„Strangularea Taiwanului” o formă mai rea ca un război!
- Gen. (R) Alexandru Grumaz
- 6 iulie 2024, 08:40
Zidul Berlinul a fost poate cel mai important simbol al Războiului Rece. Criza Berlinului se pare ca are acum o replică în Asia, în Marea Chinei de Est. Noua bătălie globală de astăzi pentru hegemonie și influență se dă în Taiwan. Există, desigur, diferențe cheie între cele două momente.
Taiwanul este mai important din punct de vedere strategic pentru China decât a fost vreodată Berlinul pentru Uniunea Sovietică din punct de vedere geopolitic. Politica oficială a Statelor Unite față de apărarea Taiwanului, de-a lungul timpului, a fost una de ambiguitate strategică, spre deosebire de angajamentul explicit al lui Kennedy de a apăra Berlinul de Vest cu orice preț – deși președintele Joe Biden și-a proclamat în mod repetat intenția de a apăra Taiwan.
Dar asemănările sunt semnificative. Concurența Statelor Unite cu China este o luptă extinsă, cu mai multe fațete, care prezintă asemănări remarcabile cu Războiul Rece: este o cursă pentru influența diplomatică și economică, o cursă a înarmărilor convenționale și nucleare, o cursă spațială, o luptă pentru a stabili baze militare în Africa și Asia de Est, o luptă ideologică între autoritarism și democrație, un război tehnologic și economic și un război de spionaj.
O scurtă lecție de istorie
La sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial, în septembrie 1945, Germania s-a predat Aliaților - un grup de țări occidentale, inclusiv Marea Britanie, America, Franța și Uniunea Sovietică. Aliații au decis să împartă controlul Germaniei între ei. Fiecare și-a asumat responsabilitatea pentru o parte diferită a țării. Marea Britanie, America și Franța au preluat zonele din vestul Germaniei, iar Uniunea Sovietică a controlat estul. Berlinul se afla în zona sovietică, dar fiind capitala Germaniei, s-a hotărât ca acesta să fie, de asemenea, împărțit în patru zone - câte una controlată de fiecare dintre cele patru țări. Zonele americane, britanice și franceze au devenit Berlinul de Vest, iar zona sovietică a devenit Berlinul de Est.
Pe 13 august 1961, guvernul comunist al Republicii Democrate Germane (Germania de Est) a început să construiască un „Antifascistischer Schutzwall” sau „bastionul antifascist” de sârmă ghimpată și beton între Berlinul de Est și de Vest. Scopul oficial al acestui Zid Berlin a fost de a împiedica așa-zișii „fasciști” occidentali să intre în Germania de Est și să submineze statul socialist, dar a servit în primul rând obiectivului de a opri dezertările în masă de la Est la Vest.
Zidul Berlinului a rezistat până la 9 noiembrie 1989, când șeful Partidului Comunist German a anunțat că cetățenii RDG pot trece granița ori de câte ori vor dori. În acea noapte, mulțimi extaziate au invadat zidul. Unii au traversat liber în Berlinul de Vest, în timp ce alții au adus ciocane și buldozăre și au început să dărâme zidul însuși.
Între sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial și începutul anilor 1960, întrebarea cine va controla Berlinul - americanii și aliații lor sau sovieticii - a fost cel mai periculos punct de aprindere al Războiului Rece, amenințănd să escaladeze rivalitatea celor două țări chiar într-un război nuclear. Președinții Harry Truman, Dwight Eisenhower și Kennedy au gestionat această criză cu îndemânare. Împărțirea orașului a fost o tragedie umană enormă pentru oamenii din Germania de Est. Dar a reprezentat și sfârșitul celei mai riscante faze a Războiului Rece.
Taiwanul cutia cu chibrituri
Astăzi, Statele Unite sunt din nou implicate într-o rivalitate dintre marile puteri ale cărei complexități extraordinare se unesc într-o luptă aprinsă pentru viitorul unui teritoriu abia mai mare decât statul american Maryland. Criza de la Berlin arată cât de periculoase pot fi astfel de puncte de aprindere într-o competiție globală între două mari puteri nucleare.
În anii 1950, liderii sovietici s-au întrebat cât de mult le pasă Statelor Unite cu adevărat de Berlin și au căutat modalități de a testa hotărârea americană. În mod similar, astăzi, mulți se întreabă dacă Statele Unite ar apăra cu adevărat Taiwanul împotriva unei invazii chineze. Dar Statele Unite nu se pot retrage din Taiwan la fel cum nu au abandonat Berlinul de Vest. Dacă Chinei i se permite să cucerească Taiwan fără ca Statele Unite să vină în ajutorul insulei, ar fi un dezastru pentru poporul taiwanez iar Marea Chinei de Est ar deveni un lac chinezesc. În vara anului 2022, Lu Shaye, ambasadorul Chinei în Franța, a declarat că China intenționează să „reeduce” populația taiwaneză „pentru a elimina gândirea separatistă și teoria secesionistă”.
O carte albă despre politica Taiwanului pe care guvernul chinez a lansat-o la scurt timp după aceea – lăsând deschisă posibilitatea unei ocupații militare extinse a insulei – a arătat clar că declarația lui Lu nu a fost o simplă exprimare politică. China ar face cu siguranță Taiwanului ceea ce a făcut Tibetului, Xinjiang-ului și Hong Kong-ului: va ataca drepturile omului și va suprima libertăți precum dreptul la întrunire pașnică, libertatea de exprimare și libertatea de a-și practica religia.
Taiwan, ca și Berlinul de Vest, este mic, dar este singurul loc din lume unde acea competiție riscă să declanșeze un conflict fierbinte și, într-adevăr, singurul loc în care ambele țări se pregătesc activ pentru război. Există puține șanse reale ca fie Statele Unite, fie China să se angajeze să riște un război nuclear asupra recifelor mici din Marea Chinei de Est și Marea Chinei de Sud. Taiwanul, ca și Berlinul, are, de asemenea, o valoare simbolică puternică - ca o putere strategică vitală pentru producția de semiconductori și, mai general, ca exemplu de o China democratică și liberă. Este, de asemenea, un loc esențial din punct de vedere geopolitic pe care generalul american Douglas MacArthur, în anii 1950, l-a numit un „portavion nescufundabil”.
Un nou președinte taiwanez aceeași aboradre la Beijing
Partidul Comunist Chinez studiază discursurile inaugurale ale președinților Taiwanului pentru a evalua modul în care ei văd relația dintre cele două părți ale strâmtorii Taiwan și apoi calibrează politica față de insulă. Singura poziție acceptabilă, în ceea ce privește Beijingul, este aceea că Taiwan și China fac parte din aceeași țară. Cert este că niciun președinte taiwanez nu va promova o astfel de poziție.
La rândul său, China a adoptat o abordare fără compromisuri, nedorind să găsească un modus vivendi cu președinții succesivi ai Taiwanului. În ciuda eforturilor lui Tsai de a folosi un limbaj conciliant în discursul său inaugural din 2016, Beijingul a respins discursul ca fiind incomplet. Opt ani mai târziu, actualul președinte Lai a respins limbajul ponderat al predecesorului în discursul său inaugural.
În primul rând, el a evitat să folosească cuvintele „continental” și „autorități de la Beijing”, optând în schimb pentru „China” și „Republica Populară Chineză”, terminologie care indică faptul că cele două părți ale strâmtorii sunt entități separate. De asemenea, Lai nu a citat Legea din 1992 care guvernează relațiile dintre oamenii din zona Taiwan și zona continentală ca o parte esențială a abordării sale de a gestiona afacerile de peste strâmtoare. Lai a declarat că va susține „patru angajamente” ale lui Tsai, pe care ea le-a emis în discursul său de Ziua Națională din octombrie 2021.
