Lovitură pentru clienții Uber și Bolt. Guvernul le-ar putea transforma în taxiuri
- Bianca Ion
- 8 martie 2024, 11:03
Guvernul pregătește măsuri drastice împotriva platformelor de ride-sharing precum Uber și Bolt, interzicând utilizarea tarifelor dinamice. Astfel, clienții ar putea ajunge din nou la mâna taximetriștilor care refuză curse dacă nu le convine prețul.
La nivel guvernamental au avut loc discuții ample pentru modificarea Ordonanței de Urgență 49/2019 în vederea reglementării transportului de persoane. Potrivit informațiilor furnizate de Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.), Guvernul intenționează să revizuiască OUG 49 și să impună aceleași obligații atât pentru șoferii de taxi, cât și pentru cei care activează pe platformele de ride-sharing precum Uber sau Bolt.
Ce ar putea interzice Gurvernul șoferilor de Uber și Bolt
Potrivit C.O.T.A.R., se solicită aplicarea acelorași condiții pentru activități similare. Astfel, transportatorii propun ca firmele de ridesharing să fie obligate să instaleze aparate de taxare, să renunțe la tariful dinamic și să opereze doar cu mașini care nu depășesc vârsta de 10 ani.
„Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) salută inițiativa Guvernului României de a modificarea OUG 49/2019, în așa fel încât să existe, în mod real, o concurență loială între cele două activități de transport persoane – respectiv taximetria și transportul alternativ. Camera Națională a Taximetriștilor din Romania, cu 36 de filiale la nivel național, este membru COTAR.
Ambele activități de transport s-au referit și până acum la aceleași servicii prestate pentru clienți, dar cu diferențe majore din perspectiva legilor care le definesc activitatea. În urma discuțiilor purtate, luna trecută, cu Premierul Marcel Ciolacu și cu Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, s-a decis modificarea legislației, pentru eliminarea prevederilor discriminatorii.
Orice activitate desfășurată pe teritoriul României trebuie să fie impozitată și fiscalizată în România, așa cum este normal într-o țară civilizată. Vrem să fim bine înțeleși: nu avem nimic împotriva niciunei platforme și nici împotriva digitalizării, dar platforma nu face transport de persoane, ci firmele de transport alternativ. Fiind vorba despre activitatea de transport persoane, nu este normal să existe reguli diferite în privința celor două activități similare”, arată un comunicat al COTAR.
Condițiile impuse Uber sau Bolt
Taxele și impozitele percepute asupra firmelor cu aceeași sferă de activitate ar trebui să fie uniforme. De asemenea, cerințele legale pentru desfășurarea acestor activități similare ar trebui să fie standardizate:
- O proporție egală de licențe de taxi și autorizații pentru serviciile alternative de transport.
- Utilizarea aceleiași tipuri de echipamente de taxare, cu proceduri transparente pentru clienți.
- Stabilirea prețului unei călătorii în mod uniform, eliminând practica tarifelor dinamice, care poate înșela clienții și poate genera costuri suplimentare nejustificate.
- Obligația ca firmele să dețină autovehiculele în proprietate și eliminarea contractelor de leasing în transportul alternativ, pentru a asigura securitatea rutieră și siguranța clienților.
- Restricționarea vârstei autovehiculelor la maximum 10 ani, pentru a garanta siguranța pasagerilor și pentru a proteja mediul înconjurător.
Ce prevede legea actuală
„Până acum, prevederile legii transportului alternativ au fost diferite de ceea ce prevede legea taximetriei. Este necesară armonizarea celor două acte normative, pentru a respecta principiile unei concurențe loiale.
Ministerul Transporturilor va propune, în calitate de coinițiator, un nou proiect de act normativ care va fi pus în consultare publică, în cel mai scurt timp. Mulțumim Premierului României și Ministrului Transporturilor că au ținut cont de propunerile noastre pertinente. Mulțumim, de asemenea, anjaților MAI și ANAF care au participat la discuțiile interministeriale și au informat în mod corect în legătură cu situația din transportul alternativ. De asemenea, mulțumirile noastre merg și către colegii noștri care în această perioadă au contribuit la analiza legislației și au venit cu propuneri și puncte de vedere pentru noul act normativ.”, arată un comunicat al COTAR.