Dispozitivul dezvoltat la Centrul Ştiinţific Studenţesc de Informatică Aplicată în Ingineria Materialelor din Galaţi declanşează un semnal de alarmă atunci când cel de la volan foloseşte telefonul mobil pentru a scrie mesaje.

Într-o asemenea situaţie de risc, sistemul reduce automat viteza maşinii şi chiar poate să o oprească.

Cei care au dezvoltat sistemul spun că aplicaţiile lui sunt multiple şi spera să poată convinge constructorii de maşini să îl adauge măcar în dotările opţionale ale autoturismelor.

Dispozitivul este util şi firmelor de transport pentru că poate trimite alerte într-un dispecerat în momentul în care în loc să se concentreze la trafic, şoferii folosesc telefonul mobil pentru a scrie mesaje ori pentru a intra pe reţelele sociale. În acest fel, s-ar evita accidentele.

Anul trecut, noua romani din Mureş au murit pe o şosea din Ungaria după ce microbuzul în care se aflau s-a ciocnit frontal cu un camion. Şoferul transmitea live pe Facebook şi nu şi-a dat seama că nu este pe autostrada în momentul în care a intrat într-o depăşire sfindand orice regulă.

Folosirea telefonului în timpul condusului are un impact uriaş asupra capacităţi de concentrare a şoferilor. Potrivit specialiştilor, o simplă notificare pe Facebook implică 14 secunde de neatenţie. Iar un răspuns pe WhatsApp înseamnă 33 de secunde de distragere. Începerea unei transmisiuni live pe reţelele sociale solicita 24 de secunde din atenţia celor da volan.

FLORIN MARIN, ȘEF LUCRĂRI FACULTATEA DE INGINERIE GALAȚI: “Există nişte statistici în Statele Unite care afirmă că numărul accidentelor provocate de către această deja boală, spun psihologii, texting while driving, sunt mult mai mari şi cu consecinţe foarte grave, comparativ cu cele provocate de consumul de alcool la volan.”

Un studiu al Poliţei Romane arata că aproape jumătate dintre şoferi recunosc că vorbesc la telefon, trimit mesaje ori folosesc reţelele sociale în timp ce conduc. Peste un sfert dintre cei de la volan au declarat că au vorbit la telefon fără să folosească sistemul “mâini libere”, cinci la sută spun că şi-au verificat contul de Facebook, patru la sută au purtat conversaţii pe reţelele de mesagerie iar 1 la sută dintre ei au filmat în timp ce conduceau.

Sitemului de siguranţă dezvoltat la Galaţi ar creşte preţul unei maşini cu cel mult 400 de euro. Deocamdată este în faza de prototip.