Acestea sunt de a menține un sistem constituțional liber și democratic, de a cultiva o relație între Taiwan și Beijing în care niciunul nu este subordonat celuilalt, de a rezista anexării sau încălcării suveranității Taiwanului și de a vedea viitorul Taiwanului hotărât în conformitate cu voința poporului din Taiwan. Al doilea angajament, că China și Taiwan nu ar trebui să fie subordonate unul altuia, a iritat în special Beijingul. La acea vreme, Biroul de Afaceri din Taiwan din China a etichetat acest angajament drept „o nouă teorie a două state”. Au fost multe altele menționări pe care Beijingul le-a văzut ca fiind inflamatorii.
Lai a enumerat diverse nume folosite pentru a descrie „pământul” poporului său, inclusiv Republica Chineză, Republica Chineză Taiwan și Taiwan, deși a precizat că el personal preferă Taiwan. Lai a răsturanat pozițiile de pe mesele gopolitice. La trei zile după inaugurarea lui Lai, Beijingul a lansat un exercițiu militar la scară largă, împreună cu operațiuni coordonate de pază de coastă chineză împotriva Taiwanului. Pe parcursul a două zile, forțele chineze s-au angajat în operațiuni aeriene și maritime care au înconjoarat Taiwan și unele dintre insulele din periferie. Acest exercițiu a permis armatei și pazei de coastă chineze să experimenteze și să repete operațiuni coordonate.
Mass-media chineză a arătat imagini generate de computer cu rachete chineze împotriva Taiwanului, și video cu Paza de coastă chineză folosind tunuri de apă și inspectând o navă care se îndrepta spre Taiwan. Liderii Beijingului au pregătit, fără îndoială, o varietate de opțiuni în perioada premergătoare discursului inaugural al lui Lai, inclusiv demonstrații militare de o scară diferită. Activitățile militare ale Chinei vor fi probabil doar începutul unei campanii de presiune militară, diplomatică și economică împotriva lui Lai și a administrației sale. Beijingul a avertizat că vor urma mai multe exerciții militare „de fiecare dată când separatiștii „independenței Taiwanului” fac valuri”.
De asemenea, China și-a exercitat puterea economică pentru a refuza intrarea pe piețele sale a transporturilor de nuci de macadamia și cafea din Guatemala, care este unul dintre cei 12 parteneri diplomatici rămași ai Taiwanului. Apoi, la sfârșitul lunii mai, China a anunțat restabilirea tarifelor pentru 134 de articole taiwaneze care au fost anterior scutite în temeiul Acordului-cadru de cooperare economică între cele două, pe care ambele părți l-au semnat în 2010 pentru a reduce barierele și a promova comerțul.
La sfârșitul lunii iunie, Beijingul a lansat noi linii directoare care specificau că pedeapsa cu moartea ar putea fi luată în considerare pentru cele mai grave crime comise de liderii activităților pro-independenței taiwaneze. Beijingul lucrează, de asemenea, pentru a construi legături mai strânse cu Kuomintang și Partidul Popular din Taiwan, care sunt principalele partide de opoziție și care ar controla majoritatea locurilor în parlament dacă ar alege să lucreze împreună. Toate aceste eforturi demonstrează intenția Chinei de a interveni în politica internă a Taiwanului și de a submina capacitatea lui Lai de a guverna.
China nu-l place pe președintele Lai!
Ce avem acum? Beijingul nu-l place pe actualul președinte Lai Ching-te. Astfel China a început două zile de exerciții militare în jurul Taiwanului, armata sa numind-o „pedeapsă puternică” pentru „actele separatiste” ale insulei autoconduse. Exercițiile au avut loc la trei zile după învestirea președintelui Lai, care a cerut Chinei să nu mai amenințe insula și să accepte existența democrației sale. China vede Taiwanul ca o provincie separatistă care va fi în cele din urmă sub controlul Beijingului, dar insula se vede distinctă. Ministerul Apărării din Taiwan a condamnat exercițiile chineze drept „provocări iraționale”.
