Aeronava achiziționa tă la mâna a doua, din banii donați de diverse persoane fizice sau juridice, a stat mai mult la sol în acești ani, din cauza numeroaselor defecțiuni. Fundația pentru SMURD a cumpărat, în urmă cu patru ani, cu aproximativ 750.000 de euro, un avion de mici dimensiuni, Piper PA-42 Cheyenne III – fabricat în SUA în urmă cu 35 de ani.


Reparațiile vor dura un an

Aeronava roșie, transformată în ambulanță aeriană destinată intervențiilor medicale de urgență, a fost achiziționată din donarea impozitului de 2% pe venit, cât şi din alte donaţii şi sponsorizări. După patru ani de la achiziția aeronavei, exact cum anticipa și secretarul de stat Raed Arafat în vara anului 2012, că dorea „să zburăm” cu acel avion măcar 3-4 ani, Inspectoratul General de Aviație al Ministerului Afacerilor Interne publică un anunț de licitație pentru servicii reparație avion Piper PA-42 Cheyenne III.

Specialiștii Inspectoratului General de Aviație al MAI au estimat contractul acordcadru de reparație a avionului la aproximativ 500.000 euro, fără TVA, bani de la bugetul de stat, iar durata contractului este de 12 luni.

Doar geamurile vor costa peste 200.000

Potrivit anunțului de licitație, cu cei aproximativ 500.000 de euro, fără TVA, se repară elicele, se schimbă geamurile avionului, se înlocuiesc injectoarele și se cumpără alte suprafețe degivrante ampenaj.

Mai exact, reparația capitală a celor două elice motoare pentru avionul PIPER PA-42 CHEYENNE III este estimată la aproximativ 40.000 euro, fără TVA, înlocuirea injectoarelor costă aproximativ 135.000 euro, schimbarea geamurilor este evaluată la 208.000 euro și înlocuirea suprafețelor degivrante este evaluată la circa 75.000 euro.

Raed Arafat știa că avionul poate fi utilizat 3 sau 4 ani

În vara anului 2012, Raed Arafat preciza că vrea cumpere un avion pentru a-l dona apoi serviciului public SMURD, care să-l utilizeze în intervențiile de mare urgență. „Avem două oferte. Prima este sub un milion de euro pentru un avion la mâna a doua, însă acesta ar putea necesita îmbunătăţiri. Cea de-a doua ofertă este de peste un milion de euro, tot pentru un avion secondhand. Vrem să zburăm cel puţin 3-4 ani cu acest avion fără să fie nevoie de îmbunătăţiri esenţiale”, explica, în vara anului 2012, secretarul de stat Raed Arafat.

Peste 1,2 milioane euro pentru un avion SMURD bun de fi er vechi

Surse EVZ ne-au explicat că avionul nu a fost scump pentru că, „se știa că urmează reparații capitale”. „Avionul PIPER PA-42 CHEYENNE III din dotarea Inspectoratului General de Aviație al Ministerului Afacerilor Interne are nevoie de reparații. Aceste lucrări se fac periodic. După motoare, elicele, injectoarele și suprafețe degivrante sunt printre cele mai importante piese ale unui avion. Injectoarele fac legătura motoarelor cu aparatul. Avionul a fost ieftin, doar că este o gaură neagră pentru care periodic se cheltuiesc sute de mii de euro”, ne-au declarat sursele citate.

Inspectoratului General de Aviație al MAI organizează licitație electronică deschisă pentru serviciile de reparație avion Piper PA-42 Cheyenne III, principalul criteriu de atribuire este prețul cel mai scăzut, termenul limită pentru depunerea cererilor de documente este 21 noiembrie, iar deschiderea ofertelor va avea loc în data de 19 decembrie.

Te-ar putea interesa și: