A venit Vuia să moară în România sau a fost ajutat de comuniști să se stingă într-o lună?

A venit Vuia să moară în România sau a fost ajutat de comuniști să se stingă într-o lună?

După o absenţă de 32 de ani din ţară, Traian Vuia a revenit în România în anul 1934 pentru o vizită, după care s-a întors la Paris.

La 27 mai 1946 a fost ales membru de onoare al Academiei Române. Revine în România, ocupată de comuniști, în anul 1950, unde, după numai o lună, moare în urma unei crize cardiace, la 2 septembrie 1950. A fost înmormântat în Cimitirul Bellu din Bucureşti.

Traian Vuia, celebru inventator şi constructor de avioane şi motoare, pionier al aviaţiei româneşti şi mondiale, s-a născut la 17 august 1872, în localitatea Surducul Mic, comuna Bujoru, judeţul Timiş.

A urmat şcoala primară în satul natal şi în Făget, apoi studiile liceale le-a făcut la Lugoj, absolvind în anul 1892 ca şef de promoţie. A fost un elev eminent şi a absolvit fiecare clasă cu calificativul „eximio modo” (în mod excepţional) la toate materiile, se arată în cartea.

Ne puteți urmări și pe Google News

Încă din copilărie, Traian Vuia avea o predilecţie remarcabilă pentru mecanica aplicată. De mic copil privea cu admiraţie zborul păsărilor de pradă, vulturii, iar jucăria favorită i-a fost zmeul, pe care l-a construit sub diferite forme, încercând să-i imprime o plutire lină şi stabilă, se menţionează în volumul „Invenţii şi priorităţi româneşti în aviaţie”, autor ing. Constantin C. Gheorghiu.

Pasionat de matematică, fizică şi tehnică, se înscrie, în 1892, la Şcoala Politehnică (secţia mecanică) din Budapesta. După un an se înscrie la Drept, pasiunea sa pentru tehnică rămânând însă aceeaşi.

În 1901 şi-a luat doctoratul în ştiinţe juridice, tema acestuia fiind „Militarism şi industrialism, regimul de stat şi de contract”.

În timpul studenţiei, Traian Vuia a activat şi în cadrul Societăţii „Petru Maior” a studenţilor români din Budapesta, ţinând conferinţe în domeniul tehnicii şi al filosofiei.

Avocatul Traian Vuia

Revenit la Lugoj, lucrează la mai multe birouri de avocatură. Pasionat în continuare de tehnică, Traian Vuia construieşte macheta unui „aeroplan-automobil”.

La 1 iulie 1902, Traian Vuia ajunge la Paris, aducând cu el şi macheta pe care o realizase. Celebrul inventator spera că în capitala Franţei, considerată atunci centrul mondial al mişcării aeronautice, îşi va putea realiza maşina sa de zburat în mărime reală şi va putea să zboare cu ea.

Traian Vuia s-a adresat profesorului Victor Tatin, cunoscut atât prin lucrările sale teoretice şi practice, cât şi prin rezultatele experienţelor cu modelele zburătoare, acesta arătând interes pentru proiectul său.