Potrivit unor date publicate recent, care analizează modul în care oamenii au accesat știri și informații legate de pandemia de coronavirus, arată că, în SUA, peste un sfert dintre tinerii între 18 și 24 de ani au utilizat, în ultima săptămână, Instagram pentru conținut de știri, în timp ce 19% au folosit Snapchat și 6% TikTok. Doar 17% au folosit ziare pentru a obține informații. La nivel global, cifrele au atins niveluri chiar mai ridicate – în Germania, 38% dintre tinerii între 18 și 24 de ani au folosit Instagram pentru a accesa știri, iar în Argentina, 49%.

„Provocarea cu Instagram este că este un spațiu extrem de vizual astfel încât oamenii împărtășesc memorii care se referă mai mult la influență decât la informare, iar oamenii trebuie să facă prudență și să fie conștienți de cine. se angajează”, spune Jennifer Grygiel, care predă comunicații la Universitatea Syracuse, potrivit realitatea.net.

Utilizarea rețelelor de socializare ca sursă de știri stârnește îngrijorări cu privire la verificarea faptelor și la afirmații aduse, potrivit căreia social media îi influențează pe cei mai mulți dintre urmăritori, indiferent de credințele lor. Există, de asemenea, îngrijorarea că social media duce la polarizarea politică. Un sondaj recent sugerează că doar 41% dintre americani au încredere în mass-media tradițională pentru a raporta știrile „integral, precis și corect”.

Criza de Covid-19, combinată cu interesul pentru mișcarea Black Lives Matter, a sporit dorința de informare instantanee, astfel că mulți tineri au apelat la fluxurile de știri din social media pentru informații despre proteste, acțiuni ale poliției sau ordine de ședere la domiciliu.

„Oamenii au împărtășit întotdeauna știrile care au contat pentru ei și pentru comunitățile lor” a explicat Amelia Gibson, profesor asistent la Universitatea din Carolina de Nord. „Cred că media socială a făcut multe pentru a impulsiona mișcările de justiție socială în ultimul deceniu, doar că mass-media tradițională are încă multă putere pentru a domina atenția națională și internațională. Este greu să realizăm pe deplin beneficiile social media, deoarece există atât de mult conținut dăunător acolo” a adăugat aceasta.

Deși în prezent, platforme precum Instagram au o influență semnificativă când vine vorba de distribuirea de conținut pe Internet, Gibson speră că acest lucru va împinge publicațiile de știri să construiască site-uri web mai bune, de a atrage agenții de publicitate și de a căuta independență, mai degrabă decât să se bazeze pe acțiunile de social media. Între timp, nevoia de a fi prudent este extrem de importantă.