În ultimii zece ani, în România au apărut cinci tipuri de tichete care îi avantajează atât pe angajatori, cât şi pe salariaţi, pentru că nu sunt impozitate de stat.
Aproape 3,3 milioane de români salariaţi primesc în fiecare lună bonuri de masă, potrivit estimărilor emitenţilor de tichete. În condiţiile în care populaţia salariată a României este de 9,7 milioane, se poate spune că un angajat român din trei plăteşte la magazin cu hârtia miraculoasă. Conform ultimelor studii, tichetele de masă sunt în topul beneficiilor acordate de companii: 72% dintre firme le dau asemenea bonusuri angajaţilor.
La zece ani după apariţia legii privind acordarea bonurilor de masă - pe 9 iulie 1998 - piaţa de tichete s-a diversificat şi este dominată în proporţie de 95% de trei mari emitenţi: Accor Services, Sodexho şi Cheque Dejeuner. Astăzi, în România există cinci tipuri de tichete, însă 90% dintre cele emise sunt tichete de masă, ne-a spus Cristina Hlinschi, director de marketing şi comunicare la Accor Services România. Pentru bonurile acordate, angajatorul nu plăteşte nimic la stat, deoarece sunt deductibile fiscal şi nu se percepe impozit pe valoarea lor. Pot acorda însă tichete de masă, cadou, de creşă etc. doar firmele care nu au datorii către bugetul de stat sau cele locale. În România sunt utilizate cinci tipuri de tichete. > Tichete de masă. Cunoscute şi ca „bonuri de masă“, au valoarea de 7,88 lei fiecare şi se pot acorda pentru fiecare zi lucrată. Nu sunt impozitate. Valoarea lor creşte o dată la şase luni, în funcţie de scumpirile alimentelor. Se folosesc pentru plata produselor alimentare sau pentru plata consumaţiei la cantine şi restaurante. > Tichete cadou. Se acordă angajaţilor de Sărbători (Crăciun, Paşte, 1 Iunie, 8 Martie) şi nu se impozitează dacă nu depăşesc 150 de lei pe beneficiar. Sumele alocate tichetelor cadou nu trebuie să depăş ească plafonul de 2% din valoarea cheltuielilor cu salariile personalului. Cu tichetele cadou pot fi cumpărate diferite produse: de la îmbrăcăminte, cărţi, cosmetice până la mobilier. > Tichete de creşă. Au valoarea de 330 lei pe lună şi nu se plăteşte niciun impozit pe ele. Se acordă mamelor care revin la locul de muncă, până când copilul împlineşte 2 ani, sau tatălui, dacă e singurul angajat în familie. Se folosesc pentru plata taxelor de creşă. > Tichete de îngrijiri medicale. Nu se impozitează dacă se acordă angajaţilor în limita de 2% din fondul de salarii. Este o alternativă la abonamentul la o clinică privată. > Tichete de asistenţă socială. Sunt acordate prin autorităţi publice, ONG-uri, fundaţii şi asociaţii nonprofit, categoriilor defavorizate sau persoanelor care au suferit în urma unor calamităţi naturale. STRATEGIE DE RESURSE UMANE Avantaje pe lângă salariu Pe o piaţă a muncii din ce în ce mai dură, angajaţii luptă pentru salarii şi avantaje mai mari, în timp ce companiile încearcă din răsputeri să atragă specialişti şi să îi fidelizeze. Creşterea economică din ultimii ani a creat un mediu propice pentru apariţia multor firme.
Acestea au nevoie de personal calificat, pe care încearcă să îl atragă de la concurenţă, însă fără a scoate foarte mulţi bani din buzunar. Numitorul comun în acest „război“ dintre angajaţi şi angajatori îl reprezintă bonusurile şi beneficiile pe care le primeşte angajatul pe lângă salariu. Potrivit studiului PayWell, realizat anul trecut de Pricewaterhouse Coopers, la care au răspuns reprezentanţi din 187 de companii din 11 sectoare de activitate, ponderea beneficiilor şi a bonusurilor în structura pachetului salarial este în creştere pe an ce trece.
