ULUITORUL portret al ROMÂNULUI online. Ce preferă, la ce se uită, ce caută, ce le place, ce fac, ce preferă bărbaţii şi ce vor femeile!

ULUITORUL portret al ROMÂNULUI online. Ce preferă, la ce se uită, ce caută, ce le place, ce fac, ce preferă bărbaţii şi ce vor femeile!

Românii sunt cei mai mobili utilizatori de internet din această parte a Europei, majoritatea dintre ei îşi încep ziua online, scriu bloguri şi au o atitudine foarte deschisă faţă de noile tehnologii, potrivit studiului "Internetul în viaţa de zi cu zi", comandat de Google.

Studiul a fost realizat de IIBR cu ajutorul metodei CAWI (studiu online) în cadrul proiectului "Internetul în viaţa de zi cu zi", care a inclus cinci ţări: Polonia, Republica Cehă, Slovacia, Ungaria şi România. În fiecare ţară, studiul a cuprins 1.000 de respondenţi în vârstă de cel puţin 15 ani, care folosesc internetul în mod regulat (cel puţin o dată pe săptămână).

Vor să fie

Potrivit acestui studiu, românii apreciază tabletele şi smartphone-urile mai mult decât polonezii şi maghiarii, vor să fie online chiar şi atunci când se află pe o insulă pustie, au început să urmărească mai mult videoclipuri de pe internet decât programe TV, dar sunt încă reticenţi în privinţa plăţilor online.

Însă numai 32% dintre români folosesc internetul aproape în fiecare zi (în medie), cel mai scăzut procent dintre cele cinci ţări incluse în studiu, aproape jumătate faţă de Ungaria (62%) şi Slovacia (61%). Aproape jumătate dintre români (45%) intră pe internet cel puţin o dată pe săptămână, potrivit datelor Eurostat.

De asemenea, 67% folosesc smartphone-uri sau telefoane mobile pentru a se conecta la internet, iar 32% folosesc tabletele, procente mai mari decât în celelalte cinci ţări analizate în cadrul studiului. 75% accesează paginile de socializare şi 72% comunică online prin mesaje text, însă femeile socializează mai mult pe internet decât bărbaţii.

Conform studiului, dacă ar ajunge pe o insulă pustie, jumătate dintre femei ar alege să ia cu ele un calculator sau un smartphone conectat la internet. În cazul bărbaţilor, prima opţiune este un cuţit (36%), însă la o distanţă foarte mică de dispozitivul conectat online (34%)

În plus, românii sunt cei mai împătimiţi autori de bloguri dintre toate ţările participante în studiu: 12% deţin bloguri, în timp ce în celelalte ţări procentul abia ajunge la 7%.

Românii sunt fani clipuri

Facebook este lider incontestabil - 97% dintre românii care folosesc mediile de socializare au un cont pe această reţea. De asemenea, Google+ este a doua reţea ca popularitate în România, cu un procent de 44% din utilizatorii de reţele de socializare. Verificarea paginii de Facebook, Google+, Twitter, Instagram este cea mai răspândită activitate pe smartphone şi pe tabletă în cazul românilor - 58% utilizatori pe smartphone şi 45% pe tabletă.

De asemenea, potrivit studiului, peste trei sferturi dintre românii conectaţi urmăresc videoclipuri online sau le descarcă de pe internet. Mai mult, televizorul nu este cel mai important mijloc de divertisment video pentru aproape jumătate dintre aceştia! 46% petrec mai mult timp urmărind videoclipuri în mediul online (sau obţinute online) decât programe TV.

Conform studiului, designul şi capacităţile telefoanelor din ziua de azi le transformă în adevărate calculatoare de buzunar pe care oamenii le folosesc tot mai mult şi pentru alte opţiuni. Alarma, ceasul şi camera sunt cele mai populare aplicaţii smartphone şi aproximativ 80% dintre români le folosesc.

Atracţia e mare

De asemenea, potrivit studiului, românii conectaţi la internet îşi petrec majoritatea timpului liber online. Navigarea pe internet în căutare de ştiri şi întâmplări interesante este principala activitate în timpul liber a românilor conectaţi (58%). Reţelele de socializare şi folosirea instrumentelor de comunicare online sunt printre activităţile preferate de petrecere a timpului liber (41%), imediat după programele TV (49%). Atracţia online-ului este atât de mare încât primul obiect ales să îl ia pe o insula pustie este, în medie, un dispozitiv conectat la internet (41%), mai important decât un prieten (37%) sau un cuţit (26%). Majoritatea românilor îşi încep ziua online: utilizatorii împătimiţi intră pe internet de îndată ce se trezesc (32%), un sfert dintre ei, în timpul rutinei de dimineaţă şi 5%, în drum spre şcoală.

Obiceiuri diferite

Femeile şi bărbaţii au obiceiuri diferite privind folosirea internetului în viaţa de zi cu zi - femeile folosesc internetul mai des decât bărbaţii pentru a comunica, iar bărbaţii descarcă aplicaţii şi urmăresc programe TV online ceva mai des decât femeile. Atunci când îşi petrec timpul liber online, bărbaţii citesc mai multe ştiri şi informaţii decât femeile (63% faţă de 53%), în timp ce femeile preferă să interacţioneze social şi comunică online mai mult decât bărbaţii (47% faţă de 36%).

Majoritatea românilor îşi caută numele pe Google (60%). Femeile sunt mai curioase decât bărbaţii: 57% caută numele partenerului pe Google, în timp ce 48% dintre bărbaţi caută informaţii despre "jumătate". Întâlnirile online nu reprezintă o idee bună pentru români, deoarece 58% consideră că internetul nu este un loc potrivit pentru a începe o relaţie, deşi cred că este locul potrivit pentru a-ţi face prieteni. Numai unul din cinci români prezenţi în spaţiul online au încredere în internet în privinţa relaţiilor romantice, bărbaţii fiind mai dispuşi să stabilească întâlniri online decât femeile (26% faţă de 18%).

Google, proprietarul celui mai popular motor de căutare pe internet, a deschis, pe 1 noiembrie 2010, un birou în Bucureşti, echipa din România fiind coordonată de Dan Bulucea.