Ce alimente românești mâncăm din Metro | Campanie EVZ. Produs în România!
- Teodora Cimpoi
- 22 decembrie 2016, 00:00
România este campioană europeană la creşterea consumului, stimulat de reducerile de taxe şi majorările salariale semnificative. Cum se bucură şi firmele locale de această majorare a cererii, am vrut să vedem cu ochii noştri, verificând prezenţa produselor româneşti în lanţurile marilor magazine
Astăzi a venit rândul Metro, al patrulea mare lanţ comercial cu dominantă alimentară, după cifra de afaceri realizată anul trecut. Lanţul german a deschis primul magazin în octombrie 1996, fiind prima companie care a introdus pe piaţa din România sistemul de vânzare cash&carry.
În prezent, a ajuns la o reţea de 30 de magazine. Spre deosebire de hipermarketuri şi supermar ke turi care vând direct consumatorilor finali, reţeaua cash&carry deţinută de Metro se adresează în principal micilor comercianţi şi jucătorilor din HoReCa, adică persoanelor juridice. Prin creşterea consumului, chioşcarii care până acum au dus-o mai greu s-au bucurat de vânzări mai bune, ceea ce indirect l-a ajutat şi pe marele comerciant Metro Cash&Carry România, cu magazinele sale de tip angro. În plus, grupul a încercat să îşi stimuleze vânzările prin programul LaDoi- Paşi, lansat în 2012 şi prin care sunt cooptaţi întreprinzători din comerţul tradiţional.
Reţeaua LaDoiPaşi cuprinde, în prezent, aproximativ 430 de magazine, în toate cele 40 judeţe ale României. Astfel, compania nemţească a revenit pe profit în 2015, după ce în anul precedent înregistrase pierderi de peste un milion de lei, conform datelor Ministerului de Finanţe.
Carne din toată lumea
Cum din Metro se aprovizionează micii comercianţi, e cu atât mai importantă ponderea produselor româneşti în oferta nemţilor. Pentru testul nostrul privind prezenţa alimentelor locale, am vizitat, în urmă cu o săptămână, magazinul Metro Băneasa. Prima oprire a fost în hala frigorifică cu carne. Studiind în amănunt oferta, am avut surpriza să vedem sortimente de carne proaspătă, ambalată în vid, din diverse colţuri ale lumii. De la mânzat premium din Polonia, iepure sau pulpă de raţă din Ungaria, am ajuns la sortimente de vită (muşchi, chiulotă, vrăbioară) din Brazilia şi Argentina sau cotlet de viţel din Olanda. Totodată, bucăţile mari de carne de porc, de câteva kilograme, care se vindeau întregi, au fost aduse în principal din Spania: pulpa de porc de peste 5 kilograme, cotletul întreg de porc, muşchiuleţul de porc.
Dacă la porc şi vită ponderea cărnii de import a fost semnificativ mai mare decât la alte lanţuri alimentare vizitate până acum, la pui singurul sortiment adus din import este o rasă specială din Franţa, medaliată cu aur la Paris în 2004.
Curcanul produs local este concurat la preţ de cel din Ungaria, care era chiar cu aproape un leu pe kilogram mai ieftin. Carnea la caserolă este aproape exlusiv românească. Spunem „aproape” pentru că, de pildă, la două sortimente de ceafă de porc feliată, scria „Produs în România”, deşi se menţiona că originea cărnii este Olanda sau Spania. Asemenea lucruri au fost constatate şi la alţi retaileri, aşa că citiţi bine eticheta. O noutate pentru noi a fost să descoperim carne proaspătă de struţ, crescut în fermele autohtone.
La ouă şi lactate stăm cel mai bine
După ce am ieşit din hala de carne, ne-am dus la vitrinele frigorifice din magazin, unde, potrivit steguleţelor afişate de magazin, toate felurile de porc sau vită sunt integral produse local. Metro mai are şi o ofertă bogată de carne congelată, cu sortimente care provin din Noua Zeelandă (carne de miel), America de Sud (vită), Olanda, Spania (porc). Mergem mai departe şi verificăm atent tipurile de ouă vândute, iar rezultatul a fost că toate erau româneşti. La rubrica lactate, magazinul Metro vizitat se înscrie în tiparul altor comercianţi. Untul e majoritar produs local, dar există şi variante din Slovacia, Franţa sau Germania. Mărcile proprii (Aro, Horeca) sunt produse în ţară. În plus, dacă vorbim de iaurt, chefir, sana, toate produsele sunt româneşti
Ofertă limitată de legume autohtone
La fel ca alţi retaileri, şi Metro a lansat un program de sprijinire a micilor producători de fructe şi legume din România. Potrivit companiei, 100 de fermieri sunt înscrişi în program până acum. Oferta în sezonul rece este însă limitată, iar, din diverse motive, uneori este concurată de importuri. La raionul de legume, am găsit varză albă românească, cu 1,49 lei/kg, dar şi din Polonia, cu 1,29 lei/kg. Varza roşie provine din comuna Lunguleţu din Dâmboviţa, celebră pentru producţia de legume. Ceapa roşie era din Olanda, morcovii, din Polonia, sfecla roşie - din România (0,69 lei/kg), dar şi din Olanda (0,89 lei/kg). Produse local mai aveam ridichi roşii, mărar şi pătrunjel verde, ceapă verde, leuştean, ţelină, cartofi şi ceapă albă.
La fructe, oferta autohtonă de sezon cuprinde, din ce am sesizat noi, doar mere, însă la concurenţă cu cele din Polonia, Italia şi Grecia. Gutuile au fost aduse din Turcia, iar perele – din Italia şi Olanda. Înainte să plecăm ne-am uitat şi la miere: un singur sortiment era autohton 100%, din Transilvania, celelalte fiind un amestec de miere din UE şi din afara spaţiului UE.