Taipei a trimis forțe navale, aeriene și terestre pentru „apărarea suveranității insulei”, a spus ministerul său apărării. Exercițiile din mai 2024 au simulat pentru prima dată un atac la scară largă mai degrabă decât o blocada economică, au spus experții militari taiwanezi. Exercițiile au avut loc în jurul insulei principale și, pentru prima dată, au vizat și insulele Kinmen, Matsu, Wuqiu și Dongyin, controlate de Taipei, care se află aproape de coasta chineză, potrivit hărților publicate de Armata Populară de Eliberare a Chinei (PLA). PLA a spus că exercițiile sale s-au concentrat pe patrule comune de pregătire pentru luptă maritim-aer, lovituri de precizie asupra țintelor cheie și operațiuni integrate în interiorul și în afara insulei pentru a testa „capacitățile comune de luptă reală” ale forțelor sale.
O strangulare lentă a Taiwanului ar putea fi la fel de rea ca un război
În 2012 amiralul Philip Davidson, fost comandant al forțelor militare comune ale SUA din Indo-Pacific a depus mărturie în fața Comitetului pentru Servicii Armate a Senatului și-a exprimat îngrijorarea că China își accelerează termenul de unificare cu Taiwan prin invazie amfibie. În ultimul deceniu, pe măsură ce echilibrul militar din strâmtoare s-a înclinat în favoarea Beijingului, liderii din Taiwan și-au intensificat cheltuielile și antrenamentele militare în mod expres pentru a descuraja și a respinge un astfel de atac. De asemenea Pentagonul a accelerat dotare armatei taiwaneze.
Evaluările recente ne arată altceva la ora actuală. Lumea ar trebui să se aștepte să vadă mai multe operțiuni din cele ce au ajuns să fie cunoscute sub denumirea de „operațiuni în zonă gri” – activități coercitive în domeniile militar și economic care nu ajung la război. Beijingul a intensificat treptat o nouă politică pe care o urmărește deja și care înseamnă: o încălcare continua a spațiul aerian, a spațiul maritim și a spațiul informațional al Taiwanului. China organizează adesea exerciții militare ca răspuns la schimburile politice la nivel înalt dintre Taiwan și SUA, pe care le consideră provocări.
Acestea au devenit mai mari și mai frecvente de la vizita în Taiwan a președintelui american al Camerei Reprezentanților Nancy Pelosi, din august 2022. Beijingul a răspuns cu exerciții de o săptămână care au inclus patru zile de exerciții cu foc real, urmate de atacuri antisubmarin și de raiduri pe mare cu forțele navale și cele de coastă. Apoi, în aprilie 2023, după ce președintele Taiwanului Tsai Ing-wen s-a întâlnit cu președintele american de atunci al Camerei Reprezentanților, Kevin McCarthy, în California, China a practicat „sigilarea” Taiwanului în așa-numitele exerciții comune unde a utilizat pentru prima dată portavionul Shandong în acțiune.
China chiar a zburat cu avioane spre coasta Taiwanului la Pacific din est, sugerând că practica lovituri din acea direcție, în loc de direcția din vest. Din ce în ce mai mult, China pare să repete un exercițiu cu o blocare a Taiwanului. Dar oficialii Pentagonului spun că este puțin probabil să reușească, deoarece acest lucru ar câștiga timp pentru ca aliații taiwanezilor să se mobilizeze. Pe scurt, Beijingul desfășoară strategii de război hibride – operațiuni de influență, acțiuni militare, tactici din zona gri, război juridic și cognitiv – împotriva Taiwanului. Aceste tactici sunt implementate coeziv în mai multe domenii care se întăresc reciproc pentru a optimiza impactul. Întrucât integrarea unor astfel de tactici exploatează zonele gri din normele internaționale existente, pune mari provocări de securitate pentru țările G-7 și nu numai.
