Problema este dacă un loc dedicat memoriei unei crime în masă poate fi scenă pentru orice manifestare care nu numai că nu are legătură cu acel măcel, dar și folosește cuvinte ”grele”. Piesa #traparmy a formației SATRA B.E.N.Z. e tipică stilului din care provine. Este un act de cenzură cererea de retragere a clipului sau o normalitate?

Reproduc mesajul deputatului care cere retragerea videoclipului și versurile piesei incriminate.

Foto Petre Florin Manole

Petre Florin Manole: Scandalos și imoral!

 

Petre Florin Manole a transmis următorul comunicat:

”Monumentul Victimelor Holocaustului din România este un loc pentru comemorarea victimelor, nu decor pentru videoclipuri muzicale!

 

Ziua Comemorării Victimelor Fascismului și Comunismului este un moment important pentru evaluarea critică a istoriei naționale recente și a tragediilor care au marcat-o, Holocaustul și dictatura comunistă. 

Mai mult decât rememorarea istoriei, această zi trebuie să servească reflecției despre prezent și viitor, din perspectiva combaterii intoleranței, rasismului și antisemitismului, a promovării valorilor democratice și cu precădere a sublinierii rolului educației în a întări aceste valori. 

Astăzi, cu acest prilej, vreau să atrag atenția asupra unei situații nefericite, dacă nu chiar scandaloase: modul în care o trupă muzicală alege să trateze unul dintre simbolurile importante ale Bucureștiului si ale României, Monumentul Victimelor Holocaustului din România. Este vorba despre SATRA BENZ, o trupă populară printre tineri,  al cărei videoclip #traparmy  este filmat în interiorul acestui monument care comemorează sutele de mii de victime ale fascismului românesc. Așadar, un monument dedicat memoriei unor oameni persecutați și uciși pentru apartenența lor etnică, ce ar trebui să fie un spațiu care să impună respect și decență, este transformat în decor pentru un videoclip muzical. Scandalos și imoral!

Nu am nicio intenție de a critica muzica, de a îngrădi dreptul la liberă exprimare a trupei, cu atât mai mult la exprimarea artistică. Însă cred că astfel de locuri ale memoriei trebuie tratate cu mult mai mult respect și mai rezervat.

Închei prin a-mi exprima speranța că această trupă și cei care asigură managementul ei, vor înțelege mesajul meu și vor retrage acest clip, alegând să filmeze în spații care să nu interfereze cu memoria unor victime nevinovate. Acest episod este încă unul care întărește ideea necesității adaptării educatiei la nevoia de a forma cetățeni care cunosc și respectă valorile democratice, care cunosc și respectă istoria țării noastre și a tuturor comunităților care trăiesc aici.”

 

 

”I-auzi-o cum vine, să moară mama!”

 

 

Versurile piesei al cărei videoclip a fost filmat la Monumentul Victimelor Holocaustului, cu mențiunea că anumite cuvinte le-am cenzurat:

” Intru cu talent pe un beat de DJ Lu-K-ale Si! Intru cu talent pe un beat de…  Intru cu talent…  Intru cu… talent…  Pe un beat… de…  [Versul 1: Keed] Intru cu talent pe un beat de DJ Lu-K-ale Nu prea-i pe gustul tau, n-are Cum cred ca ti se cam pare Nu esti in apele tale ca esti in urma, tarane

 

Esti ca tiganul la mal, m-am inecat in noroaie Stai, calm shaule, Saveco nu te speria Si da-te mai… ''acana'', manca-ti-as gogosica ta Geaca, piele, lant, aur, sapca, piele Ochii negri-lele lentile, sclera Sa ma protejeze de betul lui Peqit Phoenix Am venit cu numele, si asta nu e un diss

 

Da' m-am p… pe cenusa, P… si focul vesnic s-a stins Cum o dau pentru tine, pana in iad Inapoi, si dupa pana in abis Da', daca ma f…, te mananc Ce sa nu zici ca n-am zis?  [Versul 2: Killa Fonic] Unde p**a mea sunt bani despre care dai cu ciocul?  "Ha? Ha? Ha? " Am o lama fina, infine, vin-o sa-ti inchid botu' Pana nu ne vede blocul

 

Luam si pachetul pana nu ne vede DIICOT-ul Cum o dau, ca sunt golan, mama n-o dau pentru bani O dau din strada, unde port aceeasi banda Unde n-ai deloc fani, decat foame si invidia Strada ma iubeste mai mult decat familia Imi bag toata p… in tine tarfo Stii ca ma refer la tine, nu la orice carpa Aprind un pai in ghetou si e ceata O mama, nu cred c-o sa scap cu viata

 

Cred ca sunt destinat de glob, mi-e greata Noptea ma fura si banii rasfata Pana imi da sangele pe nas Mintea mea invata pana iti piere zambetul de sub mustata Haaa, traim in lumi diferite, daaa Esti cu clica dupa tine, am brigada dupa mine Si acum, toc, ca pe bile, toc, toc, mother-fucker, wakka Cum o dau, e la fel, n-am nici o limita in cartier Pana nu ne aude garda, tre' sa te fumam rapid Orcum, nu de doua bip.  [Versul 3: Nosfe]

 

De cand ma stiu fac rap Mai da-mi niste beat-uri ca pe astea nu incap Strofele pe care le-am in cap Si tre' sa le dau ca alt fel n-am cum sa fac Ca mai am putin de trait ca 2Pac Si n-am nici un Biggie sa-mi fi adversar, stai!  Sa ma chilluiesc putin, kalasnikov star Boy, mai beau o sticla de vin Sa-mi revin, ca-i venin, tot ce scuipi ii laxativ De te c… pe tine si o arzi in b…, ha-ha, lesin Foarte important de stiut (e clar!) 

 

Cand o sa mor vreau sa plec in iad ca sa-mi ascult Piesele ce cu ajutorul domnului le-am facut Belzebut, bestie trup, nu cred in ea, dar o f*t.  [Versul 4: Super ED] O iubesc pe Maria… (mama!)  O iubesc pe Maria… (mama!)  Da-mi un foc sa-i aprind hartia (au! au! au!)  Cum imi crapa scafarlia E Guta rockstar-ul, Guta bercenarul Guta cocalarul, hai si has mo carul Daca sunt manelist, suge-mi salamul Hip-hop-ul vostru e pe sub pamant, eu sunt groparul Aaahhh!

 

Sa-i fie tarana usoara, ca o tarfa penala In timp ce eu fac doar ce vrea p… mea In c… asta de tara…  Hah! Hah! Hah! Un om, o spranceana Sunt un spectacol umblator, d-aia stai geana, panarama Prr! Prr! Prr! Pa! Pa! Execut orice beat Nu sunt, si nu vreau sa fiu ca Cedry2k, Dragonu' DOC, Deliric, sau Nimeni Altu', sunt ca nimeni altu' E irelevant ce sunt pentru tine Cand lumea mea a inceput si se termina cu mine.  M…!!!!”

ATENŢIE! VIDEOCLIP +18, CU LIMBAJ OBSCEN