Proiectul ar trebui să conecteze Marea Marmara cu Marea Neagră, ocolind strâmtoarea Bosfor. Canal Istanbul, susținut de președintele turc Recep Tayyip Erdogan, își propune să creeze o cale de transport maritim alternativă pentru a proteja Istanbulul de dezastrele de mediu care ar putea rezulta din accidente în timpul transportului mărfurilor periculoase.

Pentru administrația Erdogan, Canalul Istanbul este cel mai rentabil și cel mai important proiect de infrastructură strategică din Turcia.

Astfel, Erdogan intenționează ca toată navigația internațională să treacă prin strâmtoare, până la Marea Egee și Marea Neagră, impunând taxe de tranzit pe care le va stabili sau modifica, conform intereselor turcești.

Cum riscă Turcia să piardă controlul strâmtorii din cauza unui „proiect nebun”

Acest proiect ridică critici în Turcia nu numai pentru costurile sale financiare, cât și pentru impactul asupra mediului, dar și asupra transportului maritim. În ultimii trei ani, Erdogan susține revizuirea Convenției de la Montreux din 1936, în timp ce palatul din Ankara a aprobat un plan de dezvoltare pentru construirea unui al doilea canal de 45 de kilometri la Istanbul, potrivit southfront.org.

Această convenție prevede trecerea liberă a tuturor navelor nemilitare și, în ceea ce privește navele de război din țările non-costiere din Marea Neagră, determinând modul de intrare și durata șederii, precum și tonajul acestora .

Odată cu Canalul de la Istanbul, Erdogan intenționează să abroge Tratatul de la Montreux din 1936, care a cedat controlul Bosforului și Dardanelelor către Turcia, a garantat libera navigație și a permis militarizarea Dardanelelor.

La scurt timp după accidentul naval de la Suez, au apărut sugestiile privind operarea canalelor maritime, care va fi controlată printr-un mecanism internațional. În Turcia a avut loc o intervenție a diplomaților care au cerut să nu încalce Tratatul de la Montreux.

Canal Istanbul ar putea pune în pericol Convenția de la Montreu

Accidentul maritim din Suez și închiderea canalului restabilește urgent problemele de funcționare și gestionare a canalelor maritime, deoarece nu este o problemă națională, ci una internațională, deoarece afectează în mod direct economia mondială și pendulul geostrategic. Recentul accident a provocat un scurtcircuit pe piața monetară internațională, a crescut prețul petrolului și a răsturnat mișcările prestabilite pe arena internațională.

Într-o declarație, 126 de ambasadori onorifici ai Turciei au avertizat că proiectul Canal Istanbul ar putea pune în pericol Convenția de la Montreux și ar putea avea un impact negativ asupra intereselor turcești. Ei avertizează că, Canalul Istanbul va duce la pierderea suveranității absolute a Turciei asupra Mării Marmara.

Între timp, veniturile Turciei din trecerea navelor comerciale prin strâmtoare, se așteaptă să scadă semnificativ în următorii ani, deoarece, conform planificării SUA, axa feroviară și rutieră Plovdiv – Alexandroupolis, are ca scop reducerea costurile transportului comercial din țările fostei sovietice.