Când se depune dosarul de pensionare, documentele necesare, și când vine prima pensie. Informații de la Casa Națională de Pensii Publice

Când se depune dosarul de pensionare, documentele necesare, și când vine prima pensie. Informații de la Casa Națională de Pensii Publice Sursa foto: Arhiva EVZ

Când se depune dosarul de pensionare și când vine prima pensie. Este întrebare pe care și-o pun cei care se pregătesc să iasă la pensie. Avem toate detaliile de la Casa Națională de Pensii Publice.

Cererea de pensionare, împreună cu actele prin care se dovedește îndeplinirea condițiilor prevăzute de prezenta lege, se depune, începând cu data îndeplinirii acestor condiții, la casa teritorială de pensii competentă, în a cărei rază domiciliază persoana.

Admiterea sau respingerea cererii de pensionare se face prin decizie emisă de casa teritorială de pensii, respectiv de casa de pensii sectorială, în termen de 45 de zile de la data înregistrării cererii.

În sistemul public de pensii, pensiile se plătesc de la data acordării, stabilită prin decizie a casei teritoriale de pensii sau a casei de pensii sectoriale, după caz, cu excepția pensiei anticipate și a pensiei anticipate parțiale, care se plătesc de la data încetării calității de asigurat.

Ne puteți urmări și pe Google News

Pensionarii pentru limită de vârstă care, după data înscrierii la pensie, realizează stagiu de cotizare, pot solicita recalcularea pensiei, în condițiile legii. Concret, pensia poate fi recalculată prin adăugarea veniturilor și/sau a stagiilor de cotizare, prevăzute de lege, nevalorificate la stabilirea acesteia, potrivit Casei Naționale de Pensii Publice.

Pensia pentru limită de vârstă, anticipată şi anticipată parţială. Documentele necesare

-cerere pentru înscrierea la pensie (Anexa nr. 6);

-carnetul de muncă (original şi copie);

-carnetul de muncă pentru membrii CAP (original şi copie);

-carnetul de asigurări sociale pentru agricultori (original şi copie);

-adeverința care să ateste perioadele de activitate realizate după data de 1 ianuarie 2011 (original);

-alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă sau vechimea în serviciu realizată;

-actele de stare civilă ale solicitantului: BI/CI, certificat de naştere şi de căsătorie (original şi copie);

-livretul militar (original şi copie);

-diploma de absolvire a învaţământului universitar (original şi copie) şi adeverinţa din care să rezulte durata normală, perioada studiilor şi faptul că acestea au fost urmate la zi;

-dovada echivalării de către statul român a cursurilor desfăşurate în cadrul unor instituţii de invăţământ universitar din străinătate;

-adeverinţa privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă (original);

-adeverinţa privind condiţiile de muncă deosebite, speciale şi/sau alte condiţii (original);

-procura specială, pentru mandatar (original şi copie) dacă este cazul;

-acte pentru dovedirea calităţii de beneficiar al Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, şi/sau al Legii recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din Decembrie 1989, precum şi faţă de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare, dacă este cazul;

-dovada încetării calităţii de asigurat în cazul înscrierii la pensie anticipată sau pensie anticipată parţială, pentru persoanele care, la data solicitării, nu mai au calitatea de asigurat (original);

-Adeverința -tip pentru înscrierea la pensie conform art. 65 alin.(5) din Legea 263/2010 - (Anexa nr. 5);

-alte acte întocmite potrivit prevederilor legale prin care se dovedesc elemente necesare stabilirii drepturilor de pensie;

2. Pensia de invaliditate:

-cerere tip pentru înscrierea la pensia de invaliditate (Anexa nr 7);

-actele menţionate la pensia pentru limită de vârstă, anticipată /anticipată parţială;

-adeverința care să ateste perioadele de activitate realizate după data de 1 ianuarie 2011 (original);

-decizia medicală asupra capacităţii de muncă (original);

-adeverinţa din care să rezulte data încetării plăţii indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă/copia ultimului certificat de concediu medical sau, după caz, adeverinţă din care să rezulte data încetării calităţii de asigurat (original);

-copie a formularului pentru înregistrarea accidentului de muncă (FIAM) sau copie a fişei de declarare a cazului de boală profesională BP2 pentru accident de muncă, respectiv boală profesională.

3. Pensia de urmaş

-cerere pentru înscrierea la pensie (Anexa nr. 8);

-actele menţionate la pensia pentru limită de vârstă, anticipată /anticipată parţială, pentru cazurile în care susţinătorul decedat nu avea calitatea de pensionar;

-actele de stare civilă ale urmaşilor şi ale reprezentantului legal, după caz (original şi copie);

-adeverința care să ateste perioadele de activitate realizate după data de 1 ianuarie 2011 (original);

-decizia medicală asupra capacităţii de muncă (original);

-decizia de pensie/talon de plată a pensiilor, pentru cazurile în care susţinătorul decedat avea calitatea de pensionar (copie);

-adeverinţa de studii, în cazul urmaşilor copii în vârstă de peste 16 ani (original);

-actul doveditor al cauzei decesului, cu excepţia situaţiilor în care susţinătorul decedat avea calitatea de pensionar (copie);

-copie FIAM, pentru decesul cauzat de accident de muncă;

-copie BP2 şi copie certificat medical constatator al decesului, pentru decesul cauzat de boală profesională