„AKP (Partidul Justiție și Dezvoltare, aflat la putere în Turcia – n.red.) a folosit încă o dată Parlamentul împotriva poporului. Prin Legea Social Media, adoptată acum două nopți, s-a creat infrastructura pentru războiul împotriva unui domeniu universal al comunicării, aflat în ascensiune rapidă.

Încă de la început trebuie să subliniez că și legislația deja în vigoare nu lasă nepedepsite infracțiunile săvârșite prin intermediul rețelelor de socializare.

O mare parte a anchetelor demarate pe motiv de insultă la adresa lui Erdoğan au pornit de la rețelele de socializare. Dacă o instanță decide că pe un anumit cont de Twitter a fost postat conținut care poate fi considerat infracțiune, această decizie este trimisă la centrul Twitter, se pun în mișcare acțiuni. Turcia este campioană mondială și la acest capitol. Din cele 7.396 de decizii trimise conducerii Twitter între anii 2012-2019, 5.487 provin din Turcia. Înseamnă 74% din toate deciziile. Turcia este urmată de Rusia și de Brazilia. 30.000 din cele 66.000 de solicitări de eliminare a conținutului, adică 46%, provin tot din Turcia.

Și în ceea ce privește cererile de eliminare a conținutului de pe Facebook și Google, ne aflăm printre primele 10 țări din lume.

Este în continuare activă tasta „delete” a justiției în ceea ce privește rețelele de socializare și site-urile care nu au caracter internațional. În 2019, s-a blocat accesul la 61.000 de site-uri.

Datele de mai sus spun următorul lucru:

Legislația adoptată cu voturile AKP-MHP vizează lupta împotriva adevărului, sub numele de combatere a infracțiunilor. Vor să cenzureze adevărul.

Legea compusă din 10 articole și care va intra în vigoare pe 1 octombrie 2020 prevede ca furnizorii de platforme de socializare care au peste 1 milion de accesări zilnice să își stabilească un reprezentant în Turcia și, în decurs de 48 de ore, să dea un răspuns solicitărilor de restricționare a accesului sau de eliminare a conținutului.

Dacă nu se conformează, urmează amenzi usturătoare și în continuare limitarea lățimii de bandă. Această măsură echivalează de fapt cu o închidere, pentru că limitează accesul la acea rețea. Principala particularitate a platformelor de socializare este viteza. Chiar și o întârziere de câteva secunde poate schimba opțiunea sau slăbește dorința de utilizare.

Reclamele sunt aproape singura sursă de venit a rețelelor de socializare. Printre sancțiunile prevăzute se află și interdicția postării de reclame.

Una dintre principalele afirmații în domeniul comunicării în ziua de azi, utilizată și în jurnalism, este „Arhiva nu uită!”

AKP vrea să lupte împotriva acestui principiu fundamental. Potrivit articolului intitulat „Dreptul la a fi uitat”, anumite date și documente din trecut pot fi șterse, accesul poate fi îngrădit.

Acest articol care nu se referă și la FETÖ (Mișcarea Gülenistă) ne face să ne gândim la o încercare a puterii de a face ordine și în trecut.

În Turcia există 62 de milioane de utilizatori de internet (74% din populație), 55 de milioane de utilizatori de social media (64% din populație) și 77 de milioane de utilizatori de telefoane mobile (92% din populație).

Timpul mediu alocat rețelelor de socializare este de trei ore pe zi de persoană.

Intervenția AKP-ului în acest domeniu este o înfrângere.

Cu siguranță, este necesar ca furnizorii de acces la platformele internaționale de socializare să numească un reprezentant în Turcia. Însă legislația urmăreşte să utilizeze acel reprezentant drept „persoana care aplică cenzura”.

AKP a utilizat toate metodele, inclusiv „aktrolii” (Combinație între inițialele partidului de guvernare, AK și troli. Sunt persoane cunoscute sau anonime, sponsorizate de AKP, care promovează în mediul online mesaje ale partidului de guvernare – n.red.). De exemplu, am făcut tot posibilul pentru a îndepărta femeile de rețelele de socializare. Promovând percepția de „Partidul care utilizează cel mai bine tehnologia”, și-au sporit forța propagandei.

Însă „adevărul” a ieșit mai puternic decât toate acestea.

Dovada a fost că pe 26 iunie 2020, o videoconferință live a lui Erdoğan care se adresa celor care se pregăteau pentru examenul de admitere la facultate a adunat peste 100.000 de „dislike”-uri ale tinerilor, fără să fie insulte, de zece ori mai mult decât „like-urile”.

Astăzi, informația se dublează la nivel mondial o dată la trei ani. În 2010 era o dată la șapte ani. În 2030, intervalul va scădea la două luni!

Este trist că în Turcia, statul trăiește era comunicării cu mentalitatea AKP…

Numai că poporul a intrat în epoca comunicării cel puțin ca utilizator”. scrie Mustafa Balbay în Cumhuriyet.