din cauza ineficienței sistemului informatic. Noi le recomandăm pacienților diferite medicamente, mai ales în sezonul rece și dacă e să le dăm compensate, trebuie să așteptăm scrisoare de la specialist. E un sistem dute-vino și este un sistem absolut degradant. Nu de puține ori ni se întâmplă să introducem noaptea date în sistem. Am ajuns să facem cu rândul. Când noi, când asistenții medicali. Venim mai devreme la muncă să putem sa introducem datele în sistem. Societatea Națională a Medicilor de Familie – Iași, a făcut nenumărate sesizări cu privire la acest aspect. Avem un sistem informatizat, dar cumpărăm biletele de trimiere de la Casa de Asigurări și le scriem cu pixul. Se putea informatiza și acest aspect dar dacă sistemul are atâtea probleme se mai trezeau bieții oameni că se duc să se interneze iar ei nu figurau cu biletul de trimitere. Noi, ca medici ne familie ne simțim ca niște cenușărese. Un coleg de-al meu mereu se întreba: Ce examen trebuie să mai dăm ca să devenim și noi medici?” conchide aceasta.

 

Rețetele nu au fost validate la farmacie

Nici Satu Mare se pare că nu a fost ferit de lupta cu sitemul informatic al Casei de Asigurări de Sănătate. În această săptămână nu a funcționat sistemul în condiții optime și cardul de sănătate nu a putut fi verificat. Au fost date rețete offline, iar pacienții au întâmpinat probleme la farmacie pentru că nu au reușit să își ridice medicamentele. Farmacia nu vede rețetele emise offline și dau medicamentele pe propia lor răspundere.

 „Au fost momente când primeam mesaje de eroare că nu sunt în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate, am colegi care nu au reușit să trimită raportarea lunii precedente pentru că nu funcționează sistemul. Am colegi care lucrează peste program sau stau până la miezul nopții, încercând să valideze. Dacă sistemul funcționează cu întreruperi – adică o rețetă mi-o validează și trei nu – ei spun că funcționează. Până și Casa Județeană de Asigurări de Sănătate Satu Mare a avut ceva probleme cu niște procesări de îngrijiri la domiciliu, dar nu recunosc că nu a funcționat sistemul. Dacă CNAS ar ieși cu un comunicat și-ar recunoaște neputința iar asta la ei nu se poate.” a declarat pentru EVZ, Vasile Blaga (foto), Președintele Patronatului Medicilor de Familie Satu Mare.

 

Te-ar putea interesa și: