„Cârtița” Sf. Varvara a bătut recordul mondial la săpat tunelul din Drumul Taberei

„Cârtița” Sf. Varvara a bătut recordul mondial la săpat tunelul din Drumul Taberei

Una din cele două mașinării care sapă tunelurile pentru Magistrala a 5-a a dat gata, sâmbătă, 45 de metri! Cu 1,5 metri mai mult față de recordul mondial stabilit, în 2012, la Varșovia.

După ce au început, în toamnă, să sape la tunelurile care vor alcătui viitoarea Magistrală 5 a metroului bucureștean, cele două cârtițe sau TBM - Tunnel Boring Machine – cum sunt denumite măgăoaiele care excavează nonstop pământul din mațele cartierului Drumul Taberei, au ajuns să se întreacă pe ele însele. Media de înaintare pe zi, spune Constantin Mustățea, șeful Serviciului Urmăriri lucrări al Metrorex, este de 25-27 de metri pe zi, ceea ce înseamnă montarea a 18 inele de beton de 1,5 metri.

Sâmbătă, 5 aprilie 2014, pe parcursul a patru schimburi a câte șase ore, Sf. Varvara a bătut recordul absolut pe plan mondial, pe sensul de mers dintre stațiile Favorit și Drumul Taberei 34 – viitoarea Tudor Vladimirescu. „S-a înaintat cu 45 de metri liniari și s-au montat 30 de inele de beton armat în 24 de ore!”, se mândrește reprezentantul beneficiarului lucrării Metrorex. Inginerul Mihai Divlan, responsabilul cu execuția al constructorului Astaldi – FCC – Delta/ACM – AB Construct, se dă mare, la rândul său: „Recordul precedent, de 43,5 metri, a fost stabilit la Varșovia, acum doi ani, într-un sol similar și cu aceeași tehnică! Cea mai bună tehnologie pentru mediul urban și pentru un sol îmbibat cu apă”. Apoi, îl umflă râsul: „Ca la femei, contează fiecare centimetru!”.

Dacă s-ar săpa mai mult, ar trebui să se ia pauză!

Ne puteți urmări și pe Google News

Dacă la stația de pornire, Academiei, adâncimea e cea mai mare de pe noua Magistrală, 22 de metri, la Favorit este de doar 14 metri. În schimb, stația Favorit este cea mai lungă dintre toate: 120 de metri. Și este prevăzută și cu o linie de rezervă cum sunt, spre exemplu, cele de la Piața Victoriei Basarab sau Crângași. În acest moment sunt terminate tunelurile, pe ambele sensuri, între stațiile Academiei și Orizont (1,2 km) și Orizont-Favorit (850 metri). Între Favorit și viitoarea stație Tudor Vladimirescu, cârtița Varvara a săpat 250 de metri, dintr-o singură linie de 421 de metri. S-au montat, până acum, 1.176 de inele de beton. „Adică exact cât a fost capacitatea maximă de producție a întreprinderii care a produs aceste prefabricate în această perioadă!”, nu scapă domnul Divlan ocazia să-și laude din nou realizările.

„Neamțul de la mașină”

La numai 36 de ani, Daniel Faur este „felcerul” celor două mașinării. De fapt este mecanicul de întreținere al celor două TBM-uri, dar se recomandă, hâtru, în timp ce sparge semințe cu cadența unei treierători: „Neamțul de la mașină”.

Până să devină unul dintre românii cu cea mai mare experiență în astfel de agregate, Daniel Faur a fost salahor și faianțar. Apoi s-a băgat la munca în subteran unde a învățat meserie, furând-o de la alții. A lucrat pe astfel de utilaje, mai mari sau mai mici, din 2007 până astăzi.

„Am început la Madrid, apoi la Almeria și am ajuns și la Caracas, în Venezuela!”, se înfoaie Daniel. Se uită câș la Sfânta Filofteia, care încă n-a început să foreze la al doilea tunel spre Drumul Taberei 34: „Le îngrijesc ca pe copii..., că femeile se mai îngrijesc și singure...”.

În 2014, Magistrala 5, care leagă Drumul Taberei de Universitate, va avea un buget de 436 milioane de lei. În semestrul II din 2016, bucureștenii vor putea circula, în sfârșit, pe acest nou tronson.

393 de mii de metri cubi de pâmânt au fost excavați până acum, din care 70.600 numai din tunele

Daniel Faur este unul dintre „stomatologii” frezelor Sf. Varvara și Sf. Filofteia  

Turnul Babel de sub Drumul Taberei

La Magistrala 5 lucrează italieni, portughezi, spanioli, iar un japonez este manager tehnic. Sergio Garcia, un spaniol din Segovia, în vârstă de 40 de ani, este unul dintre cei care lucrează în punctul de lucru cel mai avansat. Meseria sa este de „operator-erector” și el, practic, este cel care „înnădește” căptușeala de inele din beton. „Am lucrat și la tunele de calea ferată, la metro e la trenuri de grande viteza! Am fost și la Toronto, la Canada, dar tot mai mult place aici la București!”, o rupe spaniolul binișor pe românește.

La fel, Vincenzo Donnatel, din Belluno, un orășel de lângă Veneția, care la cei 60 de ani ai săi este decanul de vârstă al „piloților” celor două cârtițe.

„I se spune «Tataia» sau «Bunicu’»!”, îl tachinează muncitorii românii pe veteranul venețian care de 18 ani „călărește” astfel de utilaje prin toată lumea. A săpat tuneluri la Milano, Toronto, Istanbul, Sankt Petersburg, Varșovia și chiar în mijlocul Siberiei, la Krasnoiarsk. La întrebarea ce i-a plăcut mai mult în Rusia, votca sau fetele, „Tataia” râde: „Blonde cu ochi albaștri!”. Pe tura lui „Tataia”, sâmbătă, Sfânta Varvara a bătut recordul mondial la excavat pământ! Don Vicenzo nu este deloc impresionat: „Aaaa, nu-i nimica!”.

Constantin Mustățea, reprezentantul Metrorex, și Constantin Divlan, omologul său de la constructorul Astaldi-FCC, sunt mândri nevoie-mare!