CONDAMNAŢI să trăiască în maşinile pe care le conduc. Viaţa unui ŞOFER din ROMÂNIA care munceşte în EUROPA de VEST
- Andrei Vi şan
- 16 martie 2017, 10:11
Emilian este un român angajat ca şofer la o firmă din Slovacia, subsidiară a unei importante companii norvegiene de transport rutier. Emilian transportă prin Europa ce Vest mărfuri pentru Ikea, timp de patru luni petrecându-le în camionul pe care îl conduce. În camion mănâncă şi doarme.
Pentru munca sa, care presupune să-şi petreacă viaţa de şofer în camion, primeşte 477 de euro pe lună, un salariu ca în Slovacia, deşi nu lucrează acolo. Recent a avut o cursă în Danemarca ocazie cu care a aflat că un şofer danez ce conduce o maşină ca a lui câştigă 2200 de euro.
El a arătat, reporterilor BBC, unde se odihneşte: un sac de dormit în partea din spatele cabinei sale. În conformitate cu legislaţia Uniunii Europene, şoferii trebuie să aibă săptămânal 45 de ore de repaus în afara cabinelor camioanelor lor, dar guvernele întârzie să pună în aplicare această prevedere.
Emilian a declarat că nu îşi poate permite să doarmă altundeva. Are o diurnă de 45 de euro pe zi, bani care ar trebui să acopere cazarea şi mesele. În timpul săptămânii de lucru, Emilian găteşte şi mănâncă la marginea drumului. Spune ca astfel de condiţii l-au făcut să se simtă "ca un prizonier, ca o pasare în cuşcă".
"Nu e bine pentru şoferi, nu este sigur pentru alte persoane de pe şosele... este posibil să se producă un accident", a mai spus el.
Întrebat dacă are un mesaj pentru Ikea, Emilian a răspuns: "Veniţi şi trăiţi cu mine o săptămână. Mâncaţi ce mănânc eu. Vedeţi ce se întâmplă în realitate cu vieţile noastre". Emilian nu este singurul şofer ce munceşte în aceste condiţii, relevă BBC, care a precizat că a văzut contracte ale conducătorilor auto care lucrează pentru unii dintre cei mai mari parteneri Ikea fiecare plătiţi cu salarii mici, ca în Europa de Est, în timp ce lucrează luni de zile la un moment dat în Europa Occidentală.
Acest mod de a îi trata pe şoferi nu se întâmplă numai în cadrul lanţului de aprovizionare Ikea, ci şi la alte câteva companii cu nume mari, concluzionează investigaţia BBC.
Compania Ikea s-a arătat "întristată de mărturiile" conducătorilor auto.