Fără îndoială, Beijingul posedă acum capacități naționale mai mari în comparație cu 1995-96, când a avut loc ultima criză din strâmtoarea Taiwan. Cu toate acestea, noile capabilități au și un preț – de exemplu, o interdependență mai mare, în special în lanțul global de aprovizionare și de piața financiară. Acest lucru face Beijingul vulnerabil – și capabil să fie descurajat, atâta timp cât descurajarea este adaptată pentru a face față acestor provocări.
Având în vedere că războiul în secolul 21 există în mai multe domenii, inclusiv sfere spațiale, economice, cibernetice și informaționale, democrațiile care au o concepție similară trebuie să stabilească o strategie de descurajare cuprinzătoare care să se extindă dincolo de problemele tradiționale de securitate și să abordeze natura împletită a războiului hibrid – interdomeniu și descurajare – pentru și asigurarae pacii și stabilitatea în strâmtoarea Taiwan. Strategia Chinei pentru zona gri a schimbat status quo-ul securității în vecinătatea Taiwanului. De exemplu, linia mediană a strâmtorii Taiwan este acum traversată în mod regulat, iar colțul de sud-vest al ADIZ din Taiwan se confruntă cu intruziuni frecvente (zona de identificare a apărării aeriene din Taiwan este o zonă care acoperă Taiwan și împrejurimile sale; include o mare parte din China continentală ea fiind o „linie mediană” teoretică care a fost definită în 1955, la un an după stabilirea zonei).
Reacția exagerată a Chinei la călătoria lui Pelosi - încadrarea Taiwanului cu rachete, distrugătoare și avioane de luptă - a determinat mass-media internațională să se concentreze asupra tensiunilor crescute din regiunea Indo-Pacific. Acest lucru dă, de asemenea, țărilor importante impresia că strâmtoarea Taiwan are o mare posibilitate de conflict militar. China recunoaște că Administrația Biden a folosit mecanisme precum Dialogul de Securitate Quadrilateral (Quad), alinierea de securitate Australia-Marea Britanie-SUA (AUKUS), alianța SUA-Japonia și coordonarea tripartită SUA-Filippine-Vietnam pentru a limita strategic China în Marea Chinei de Sud.
Câteva concluzii
Va izbucni un conflict între Taiwan și China sau mai bine zis între China și SUA? În mod sigur în următorii ani. China nu este încă pregatită pentru o confruntare militară. Din acestă cauză încercă tot felul de operațiuni hibride în zona gri. Tensiunile dintre China și Statele Unite cu privire la Taiwan reprezintă o dilemă clasică de securitate: ambii iau măsuri pe care le consideră defensive și pe care partea adversă le consideră escaladare.
Un potențial conflict între China și Taiwan are implicații semnificative pentru interesele de securitate ale SUA, deoarece Statele Unite ar trebui să își echilibreze dorința de a sprijini Taiwanul cu riscurile unui război mai larg cu China. (1) Statele Unite s-au opus eforturilor Chinei de a izola Taiwanul, care includ blocarea participării sale la organizațiile internaționale, amestecul în alegerile sale, presiunea pe firmele taiwaneze să se opună independenței și sancționarea industriilor sale.
Activitățile militare din apropierea Taiwanului au crescut semnificativ în ultimii ani. China a integrat tehnologia emergentă în strategia sa militară printr-o abordare cunoscută sub numele de război „inteligent” (folosirea Iteligenței Artificiale și a tehnologiilor emergente). RPC trimite din ce în ce mai mult aeronave în Zona de Identificare a Apărării Aeriene din Taiwan ca o demonstrație de forță, iar în 2020, Taiwan a raportat un atac cibernetic chinez asupra a zece agenții guvernamentale pentru a fura informații. Pe măsură ce echilibrul militar din strâmtoarea Taiwan s-a deteriorat, concurența dintre Statele Unite și China s-a intensificat, iar perspectiva ca China să folosească forța împotriva Taiwanului a crescut.
