O carte poate fi cel mai bun tovarăș al unui copil, mai ales pe timpul vacanței de vară, atunci când nu mai pri mește informații zi de zi, așa cum se întâmplă pe parcursul anului școlar
Ca să îi ținem mintea trează și obișnuită cu un anumit ritm, e bine să-l împrietenim cu cartea. Să determini copilul să citească, să fie prieten cu cărțile poate fi o „încercare”, uneori. Dar dacă o facem din timp și folosim „tehnici” atractive, putem să obținem această victorie.
Cum ne determinăm copilul să citească în vacanța de vară? Ne-a spus Smaranda Nicolau, Curriculum Developer la Asociația Curtea Veche, asociație care promovează lectura în rândul celor mici. „Un fapt destul de puțin cunoscut la noi este că, pe perioada vacanței, copiii care nu se implică în activități educaționale tind să piardă o parte din cunoașterea acumulată pe parcursul anului școlar. Este vorba despre așa numitul fenomen cunoscut în domeniul educației drept: «Summer Slide»”. Soluția? Lectura în familie.
Concurs
Pentru că lectura trebuie să fie ceva plăcut, altfel riscăm să transformăm cărțile din potențiali prieteni în „dușmani” ai copiilor, avem de urmat câțiva pași.
Primul pas este propunerea unui concurs de lectură în familie. „Scopul acestuia nu este neapărat să vedeți cine a citit mai mult la finalul verii cât să vă oferiți tuturor membrilor familiei o motivație de a persevera în lectură”, spune Smaranda Nicolau. Astfel, fiecare membru al familiei își propune să citească un număr de cărți pe lună. „Setați-vă obiective realiste, în funcție de timpul pe care-l aveți la dispoziție, dar încercați să vă propuneți să citiți minim o carte pe lună, pentru a-i încuraja pe copii să facă la fel”, ne atenționează specialistul. Puterea exemplului personal este, deci, foarte importantă.
Premiul
La finalul lunii, cine s-a ținut de cuvânt și a citit (cu plăcere, neapărat) numărul de cărți își primește și premiul. Premiul îl stabiliți de la început, ca să știți către ce vă îndreptați. „Premiile ar trebui să constea în cărți și/sau activități în familie – o excursie, o zi la un parc de distracții, o cină, o seară la film etc. Nu le oferiți copiilor premii prea mari, pentru că ceea ce urmărim este să le consolidăm motivația intrinsecă de a citi. Spunețile de la bun început că, oricum, lectura este o răsplată în sine și că ceea ce se premiază în cadrul concursului reprezintă perseverența și realizarea de a te ține de ce țiai propus”, spune Smaranda Nicolau.
Excursie la librărie
Al doilea pas este, de asemenea, foarte important. Excursia la librărie. Aceasta trebuie să se transforme într-un eveniment deosebit, făcut cu plăcere, cu bucurie. Pentru că ei, copiii, își vor putea alege cărțile pe care le vor citi. Nu interveniți în alegerile lor, observați doar la ce reacționează. Dacă își aleg titluri nepotrivite sau prea grele pentru ei, mai bine îi sfătuiți cu blândețe, nu le spuneți că nu se pricep. Important e să aprecieze cartea, să o simtă, să le placă, să se împrietenească. Dacă insistă, lăsați-i să aleagă, căci după prima lună își vor da seama singuri că e nevoie de o schimbare.
Testul celor cinci degete
Asociația Curtea Veche recomandă un test foarte simplu pentru afla dacă volumul ales de cel mic este potrivit pentru el: „Testul celor 5 degete”. Lăsați-l pe cel mic să-și aleagă o carte: de povești sau non-ficțiune, dar nu cărți ilustrate. „Rugați-l să parcurgă a doua pagină a cărții, de la început până la sfârșit, și să numere pe degete cuvintele pe care nu le înțelege. Dacă la final nu are niciun deget ridicat, atunci este o carte ușor de citit, dacă are între 1-5 degete ridicate atunci este o carte numai bună de citit, pentru mai mult de 5 degete ridicate trebuie să îl ajutați în lectură, pentru că va fi o adevărată provocare. Indiferent de volumul ales, lectura în familie contează cel mai mult, așa că încurajați-l și explicați-i ce nu înțelege”.
Evaluarea finală. Strategii
Ultimul pas: evaluarea. „Ca să vă asigurați că toată lumea citește constant stabiliți o zi din fiecare săptămână în care, după o masă în familie, să stați la povești. Fiecare cititor trebuie să le spună celorlalți ce a citit – aveți grijă să faceți poveștile interesante și să nu faceți din seara de povești o obligație, ci o distracție”. Aici intervine imaginația fiecăruia. Locul de povestit poate fi o adevărată punere în scenă a unei povești! La finalul primei luni, ne atenționează Smaranda Nicolau, „e foarte important ca oricine nu și-a îndeplinit obiectivul să nu primească premiul. Fie că își îndeplinesc obiectivul sau nu, la începutul lunii a doua de concurs, purtați o discuție despre cum ne putem îmbunătăți randamentul”. Și faceți observații de ambele părți: ce nu a mers, ce ar trebui făcut altfel. Dacă observați că micii cititori și-au îndeplinit obiectivul cu prea mare ușurință, atunci e momentul să îi sfătuiți să-și dea singuri o provocare pentru luna următoare. Dacă și-au propus prea mult, stabiliți împreună un obiectiv mai realist. După evaluarea primei luni, setați obiectivele pentru cea de-a doua. Din această evaluare se va construi și tactica pentru luna următoare. Lectura din timpul vacanței poate deveni o obișnuință plăcută pentru tot anul.
FOTO: Prima evaluare se face după o lună și ajută la stabilirea tacticii pentru luna următoare FOTO: EVZ