Catastrofa feroviară din Grecia: scuze publice și furia străzii

Catastrofa feroviară din Grecia: scuze publice și furia străzii Sursa: EPA/ACHILLEAS CHIRAS

Duminică, premierul grec și-a cerut în cele din urmă scuze victimelor catastrofei feroviare din 28 februarie. Demonstrațiile, uneori marcate de violențe, au continuat în weekend pentru a cere socoteală guvernului, în timp ce șeful de stație suspectat că este responsabil pentru eroarea de comutare a acelor a fost acuzat și plasat în detenție.

"Cetățenii acestei țări sunt supărați pentru tot ce citesc și aud despre tragedia" care a costat viața a cel puțin 57 de persoane, scrie ediția în limba engleză a ziarului "I Kathimerini" în editorialul său din acest weekend. "Ei vor răspunsuri" nelimitându-se la a pune "întreaga răspundere pe singurul șef de gară care a fost de serviciu în noaptea fatidică a accidentului".

Această furie este exprimată încă de miercuri pe străzile din Atena, Salonic și Larisa, orașul cel mai apropiat de locul accidentului, în care un tren de pasageri a lovit frontal un tren de marfă care circula în sens opus pe aceeași cale, în urma unui erori de comutare. Bilanțul de 57 de morți este "menit să se înrăutățească", în timp ce "56 de persoane sunt încă dispărute", subliniază ziarul italian "Corriere della Sera".

Mitsotakis: „Îmi pare rău”

Zgomotul străzii a forțat duminică guvernul elen să "își schimbe tonul" și să-și nunaţeze comunicarea oficială cu privire la acest dezastru, atribuit până acum exclusiv unei "erori umane tragice", analizează CNN.

Ne puteți urmări și pe Google News

Premierul grec Kyriakos Mitsotakis, citat de Politico , a recunoscut că, "în Grecia anului 2023, nu este posibil ca două trenuri să circule în direcții opuse pe aceeași cale fără ca nimeni să observe. Nu putem, nu vrem și nu trebuie să ne ascundem în spatele erorii umane".

De asemenea, dl Mitsotakis le-a cerut iertare compatrioților săi: "În calitate de prim-ministru, vă datorez fiecăruia dintre voi, dar mai ales familiilor victimelor, un mare ÎMI PARE RĂU".

În ciuda acestor scuze, furia a devenit violentă, pe marginea unui miting de 12.000 de oameni în fața Parlamentului din Atena. "S-au produs ciocniri între poliție și un grup de protestatari", relatează Al-Jazeera. "Un grup mic de protestatari a aruncat cocteiluri Molotov în poliție și a dat foc la coșurile de gunoi", în timp ce poliția "a ripostat cu gaze lacrimogene și grenade asurzitoare", adaugă canalul din Qatar.

Vassilis Samaras, şeful de gară presupus responsabil pentru eroarea de comutare, a fost adus duminică în faţa justiţiei. După ce a fost audiat timp de mai bine de șapte ore de un magistrat de instrucție, acesta a fost acuzat de "omor, vătămare corporală și atentat la securitatea transporturilor", înainte de a fi plasat în arest preventiv în așteptarea judecării sale. El riscă închisoare pe viață.

"Clientul meu a mărturisit sincer" și "decizia [de a-l întemnița] era așteptată, având în vedere importanța cazului", a spus avocatul său, citat de NBC News, înainte de a adăuga că, în mod cert, clientul său nu este singurul vinovat.

Potrivit avocatului, lipsa cronică de personal din cadrul Hellenic Train, operatorul căilor ferate grecești, ar fi contribuit la dezastru: "Timp de douăzeci de minute, [clientul meu] a fost responsabil de securitatea a trenurilor în toată Grecia centrală", a insistat el.

"Presa greacă a dezvăluit că sistemul de semnalizare automată nu funcționa în zona accidentului, făcând posibilă eroarea șefului stației", scrie NBC News. Iar linia de cale ferată pe care s-a produs coliziunea poate fi cea mai importantă a rețelei grecești, "șefii de stație comunică acolo prin walkie-talkie, iar comutatoarele sunt acționate manual", notează courrierinternational.com

De fapt, "mulți oameni din Grecia consideră că accidentul abia aștepta să se întâmple, iar sindicatul feroviarilor a pus acest "rezultat tragic" pe seama "disprețului guvernelor succesive față de căile ferate grecești", observă BBC.

Demonstrând cu miile pe străzile țării, grecii "denunţă responsabilitatea statului, care nu a făcut nimic pentru a moderniza o rețea feroviară lipsită de sisteme de control automatizate", adaugă cotidianul spaniol "El País". Și ziarul punctează: "Accidentul ar putea avea un cost politic ridicat pentru Noua Democrație, partidul conservator al lui Mitsotakis, înainte de alegerile generale, programate pentru primăvara viitoare sau începutul verii".

 

(Traducerea Rador)