(2) În încercarea de a se asigura că Taiwanul are capacitatea de a se apăra și ca răspuns la un decalaj militar tot mai mare față de Beijing, administrația Donald Trump a vândut arme în valoare de 18 miliarde de dolari Taiwanului, iar din 2020, Departamentul de Stat a eliminat restricțiile de lungă durată privind angajamentul diplomatic al SUA cu oficiali taiwanezi. Mai mult, oficialii recunosc acum că un contingent mic, dar în expansiune, de pușcași marini a antrenat în secret forțele din Taiwan începând cu 2021. (3) Taiwan este cel mai mare producător mondial de semiconductori avansați. Taiwan Semiconductor Manufacturing Company produce 65% din semiconductorii din lume și 90% dintre cele mai avansate cipuri.
Dacă ar izbucni un conflict între China și Taiwan, lanțurile globale de aprovizionare ar fi serios perturbate în detrimentul intereselor SUA. Vorbind în 2022 alături de directorul general MI5 Ken McCallum la Londra, directorul FBI Christopher Wray a avertizat că o invazie a Taiwanului ar „reprezenta una dintre cele mai îngrozitoare întreruperi de afaceri pe care le-a văzut vreodată lumea”, deoarece un potențial regim de sancțiuni împotriva Chinei ar dăuna global economie „la o scară mult mai mare” decât răspunsul actual al sancțiunilor la invazia Ucrainei de către Rusia. Bloomberg raportează că Consiliul Național de Securitate al SUA anticipează că un atac chinez și pierderea corespunzătoare a companiei Taiwan Semiconductor Manufacturing ar provoca o perturbare de 1 trilion de dolari economiei globale. (4) Un potențial conflict în strâmtoarea Taiwan are, de asemenea, implicații pentru disputa teritorială dintre China și Japonia în Marea Chinei de Est. RPC consideră insulele Senkaku/Diaoyu ca parte a „provinciei Taiwan” și ar putea încerca să cucerească insulele în timpul unui conflict.
Dacă Marina PLA ar ocupa Taiwan, David Sacks, de la Consiliul pentru Relații Externe, susține că Japonia s-ar lupta să-și apere cele mai vestice insule, precum și Insulele Senkaku/Diaoyu și chiar Okinawa. În timpul exercițiului militar din august 2022 care au vizat Taiwanul, China a lansat rachete balistice peste Taiwan care au aterizat în zona economică exclusivă a Japoniei, în încercarea de a avertiza Japonia să nu se implice în timpul unui conflict din Taiwan.
Defunctul prim-ministru japonez Abe Shinzo a declarat că Japonia și Statele Unite nu ar putea să nu se implice dacă China ar invada Taiwan. Actualul prim-ministru japonez Kishida Fumio s-a angajat să dubleze cheltuielile de apărare ale Japoniei, ca răspuns la climatul de securitate tensionat. Insulele Taiwan și Japonia formează o verigă crucială în așa-numitul lanț de insule din Pacific; dacă China ar lua aceste insule, ar constrânge mișcările navale ale SUA și capacitatea sa de a opri China în potențiale conflicte viitoare.
(5) În mai 2024 China a lansat unul dintre cele mai mari exerciții militare din istoria recentă, încercuind aproape complet Taiwanul cu zeci de nave de război și avioane de luptă. Acest exercițiu, Joint Sword 2024, a fost ca răspuns la inaugurarea președintelui taiwanez Lai Ching-te. Numele său sugerează că ar putea fi doar primul dintre multele astfel de exerciții amenințătoare din acest an, stârnind îngrijorări reînnoite cu privire la amenințarea unei blocade chineze asupra suveranității de facto a Taiwanului. În ultimele luni, mai mulți analiști au susținut că principala amenințare cu care se confruntă Taiwanul nu este posibilitatea unei invazii maritime copleșitoare a insulei, ci cea a campaniilor de constrângere în zona gri sau o blocada care obligă Taiwanul să capituleze în fața agresiunii chineze.
