Trecutul pe roșu la semafor a devenit ceva normal la noi în țară. Soferii de pretutindeni aleg să treacă pe culoarea interzisă fără să se gânească la ce necazuri ar putea provoca.

Specialiștii în legislație rutieră susțin că acest lucru este mai des întâlnit în rândurile tinerilor și ale celor care conduc mașini puternice.

Cel mai recent accident provocat din cauza “oferilor grăbiți” s-a întâmplat în Timisoare, unde un tânăr în vârstă de 20 de ani a forțat culoarea semaforului și a lovit o autoutilitară. din fericire șoferii au scăpar cu răni ușoare, însă acesta este unul dintre cazurile fericite. Trebuie luat în calcul faptul că ar fi putut fii și pietoni prin preajmă care să fie zdrobiți de autoutilitara aruncată în stâlp.

Numărul accidentelor din cauza trecerii pe roșu la semafor a crescut

Singurul an în care s-a înregistrat o scădere a accidentelor provocate de șoferii grăbiți care nu respectă culorile semaforului a fost anul 2020 când circulația a fost restricționată din cauza stării de urgență.

Florin Lazăr, IPJ Timiş: “Din nefericire sunt destul de multe evenimente rutiere cauzate de trecerea pe culoarea roşie . Riscurile sunt foarte mari pentru că în momentul în care tu forţezi semaforul electric şi traversezi o intersecţie aglomerată pe culoarea roşie, este clar că te expui unui risc iminent de accident rutier”.

Printre cele mai periculoase zone se numără bulevardele unde se circulă intens. În aceste zone șoferii circulă cu viteze mari, de multe ori ignorând culoarea semaforului.

De suferit, au şoferii care circulă regulamentar şi pietonii care trebuie să se ferească de maşini chiar dacă trec pe verde.

“Oamenii se grăbesc”

Taximetristă: “Trec intenţionat şi pe una şi pe două roşu, nu prea este normal pentru că în ultima vreme nu prea se mai respectă regulă de circulaţie şi de aia sunt aşa multe accidente. Se grăbesc”.

Pieton: ”Rişti, chiar dacă e verde la pietoni, dar rişti să treacă pe roşu şi să te lovească”.

Nicolae Istrat este fost şef al Serviciului Rutier Timiş, şi actualmente profesor în legislaţie rutieră. Susţine că şoferii fac acest lucru conştient, iar tinerii sunt cei care trec cel mai frecvent pe culoarea roşie de la semafor.

“Din păcate nerespectarea culorii roşie a semaforului nu se face din eroare, se face cu bună ştiinţă, prin ignorarea acestei obligaţii. Este specifică societăţii şi vremurilor actuale când mare parte din semenii noştri consideră că au mai multe drepturi decât obligaţii şi s-a ajuns până acolo să considere că nu e obligatoriu să oprească la culoarea roşie a semaforului, este foarte adevărat că şi cei care au maşini puternice, maşini mari, le dă un sentiment de grandomanie sau aroganță, sau de protecţie ca în cazul în care are loc un impact, lor nu li se poate întâmpla nimic”, a declarat Nicolae Istrat, profesor legislaţie rutieră.

Chiar şi cei care circulă pe două roţi au căpătat acest obicei.

Biciclist: “Am văzut cazuri în care bicicliştii trec liniştit pe roşu sau direct cei care merg pe trotinete, ei merg cu viteză şi mai mare”.

În anul 2020, la nivel național, au fost înregistrate 186 de accidente rutiere pe fondul nerespectării culorilor de la semafor.