Donald Trump, secta Amish, rulotele și economia

Donald Trump, secta Amish, rulotele și economia

Emblemă a șoselelor americane, camping-car este și un barometru al economiei Statelor Unite

Rulotele au devenit de câteva decenii o veritabilă emblemă a Statelor Unite. Un mod de viață pentru mulți, petrecut de-a lungul infinitelor șosele americane.

Rulotele americane nu mai sunt de mult simple dormitoare pe roți, ci beneficiază de tot confortul unei case.

Deseori supraechipate și modulabile, ele oferă familiilor americane luxul de a descoperi imensa lor țară fără a renunța la un confort demn de cel mai bun nivel de trai.

Ne puteți urmări și pe Google News

Însă, în plin an electoral, camping-cars spun și o altă poveste despre America.

„Foarte mulți oameni apreciază că aceste camping-cars sunt un indicator economic. Chiar așa și este în multe cazuri”, este de părere Don Clark, PDG-ul firmei Grand Design, fabricant de rulote premium.

„Acum, un camping-car este un hobby, nu mai este o necesitate”, a adăugat el.

Americanii nu cheltuie zeci de mii de dolari pe un produs decât numai când simt că-și pot permite. Și își pot.

Or, în Statele Unite, alegătorii au, de regulă, tendința să-și realeagă președintele tocmai când economia este solidă și prosperă. Cum este cazul acum.

În apropierea alegerilor prezidențiale din noiembrie, o echipă a AFP a traversat (nu în rulotă, ce-i drept) o parte a țării pentru a lua pulsul economic și politic al statelor situate între Washington și Iowa, unde va avea loc, la 3 februarie, prima etapă a alegerilor primare democrate.

Or fi taxe, dar economia duduie

La nord-est de Indiana, în inima industriei de camping-car, verdictul este pozitiv pentru Donald Trump: economia pare puternică, deși mai puțin decât recent.

Pentru Don Clark, taxele impuse de președintele Donald Trump pe oțel, aluminiu și pe alte materiale esențiale pentru fabricarea rulotelor, au avut „un impact negativ”, dar sectorul de profil se pregătește să sărbătorească al patrulea cel mai bun an de la înființare, în 1913.

„Se va prăbuși sectorul camping-car?”. Întrebarea i-a fost pusă specialistului Sherman Goldenberg, și nu oriunde, ci în panteonul rulotelor din Elkhart, un muzeu unde poate fi admirat un celebru Ford T din 1913, considerat, cu masa sa pliabilă, primul vehicul de loisir fabricat în Statele Unite.

„Nu, nu se va prăbuși, dar nu mai batem recorduri ca altădată”, a răspuns, după o pauză, Goldenberg.

Camping glamour

Sherman Goldenberg estimează că cele 400.000 derulote livrate în 2019 se datorează redinamizării modei „glamping”-ului. Adică „campingul glamour”, foarte popular în rândul persoanelor tinere.

Împortant, pentru că sectorul de camping-car era dominat de multă vreme de persoane în vârstă.

„Industria de camping car merge încă bine”, a declarat Eric Sims, economist la universitatea Notre Dame din South Bend, bastion al candidatului democrat la Casa Albă, Pete Buttigieg.

Dar „lucrurile s-au mai calmat în raport cu ceea ce era acum trei sau patru ani”, a nuanțat Sims.

Mână de lucru de la sectă

Producția rulotelor începe deseori înainte de răsăritul soarelui, pentru că producția trebuie adaptată la orarul sectei Amish, comunitate religioasă cunoscută cu un stil de viață simplu și auster.

Amish refuză confortul modern, inclusiv deplasarea cu automobilul sau Internetul. Însă comunitatea Amish constituie peste 80% din mâna de lucru a uzinei de rulote din Riverside.

Chiar dacă condusul unui automobil este contrar perceptelor Amish, bărbați și femei aparținând acestei comunități vin în fiecare dimineață să lucreze, înainte să plece acasă pe biciclete.

„O slujbă bună, bine plătită” pentru persoane cu studii de liceu, estimează directorul fabricii, Mervin Lehman. Amish obișnuiesc să părăsească școala la începutul adolescenței.

Dacă comunitatea Amish nu cumpără vehicule, pentru alți americani obstacolul unul financiar, dar poate fi depășit.

Keith Hess, originar din Wisconsin, crede că-și poate permite o rulotă, râvnită de cinci ani, pentru suma deloc neglijabilă de 100.000 de dolari.

Căsătorit de 38 de ani , dorește să petreacă o lună-două cu soția sa pentru a traversa coasta de vest până la Alaska.

În America de Nord, avem enorma șansă să putem conduce până în foarte multe locuri, să ne bucurăm de peisajele pe care Dumnezeu le-a creeat pentru noi”.