(6) În ciuda operațiunilor de influență extinse ale Chinei în Taiwan, a recrutării sale de agenți și a presiunii economice și militare pe care a exercitat-o până acum pe insulă, poporul taiwanez respinge în mare măsură unificarea, doar 1,2% dintre cetățenii taiwanezi dorind unificarea cât mai curând posibil. Sentimentul acestei țări de mândrie națională, istorie și dorință de autodeterminare au crescut dramatic pe insulă, pe măsură ce a trecut la un sistem democratic de guvernare în anii 1990. Oficialii chinezi înșiși par să recunoască această realitate, așa cum ministrul Apărării Dong Jun s-a plâns amar la Dialogul Shangri-La din această lună că perspectiva „reunificării pașnice... este erodata din ce în ce mai mult de separatiști pentru independența Taiwanului și de forțele străine”. (7)
O blocada economică menită să sugrume economia internă a Taiwanului ar părea să prezinte Chinei o alternativă viabilă, evitând costurile, neprevăzutul și riscurile unui război total. O potențială blocare chineză a insulei ar putea lua mai multe forme. Beijingul ar putea pur și simplu să declare o interdicție a navigației într-o zonă maritimă definită din jurul Taiwanului și să anunțe că orice navă din zonă va fi controlată, așa cum a făcut Rusia în 2022 în Marea Neagră de-a lungul coastei ucrainene. În astfel de circumstanțe, asigurătorii și transportatorii comerciali internaționali ar înceta în mare măsură operațiunile către și dinspre Taiwan.
China ar putea adopta, de asemenea, o abordare mai flexibilă și mai selectivă și să-și folosească marina pentru a stabili o carantină maritimă parțială sau completă a insulei, solicitând inspecții ale oricărei nave care intră sau părăsesc porturile din Taiwan. În orice caz, Taipei se teme că astfel de acțiuni ar paraliza economia și ar reprezenta o amenințare mortală la adresa independenței de facto a insulei. Însă o blocadă economică s-ar întâlni cu piedici inevitabile, despre care discut mai jos. O blocare economică a Taiwanului ar avea un efect dăunător asupra economiei proprii a Chinei, care se bazează pe Taiwan pentru importurile de tehnologii critice, cum ar fi semiconductori avansati.
China este mai departe ca oricând de a putea dezvolta ea însăși aceste tehnologii, datorită parțial noilor măsuri de control al exporturilor puse în aplicare de Statele Unite anul trecut. În 2022, Taiwan a fabricat peste 60% din semiconductorii lumii și peste 90% dintre cipurile avansate. Acestea sunt esențiale pentru construirea tuturor electronicelor moderne - de la platforme de arme la mașini și electrocasnice la gestionarea energiei pentru computere și telefoane. Aceste cipuri, din cauza dimensiunilor lor mici, părăsesc Taiwan în mare parte cu avioane civile, nu prin transport maritim. Primul răspuns din Taiwan la orice fel de carantină sau blocare parțială a insulei ar fi probabil oprirea transportului de astfel de cipuri către China, continuând în același timp să furnizeze cipuri restului lumii. Modelele economice recente publicate de Bloomberg Economics sugerează că produsul intern brut al Chinei ar scădea cu până la 9% în primul an al blocadei. Dacă China instituie o blocadă totală – inclusiv amenințarea că va doborî avioanele civile care transportă semiconductori în calele lor de marfă și riscând o condamnare în stilul MH17 din partea restului lumii – produsul intern brut al lumii s-ar contracta cu 5%.
Deocamdată atât despre situația relației dintre Taiwan și China.