Următorul nivel: excursiile plătite de firmă În topul beneficiilor acordate cel mai des de companii se regăsesc tichetele de masă, preferate de 72% dintre respondenţi, indică studiul citat. Alături de acestea, unii salariaţi primesc pensii din partea firmei, abonamente la o clinică privată sau asigurări, în timp ce alţii pleacă în excursii plătite de companie sau primesc un abonament la o sală de sport ori la piscină. Participarea la profitul societăţii sau oferirea unui pachet de acţiuni funcţionează ca o motivare mai puternică pentru salariaţi. O tendinţă în rândul companiilor este să le creeze angajaţilor un mediu cât mai plăcut la locul de muncă, susţin specialiştii în resurse umane. Spaţiile de relaxare de la birou, un program de lucru flexibil şi asistenţa pentru copiii angajaţilor se înscriu pe această linie şi contribuie la creşterea productivităţii, reţinându-i totodată pe angajaţi în firmă. PROIECT DE LEGE Tichetele de vacanţă, de câţiva ani în chinurile facerii Începând de anul viitor, avem toate şansele ca piaţa bonurilor să devină mai bogată cu un nou tip de tichete: cele de vacanţă. Proiectul de lege privind aceste tichete este în dezbateri de câţiva ani buni, însă, deocamdată, sindicatele, patronatele şi autorităţile nu au ajuns la un numitor comun. Proiectul prevede crearea unui fond comun în care să cotizeze atât firma, cât şi salariatul, iar cu aceşti bani angajaţii să-şi facă vacanţele la unul dintre hotelurile din România. Proiectul de act normativ a trecut de Senat şi se află în discuţie la comisiile Camerei Deoputaţilor, care este decizională. „Scopul principal al proiectului este recuperarea forţei de muncă, însă va avea şi efectul de dezvoltare a turismului“, ne-a spus Bogdan Hossu, preşedintele Cartel Alfa. El este de părere că această propunere legislativă ar putea primi avizele necesare şi votul final în această toamnă.
Reprezentanţii companiilor care emit tichete se aşteaptă ca numărul utilizatorilor să crească cu 10%-20% în anii care urmează, în special pe segmentul tichetelor cadou. Odată cu apariţia pe scară largă a creşelor, vor fi tot mai cerute şi bonurile de creşă. Comparativ cu alte ţări însă, mai avem multe de făcut. De exemplu, părinţii din Marea Britanie primesc vouchere pentru copiii de până la 12 ani. Francezii primesc bonuri finanţate parţial de firmă, parţial de stat, cu care plătesc instalatorul, electricianul, zugravul sau menajera, obligându-i astfel pe aceştia să nu mai munceacă la negru.
ACCOR SERVICES ROMÅNIA
Despre companie: face parte din Accor Services, divizia de servicii corporate a grupului francez Accor, care are activităţi în turism şi industria hotelieră. Accor Services este prezentă în 38 de ţări Prezentă în România din: 1998 Număr de angajaţi: 200 Firme româneşti clienţi ai tichetelor de masă: 35.000 Număr angajaţi care folosesc tichetele de masă Accor Services: 1,5 milioane Volum de afaceri în 2007: 521,8 milioane de euro Profit în 2007: 19 milioane de euro Estimări pentru 2008: Rezultate similare cu cele din 2007 Produse: tichete de masă Ticket Restaurant, Ticket Cadou, Ticket Creşă, tichete pentru servicii medicale Ticket Medica, tichete sociale Ticket Asist SODEXHO PASS ROMÅNIA Despre companie: face parte din grupul internaţional Sodexho, prezent în 80 de ţări. La nivel mondial, grupul francez operează cu două divizii: servicii integrate de management al utilităţilor (catering, mentenanţa clădirilor etc.) şi servicii administrate prin sisteme de tichete şi carduri Prezentă în România din: 1998 Număr de angajaţi: 250 Firme româneşti clienţi ai tichetelor de masă: peste 30.000 Număr angajaţi care folosesc tichetele de masă Sodexho: 1,5 milioane Volum de afaceri în 2007: 500 de milioane de euro Estimări pentru 2008: 550-600de milioane de euro Produse: tichete de masă Gusto Pass, tichete cadou Cadou Pass, tichete cadou pentru cheltuieli de marketing Smart Pass, tichete de creşă Primul Pass, tichete sociale Viva Pass CHEQUE DEJEUNER Despre companie: face parte din grupul francez Cheque Dejeuner, prezent în zece ţări (Franţa, România, Bulgaria, Cehia, Italia, Polonia, Slovacia, Spania, Ungaria şi Maroc), înfiinţat în 1964 Prezentă în România din: 2002 Număr de angajaţi: 150 Număr angajaţi care folosesc Ticket Restaurant: 550.000 Cifră de afaceri în 2007: 10 milioane de euro Profit în 2007: 2 milioane de euro Estimări pentru 2008: cifră de afaceri de 14 milioane de euro, profit de 3,5 milioane de euro Produse: tichete de masă Cheque Dejeuner, tichete cadou Cadhoc, tichete de creşă Cheque Bebe, tichete sociale Cheque de Services