Situația limită care ne obligă să încălcăm Codul Rutier. Sancțiunile prevăzute de lege
- Andrei Arvinte
- 22 octombrie 2024, 06:05
O pană de cauciuc este un adevărat calvar, mai ales dacă se întâmplă într-un oraș aglomerat. Însă ghinionul te poate lovi oriunde. Și, vrând-nevrând, mașina trebuie oprită pentru a înlocui anvelopa. Se poate întâmpla ca nefericitul incident să se producă într-un loc care se află în zona de acţiune a indicatorului „Oprirea interzisă”. Încălcăm Codul Rutier? Cum procedăm?
Amenzi mari
Amenzile pentru oprirea neregulamentară sunt mari. Șoferul poate primi 4 sau 5 puncte de amendă, adică o sancțiune cuprinsă între 660 și 825 lei.
Dacă în zonă există și indicatorul "Oprirea interzisă", penalizarea se poate suplimenta cu 2 sau 3 puncte de amendă, adică între 330 și 495 lei.
Dar dacă avem o pană de cauciuc în această zonă, vom primi amendă? Ne va ierta polițistul?
Ce spune Codul Rutier
Legea spune că, în cazul unei pene sau a unei defecțiuni de motor, mașina poate fi oprită până la rezolvarea problemelor.
„Dacă autovehiculele ori remorcile imobilizate pe partea carosabilă a drumului nu pot fi deplasate, conducătorii acestora sunt obligaţi să pună în funcţiune luminile de avarie şi să instaleze triunghiul de presemnalizare”, stabilește Art. 189 (1) din legea 195/2002.
Triunghiul reflectorizant trebuie pus în spatele vehiculului şi pe aceeaşi bandă, la o distanţă de cel puţin 30 m de acesta, astfel învât să fie vizibil pentru ceilalți participanți la trafic.
În localităţi, în caz de trafic intens, triunghiul se poate instala la o distanţă mai mică sau chiar pe vehicul, pentru a putea fi observat din spate.
În cazul în care luminiile de avarie sunt defecte, conducătorul poate folosi, pe timpul nopţii ori în condiţii de vizibilitate redusă, o lampă portativă cu lumină galbenă intermitentă, care se instalează la partea din spate a vehiculului.
Diferența dintre oprire și staționare
Se consideră oprirea şi staţionare a vehiculelor atunci când mașina este imobilizată pe un drum public. Diferența dintre cei doi termeni este că oprirea poate dura cel mult cinci minute; peste această durată se consideră staţionare.
Nu în ultimul rând, legea spune că oprirea și staționarea pe drumurile publice sunt permise numai pe partea dreaptă a străzii sau drumului, în direcţia mersului şi cât mai aproape de trotuar, iar în lipsa trotuarului, cât mai aproape de marginea drumului.