Câți șoferi români recunosc că s-au urcat băuți la voln. Sondaj surprinzător
- Emanuel Nițulescu
- 19 august 2024, 14:03
Un sondaj recent, realizat de Asociația Spirits România, scoate la lumină o realitate îngrijorătoare legată de siguranța rutieră în România. Potrivit rezultatelor, doi din zece șoferi români (17,62%) recunosc că s-au urcat la volan după ce au consumat alcool. Majoritatea dintre șoferii români care s-au urcat băuți la volan (60%) susțin că nu erau „beți”, ci doar „au băut puțin”.
Percepția asupra riscurilor asociate alcoolului la volan
În ciuda acestui comportament alarmant, doar 16% dintre respondenți consideră că șoferii care conduc sub influența alcoolului reprezintă cel mai mare pericol pentru siguranța rutieră. Aceasta evidențiază o posibilă subestimare a riscului real pe care îl implică această practică.
Sondajul, desfășurat în cadrul campaniei "Not alCool la volan #ConsumăResponsabil", a fost realizat pe un eșantion de 1.101 persoane și a oferit o imagine clară asupra atitudinilor și comportamentelor șoferilor români față de consumul de alcool și conducerea vehiculelor.
Motivele invocate de șoferii români pentru că au fost băuți
Întrebați de ce au ales să conducă după ce au consumat alcool, șase din zece șoferi au declarat că nu s-au considerat „beți”, ci doar au băut puțin. Această justificare este alarmantă, deoarece arată o lipsă de conștientizare a faptului că și o cantitate mică de alcool poate afecta capacitatea de a conduce în siguranță.
Un alt motiv invocat de o treime dintre șoferi (33,77%) a fost distanța scurtă pe care trebuiau să o parcurgă, considerând că drumul familiar le oferă un sentiment fals de siguranță.
În plus, 5% dintre respondenți au mărturisit că au fost influențați de presiunea anturajului, ceea ce subliniază importanța mediului social în deciziile legate de consumul de alcool și conducerea vehiculelor.
Reacția pasagerilor la șoferii care conduc sub influența alcoolului
În ceea ce privește reacția celor care au fost pasageri în vehicule conduse de șoferi sub influența alcoolului, majoritatea (81%) au ales să coboare din mașină, ceea ce arată o conștientizare crescută a riscurilor. Cu toate acestea, 10% dintre pasageri au ignorat complet faptul că șoferul a consumat alcool, iar 8% au ales să contacteze autoritățile, demonstrând că există încă un număr semnificativ de persoane care nu percep consumul de alcool la volan ca pe un risc major.
Dintre cei care au recunoscut că au în cercul lor apropiat cel puțin o persoană care a condus sub influența alcoolului, puțin peste jumătate (56%) au încercat să atenționeze șoferul asupra consecințelor posibile ale acestui comportament. De asemenea, 30% dintre respondenți au intervenit activ pentru a împiedica persoana respectivă să conducă, demonstrând un nivel de responsabilitate socială.
Totuși, 13% dintre respondenți au declarat că nu au intervenit în niciun fel, ceea ce indică un grad de pasivitate periculos.
Percepția asupra legislației rutiere și siguranței în trafic
În privința legislației rutiere, opiniile sunt împărțite. Aproximativ 42,33% dintre respondenți consideră că legislația actuală este suficient de strictă, dar nu este aplicată corespunzător. Pe de altă parte, 41,96% cred că legea nu este suficient de restrictivă pentru a preveni accidentele rutiere. Doar 23,89% au indicat că lipsa unei legislații adecvate este principalul factor de risc în trafic, în timp ce o majoritate relativă de 33,51% consideră că principala problemă este lipsa de respect a șoferilor față de reguli.
Sondajul a mai relevat că 63,58% dintre respondenți au auzit de Legea Anastasia, o inițiativă recentă menită să sporească siguranța rutieră.
Totuși, aproape două treimi dintre aceștia cred că legea va avea un impact pozitiv doar dacă va fi aplicată riguros. De asemenea, 38,7% dintre respondenți consideră că sancțiunile mai dure ar fi cea mai eficientă metodă de a îmbunătăți siguranța rutieră, iar 25% sunt de părere că aplicarea strictă a legislației existente ar putea avea un efect similar. Rezultatele sondajului evidențiază o problemă majoră de siguranță rutieră în România, în contextul în care un număr semnificativ de șoferi continuă să conducă după ce au consumat alcool, subestimând pericolul pe care îl reprezintă.
Campania "Not alCool la volan #ConsumăResponsabil", inițiată de Asociația Spirits România în colaborare cu Brigada Rutieră București, își propune să reducă acest fenomen prin educarea publicului și promovarea unei culturi a responsabilității în trafic.