Cele mai profitabile magazine din România

Cele mai profitabile magazine din România

Printre rețelele comerciale cu cele mai mari câștiguri se regăsesc marii retaileri, benzinării, companii de finisaje și bricolaj, dar și unele companii-surpriză.

Aproape în fiecare zi cumpărăm câte ceva de la un supermarket, de la un magazin, de la un chioșc sau de la o benzinărie. Companiile din domeniul comerțului cu amănuntul, cu excepția mașinilor și a motocicletelor, sunt o parte importantă a economiei.

Anul trecut, circa 17% din numărul total de firme profitabile din România aveau ca obiect de activitate comerțul cu amănuntul. Este vorba despre 45.352 companii care au realizat, cumulat, un profit brut de 4,5 miliarde lei (circa un miliard de euro), reprezentând 6,1% din profitul total obținut de societățile autohtone, în 2013, potrivit datelor transmise EVZ de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC).

Cifrele oficiale declarate de agenții economici la Ministerul Finanțelor arată că aproximativ 40% din profitul brut din domeniu a fost realizat de doar zece companii.

Supermarketurile, în top

În fruntea clasamentului celor mai profitabili retaileri din România se plasează Kaufland România care va încheia anul acesta cu o rețea de 100 de magazine și care a înregistrat, în 2013, un profit brut de aproape 91 milioane de euro. Succesul nemților este pus de specialiști pe seama conceptului lor de discount.

Carrefour România se situează pe locul al patrulea în acest top, cu 37,7 milioane euro profit brut. „Importantă este rata de deschidere. Carrefour a ajuns la saturație, nu mai deschide la fel de multe magazine. Totodată, vine puternic din urmă modelul Lidl-Kaufland, cu produse competitive ca preț”, comentează, pentru EVZ, Mihai Pop, manager în departamentul Fuziuni și Achiziții al companiei de consultanță Ernst&Young.

Cea de-a treia rețea de retail care a intrat în top 10 este cea a magazinelor de proximitate Mega Image, care a marcat un profit brut de circa 16 milioane euro. Mega Image se află pe poziția a opta. Este un fenomen interesant că cei mai profitabili mari retaileri au modele de afacere diferite, mai spune specialistul citat.

Benzinăriile, ocupantele unor locuri fruntașe

Locurile 2 și 5 sunt ocupate de lanțurile de benzinării OMV Petrom și Mol cu profituri brute de circa 79 milioane euro și, respectiv, 23,7 milioane euro. Acestea au intrat în top vânzând produse pentru care există o cerere foarte mare, afirmă Mihai Pop.

În clasament se aflau anul trecut și două companii concurente pe segmentul de bricolaj: Dedeman (locul 3, cu 75,6 milioane euro profit brut) și OBI (locul 6, cu 20,8 milioane euro). În timp ce Dedeman este un jucător puternic din această piață, OBI și-a închis afacerea în România pe parcursul acestui an. Având în vedere că magazinele OBI, cu prețuri mai mari decât concurența, au generat pierderi mari în fiecare an, profitul din 2013 este pus mai degrabă pe seama lichidării unor active, sunt de părere cunoscătorii pieței.