Declararea indemnizațiilor încasate în pandemie. Românii riscă sancțiuni mari
- Emma Cristescu
- 26 ianuarie 2023, 11:53
Românii au primit indemnizații de pandemie, în baza legislației introduse temporar în contextul crizei coronavirusului. Cu toate astea, cei care nu le-au declarat și care nu au plătit taxele aferente riscă să fie sancționați.
În anul 2022, românii au putut încasa de la stat indemnizații de pandemie, în baza legislației introduse temporar în contextul crizei COVID-19. Cu toate astea, ele trebuie declarate prin formularul 212 și trebuie achitate la stat taxele aferente până la 25 mai 2023.
Cea mai recentă indemnizație de pandemie a fost reglementată prin OUG 2/2022 și acordată în 2022. Indemnizații asemănătoare s-au mai acordat în baza OUG 30/2020, OUG 132/2020 și OUG 111/2021. Românii trebuie să achite impozit pe venit și contribuțiile sociale la pensii și sănătate.
Declararea indemnizațiilor încasate în 2022 și a taxelor aferente se face, prin declarația unică (formularul 212), până la 25 mai 2023. Nici taxele aferente nu trebuie neglijate. Indemnizațiile de pandemie se calculează separat de veniturile din activități economice. Chiar dacă nu au primit o sumă foarte mare, românii sunt obligați să plătească impozit pe venit și contribuții la pensii și sănătate pentru ele.
În cazul în care nu sunt plătite și declarate până la 25 mai 2023, Fiscul are un instrument prin care poate veni cu decizii de impunere din oficiu, mai exact o procedură pentru stabilirea din oficiu a impozitului pe venit (cotă: 10%) și a contribuțiilor la pensii (cotă: 25%) și sănătate (cotă: 10%), potrivit avocatnet.
Noi modificări făcute de Fisc
ANAF a propus o serie de modificări la Formularul 112 cunoscut și ca „Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”. Se urmărește introducerea la Capitolul I, secțiunea 2 din formular a unei subsecțiuni noi, subsecțiunea 3, care se completează de persoanele fizice care obțin pensii din străinătate, pentru care se datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate.
Din noua declarație va fi eliminată, tot de la Capitolul I, secțiunea referitoare la stabilirea și declararea obligațiilor fiscale datorate de către contribuabili, pentru indemnizațiile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr.30/2020;
La Capitolul I va mai fi introdusă și o secțiune distinctă pentru stabilirea și declararea obligațiilor fiscale datorate pentru indemnizațiile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 2/2022.
O altă modificare urmărește actualizarea secțiunii „Sumarul obligațiilor privind impozitul pe venitul realizat și contribuțiile sociale datorate, stabilite prin declarația curentă”, de la Capitolul I din formular. Aceasta va deveni secțiunea 8, prin introducerea câmpurilor privind obligațiile fiscale datorate de contribuabili potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 2/2022, precum și eliminarea câmpurilor privind obligațiile fiscale datorate de contribuabili potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr.30/2020.