Opel Corsa îşi încordează muşchii în interesul ecologiei. Şi al clientului

Opel Corsa îşi încordează muşchii în interesul ecologiei. Şi al clientului

Motorizările turbodiesel se potrivesc de minune modelelor de mari dimensiuni. Pentru maşinile mici, precum subcompactul Opel Corsa, beneficiile nu sunt întotdeauna evidente.

Diferenţa între consumul unui autoturism care are motor alimentat cu benzină şi cel al unuia – de aceeaşi categorie – echipat cu propulsor turbodiesel scade odată cu dimensiunea modelului. Preţul carburantului este însă acelaşi.

Dacă pentru un SUV, bunăoară, e aproape de neconceput alegerea unei versiuni pe benzină – cu excepţiile de rigoare –, la o maşină de oraş, care nu acoperă distanţe prea mari, preferinţa pentru varianta pe motorină este măcar discutabilă. Nu şi atunci când avem o situaţie mai puţin obişnuită, precum cea propusă de gama Opel Corsa.

Asemănări şi deosebiri între versiuni

Am testat, zilele trecute, versiunea 1.3 CDTi EcoFLEX, după ce, anterior, încercasem "benzinarul" de 1.4 litri. Ambele motoarele sunt conforme cu norma de poluare Euro 5, au puteri similare (95 CP, primul, 100 CP, cel de-al doilea) şi performanţe apropiate (diferenţele între vitezele maxime şi timpii necesari atingerii "sutei", cu start de pe loc, fiind infime).

Discrepanţele evidente între cele două versiuni apar la capitolele consum, emisii şi, evident, preţ de achiziţie.

Corsa EcoFLEX emite, în medie, numai 95 de grame de dioxid de carbon la fiecare kilometru parcurs. O valoare demnă de un autoturism cu propulsie alternativă, hibridă. Varianta dotată cu unitatea de 1.4 litri e mult mai puţin prietenoasă cu mediul: 134 g/km.

Dacă grija pentru natură şi viitorul planetei nu se numără încă printre priorităţile fiecărui şofer, vigilenţa financiară ar trebui să facă obiectul preocupărilor majorităţii celor care îşi achiziţionează o maşină cu preţ ponderat (exceptând oferta low-cost). Iar consumul real, obţinut în urma testării temeinice prin traficul urban, dar şi la drum lung evidenţiază avantajul net de care se bucură versiunea turbodiesel.

Consum de trei ori mai mic pentru maşina alimentată cu motorină

În cele mai nefavorabile condiţii, Eco- FLEX-ul a avut nevoie de mai puţin carburant decât minimul necesar "benzinarului"! Opel Corsa 1.4 nu a consumat nici măcar pe drumurile dintre localităţi sub 6,6 l/100 km (cu un maximum de 12,1 l/100 km – pentru deplasările din oraş), în timp ce Corsa 1.3 CDTi s-a descurcat cu 4,6 l/100 km "în afară" (aproape de trei ori mai bine!) şi cu 6,4 l/100 km – prin Capitală.

Desigur, Opel cere un preţ simţitor mai mare pentru Corsa EcoFLEX decât pentru 1.4 "benzină". În cazul versiunii Enjoy (a doua, în ordinea crescătoare a importanţei şi cea regăsită pe maşinile de test), diferenţa este de 1.390 de euro (inclusiv TVA). Dacă, în alte cazuri, această sumă ar avea şanse firave de amortizare într-un interval de timp acceptabil, de această dată, graţie diferenţei substanţiale evidenţiate la capitolul consum, perspectivele sunt mai degrabă optimiste.

ABORDARE GERMANĂ. Butonul care activează sistemul start-stop e plasat la îndemână, pe consola centrală a unui bord clasic

TEST EVZ

Opel Corsa 1.3 CDTi EcoFLEX start-stop Lungime/lăţime/înălţime: 3,99/1,73/1,48 metri Capacitate rezervor/portbagaj: 40/285 (1.100) l Număr locuri/uşi: 2+3/5 Motor: turbodiesel, 1.248 cmc, 95 CP, 210 Nm, 95 g/km Transmisie: 2x4 (faţă), 5+1 M Performanţe: 12,3 (0-100 km/h), 177 km/h Consum oficial mixt: 3,6 l/100 km Consum în test: 4,6 l/100 km (minim), 6,4 l/100 km (maxim) Dotări (selecţie): airbaguri frontale, ABS, ESP (opţional, 160 euro), radio-CD (opţional, 515 euro), aer condiţionat (opţional, 955 euro), geamuri faţă şi oglinzi acţionate electric, tempomat, închidere centralizată Preţ de listă cu TVA: 14.265 euro.

ALTERNATIVE:

  • Volkswagen Polo 1.6 TDI–90 CP Confortline (aer condiţionat, radio-CD, ESP – în standard) – 15.772 euro;
  • Chevrolet Aveo LT Plus Eco 1.3–95 CP (aer condiţionat, radio-CD, ESP, şase airbaguri – în standard) – 14.550 de euro;
  • Ford Fiesta 1.6 TDCi–95 CP Econetic (aer condiţionat, radio-CD - în standard) – 15.400 de euro.