Ce se întâmplă cu facturile românilor? Decizie luată astăzi, 13 ianuarie. Va fi haos

Ce se întâmplă cu facturile românilor? Decizie luată astăzi, 13 ianuarie. Va fi haos Sursă: arhivă VEZ

Scandalul pe tema facturilor la energie electrică ajunge în atenția organelor judiciare. Ministrul Cătălin Predoiu a solicitat joi, 13 ianuarie, procurorilor de la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție (PICCJ) să investigheze situația. Poziția oficialului vine după numeroase acuzații referitoare la faptul că mulți dintre furnizorii de acest serviciu nu au aplicat consumatorilor tariful de compensare și plafonare.

PICCJ va cerceta eventuale abuzuri de pe piața energiei, în contextul în care prețurile la acest serviciu au fost majorate enorm de mult, iar o parte dintre furnizori nu aplică prevederile reglementate prin lege. Situația este una foarte sensibilă, în spațiul public discutându-se despre un „cartel” care are ca scop comiterea unor infracțiuni în urma cărora să profite de banii populației.

Procurorii PICCJ încep ancheta pe piața energiei

„Ministrul Justiției, Cătălin Predoiu, a transmis procurorului general Gabriela Scutea, astăzi, 13 ianuarie 2022, o adresă prin care, în temeiul art.132 alin.(1) din Constituție și art.69 alin.(3) teza II din Legea nr.304/2004, a îndrumat Ministerul Public să ia măsurile necesare potrivit competenței legale pentru a descoperi, preveni și combate eficient orice tip de activitate infracțională ce ar putea fi desfășurată în contextul crizei energiei și a fenomenului asociat de majorare a facturilor la energie, cum ar fi înșelăciunea, abuzul în serviciu, concurența neloială, grup infracțional organizat, care pot afecta drepturile cetățenilor a căror apărare reprezintă o datorie constituțională a Ministerului Public”, a transmis Biroul de presă al Ministerului Justiției, într-un comunicat.

Sursa citată a mai punctat că „acest demers se adaugă îndrumărilor nr. 99940/28.11.2019 și nr. 45318/10.06.2020 către Ministerul Public, prin care Ministrul Justiției a cerut combaterea eficientă a fenomenelor de crimă organizată, traficul de persoane, de droguri, infracţiunile cu violenţă, infracţiunile la regimul silvic”.

Ne puteți urmări și pe Google News

Prețuri colosale pentru consumatorii români

Ministrul Energiei a făcut apel luni seară, 10 ianuarie, la toți furnizorii de energie electrică „să-și revină și să dea drumul la facturile recorectate”, după ce au fost semnalate situații în care aceștia emiteau documente pentru consumatori neadaptate în funcție de prevederile legale privind plafonarea și compensarea cheltuielilor.

Într-o astfel de situație s-a aflat și ministrul Energiei, care a adresat un mesaj dur la adresa furnizorilor și le-a solicitat să emită facturi cu tarif compensat și plafonat.

„Da, furnizorii au greşit şi au greşit că au emis facturi către oameni, unii dintre ei, să zicem, fără compensare, fără plafonare. Un mare furnizor până astăzi a dat drumul la facturi fără să aplice legea.

Abia astăzi, și probabil în urma controlului declanşat de către Autoritatea de Protecţia Consumatorului, solicitat de mine săptămâna trecută, pentru a verifica la absolut toţi furnizorii de energie electrică şi gaze naturale dacă aplică legea (…) şi eu am primit factură de la acel furnizor necompensată şi neplafonată, abia în urma acestui control care a pornit şi avansează au început să emită facturi.

Ministrul Virgil Popescu: „Cum să plătim o factură la un hoţ?”

Toţi au dat, să zicem aşa, în ghilimele, vina pe faptul că a trebuit să-şi adapteze programele informatice. Atât de greu să fie să-ţi adaptezi un program informatic pentru a face nişte scăderi, înmulţiri, împărţiri? Până la urmă lucrurile sunt simple”, s-a exprimat ministrul Energiei, Virgil Popescu, luni seară, într-o intervenție televizată la Realitatea Plus.

Oficialul a recomandat românilor ca, în cazul în care se confruntă cu o astfel de situație, să nu plătească prețurile prevăzute de facturi, ci să solicite furnizorului recalcularea acestora. În cazul în care furnizorul nu acționează în funcție de prevederile stabilite prin legislație, cetățenii sunt încurajați să se adreseze Autorităţii pentru Protecţia Consumatorilor.

„Cum să plătim o factură la un hoţ? Încercăm întâi de bună voie cu hoţul, între ghilimele, să spunem aşa. Dacă nu aplică legea, e clar că face o infracţiune, nepunerea în practică a unei legi este o infracţiune, chiar dacă legea nu are o sancţiune, există corecţii prin celelalte legi. Nu plătim, încercăm să vorbim, dacă nu, reclamaţie directă către Protecţia Consumatorului”, a conchis ministrul Energiei, Virgil Popescu.