Scrisoare deschisă către Ministerul Educației din România și către președintele României, Klaus Iohannis

Scrisoare deschisă către Ministerul Educației din România și către președintele României, Klaus Iohannis Sursa foto: arhiva EVZ

Dacă o țară fără istorie este o țară fără trecut o țară fără știință este o țară fără viitor. Scrisă de Cătălina Curceanu, Director de cercetare, Laboratori Nazionali di Frascati – Istituto Nazionale di Fisica Nucleare – Frascati (Roma) – Italia

Mai mulți profesori de fizică din România m-au contactat legat de un articol apărut pe edupedu intitulat:

SURSE Noile planuri-cadru pentru liceu – profil real. Fizică, chimia, biologia și geografia, eliminate din trunchiul comun, la clasele a XI-a și a XII-a, și lăsate la decizia elevilor

Articolul se referă la draftul cu numărul 12 din dată de 25 aprilie 2023,  un document în lucru care poate suferi modificări până la publicarea în Monitorul Oficial; în articol se vorbește despre cum fizica, chimia și biologia nu ar mai apărea în trunchiul comun pentru elevii de la profilul real, la clasele a XI-a și a XII-a; sunt vizați elevii de la specializările matematică-informatică și științe ale naturii. Se vorbește despre cum disciplinele menționat sunt integrate în categoria „curriculum la decizia elevului din oferta școlii”. 

Ne puteți urmări și pe Google News

Inclusiv numărul de ore de știință propuse că obligatorii (clasele IX și X) sunt extrem de puține! Dacă într-adevăr așa ar sta lucrurile (sper că în realitate un astfel de plan nu va fi niciodată acceptat în România) ar fi un lucru extrem de grav, care ar avea efecte devastante asupra României și viitorului acesteia.

O educație științifică este fundamentală atât pentru dezvoltarea gândirii analitice cât și pentru viitorul țării, într-o perioada în care lumea întreagă se confruntă cu tot felul  de crize – de la cele climatică și a surselor de energie la cea legată de posibile viitoare pandemii. Într-un moment critic ca acesta a avea o baza științifică extrem de important. O pregătire științifică poate face diferența între o țară care merge înainte și una care rămâne mult în urmă.

Este fundamentală o pregătire minimă științifică asupra legilor naturii – legi științifice care nu pot lasă la o parte fizică, chimia și biologia – pentru a dezvolta capacități extrem de utile pe piață muncii, inclusiv cele imprenditoriale. Personal, consider că ar fi fost imposibil să ajung director de cercetare într-un institut prestigios învățând după unasemenea plan-cadru. 

Într-o lume care avansează a lua o decizie precum cea amintită la început echivalează cu o sinucidere. Scriu această scrisoare deschisă adresându-mă președintelui Româniai, Dlui. Klaus Iohannis (care este laureat în fizică) dar și ministerului Educației; o scriu atât că cercetător cu experiență în domeniul fizicii fundamentale, cât și ca cetățean al României decorat cu Ordinul ”Meritul Cultural” în grad de Cavaler.

Consider că este de datoria mea, precum și a tuturor colegilor mei – cercetători în diverse domenii științifice, profesori de fizică, matematică, chimie și biologie – dar și a cetățenilor care au la suflet viitorul țării noastre, a spune un NU DECIS unei astfel de (eventuale) propuneri de program de învățământ. O propunere criminală. 

Fizica, chimia și biologia NU POT lipsi din programul de educație obligatorie a unei țări.

Cine a făcut o astfel de propunere ar trebui să își dea imediat demisia întrucât dăunează viitorul țării.

Fizica, chimia și biologia au un rol fundamental atât pentru bunăstarea națiunii cât și cea individuală – a înțelege cine suntem, de unde venim și unde ne îndreptăm. O țară față o educație științifică este o țară fără viitor!

Cer celor care au luat în considerație o astfel de propunere să facă un pas înapoi; mai cer că cei care au făcut-o să o retragă imediat. Dr. Catalina Curceanu

Dirigente di ricerca, 

INFN-LNF, Italia