În acele zile, 8000X era un simbol al celor bogați, iar când a fost introdus oamenii trebuiau să plătească o taxă de instalare inițială de 1.000 de dolari înainte de a utiliza serviciile mobile.

Tehnologia închisă a comunicațiilor analogice (1G) ducea la costuri de comunicare extrem de mari, devenind astfel un fel de consum extravagant.

Acest lucru a determinat indirect ca procesul de dezvoltare 1G în multe țări să fie cu patru până la cinci ani mai lent decât cel din America de Nord și chiar China.

În 1991, în Europa s-a născut comunicarea celulară digitală 2G. La Helsinki, prim-ministrul Harri Holkeri a făcut primul apel mondial pe baza standardului european de comunicare GSM. În martie 1996, Bell Atlantic Mobile a lansat prima rețea 2G (CDMA) în Statele Unite. GSM este un standard dominat de asociațiile din industrie, iar CDMA2000 este un standard dominat de Qualcomm în Statele Unite.

Prin urmare, deschiderea a ajutat GSM să ajungă în fața CDMA2000, iar primul telefon GSM din lume este lansat cu cinci ani înainte de CDMA.

În era 3G, WCMDA, care a fost stabilit de Europa, a devenit standardul mondial. Tehnologia 3G a devenit rapid populară în întreaga lume. Statele Unite încă respectă evoluția CDMA2000 bazată pe Qualcomm și încearcă să stabilească standardul WiMAX într-un alt mod.

Mai târziu, istoria a fost martorul fiasco-ului WiMAX. În era 4G, Norvegia a preluat conducerea în comercializarea 4G în 2009 și a început o nouă epocă. În România, Orange și Vodafone au început, de asemenea, să dezvolte utilizatori 4G, doi ani mai târziu după prima comercializare.

România este una dintre puținele țări din Europa Centrală și de Est care are patru operatori de telefonie mobilă.

Datorită concurenței depline și a reglementării legale prietenoase, a cooperării între operatori, furnizorii de echipamente și terminale, tariful mediu de comunicații mobile în România este de doar 6 euro, cel mai mic din UE.

Cu toate acestea, există doar trei operatori de telefonie mobilă în țările vecine, precum Cehia, Austria, Ungaria și Grecia. Tariful mobil mediu este de până la zece de euro. Cu toate acestea, din cauza concurenței acerbe, operatorii au dificultăți în a obține profituri.

Experiența oferită de rețelele din zonele rurale și suburbane nu este la fel de bună ca cea din zonele urbane. Experiența oferită de rețelele în zonele urbane, în special CBD și experiența de comunicații mobile interioare, trebuie îmbunătățită în continuare.

În domeniul 5G, Europa, Asia și America de Nord continuă să coopereze deschis și să dezvolte standarde globale unificate pentru a reduce costurile și a promova prosperitatea industriei. Aceasta este prima dată când întreaga industrie a obținut unificarea globală la nivel de standard.

Cu toate acestea, operatorii se confruntă cu o presiune mai mare asupra cheltuielilor de capital (CAPEX) pentru a
sprijini construcția rețelei și pentru a răspunde cerințelor de lățime de bandă ale clienților. În era 5G, mulți operatori vând sau cesionează servicii, cum ar fi turnuri și site-uri, pentru a recupera fonduri pentru investiții 5G.

În prezent, doar trei-patru furnizori principali (inclusiv doi din China) pot furniza stații de bază 3G, 4G și 5G.

Dacă se iau măsuri administrative pentru a restricționa furnizorii de la participarea la dezvoltarea rețelelor 5G, concurența pe această piață va fi insuficientă. Lipsa de concurență din partea furnizorilor va crește direct costurile de construcție a rețelei pentru operatori.

Pentru a face profit sau pentru a nu pierde bani, operatorii telecom trebuie să transfere costurile consumatorilor și să încetinească viteza de construcție a rețelei. Ei pot găsi o modalitate de a recupera investițiile în timp ce construiesc
rețele, pentru a reduce la minimum pierderile.

Până la finalul lui 2020, România va avea aproape 10.000 de utilizatori 5G, similar cu țările dezvoltate din UE. Pentru a asigura o bună experiență în rețea, operatorii trebuie să investească mai mult în echipamente în era 5G.

Prin urmare, operatorii trebuie să concureze cu furnizorii și să selecteze furnizori cu tehnologii de vârf și servicii de înaltă calitate pentru a construi rețele, maximizând avantajele pentru industrie și pentru societate.

(P)