România pregătește o tranzacție uriașă. Investiție în transportul maritim

România pregătește o tranzacție uriașă. Investiție în transportul maritimNavă. Sursa foto: Pixabay

Autoritatea Porturilor Maritime Constanța (APMC), aflată sub coordonarea Ministerului Transporturilor din România, a început demersurile necesare pentru achiziționarea ICS Danube Logistics, companie deținută în majoritate de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare. Cumpărarea unui nou port reprezintă un pas important pentru dezvoltarea transportului maritim.

România va cumpăra un port

ICS Danube Logistics este principalul deținător și operator al Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova. În Giurgiulești funcționează două entități portuare distincte: Portul de Stat Giurgiulești și Portul Liber Internațional Giurgiulești.

Anterior, autoritățile din Moldova au declarat că acest port nu va fi pus în vânzare.

În acest context, administrația portuară a lansat o licitație pentru furnizarea de servicii de consultanță, cu un contract estimat la 2 milioane de lei (aproximativ 456.000 USD).

Cererile pot fi depuse până pe 28 aprilie 2025, iar rezultatele licitației vor fi anunțate exclusiv pe platforma SEAP.

Când ar putea fi încheiată tranzacția

Serviciile solicitate constau în:

  • analiza detaliată a documentelor și informațiilor furnizate de vânzător; întocmirea unui raport de due diligence financiar, fiscal, comercial, operațional și juridic pentru ICS Danube Logistics SRL;
  • evaluarea companiei și a activelor sale;
  • asistență în pregătirea propunerilor, semnarea contractelor și finalizarea tranzacției.

Conform planului, durata serviciilor va fi de 10 săptămâni: șase săptămâni dedicate tranzacției și alte patru săptămâni pentru perioada post-tranzacție, în funcție de momentul desfășurării procesului de vânzare.

Acordul va avea o valabilitate de două luni, conform reglementărilor platformei SEAP. Contractul va fi atribuit în baza criteriului „Cel mai bun raport calitate/preț”.

Autoritatea Porturilor Maritime Constanța, demersuri pentru achiziționarea unui port

AMPK își propune să câștige această licitație în contextul extinderii influenței maritime a României și consolidării rolului Portului Constanța în regiunea Mării Negre și Bazinul Dunării.

România a analizat achiziția portului Giurgiulești încă din 2023, iar Marcel Ciolacu a vorbit despre această tranzacție în același an.

În august 2024, autoritățile române au aprobat Memorandumul privind demararea negocierilor cu BERD pentru achiziționarea de acțiuni la Danube Logistics SRL, care deține Portul Internațional Liber Giurgiulești.

Documentul includea și o mică achiziție a portului Constanța. AMPK și-a arătat interesul pentru acest proces, având în vedere poziția sa de lider pe piața din Europa Centrală și de Sud-Est.

Ce rol are BERD

În 2021, BERD a achiziționat întreaga participație în Danube Logistics, devenind astfel singurul proprietar al ICS Danube Logistics SRL, operatorul portuar. Licitația pentru vânzarea portului Giurgiulești a fost anunțată la doar 5 zile după ce BERD a inițiat procedura de vânzare.

În paralel, AMPK a lansat rapid o licitație simplificată pentru achiziționarea de servicii de consultanță în cadrul proiectului Sunrise, cu scopul declarat de a achiziționa participația BERD la ICS Danube Logistics SRL, operatorul portului Giurgiulești.

Pe 14 aprilie, BERD a anunțat demararea procesului de vânzare a portului Giurgiulești, un obiectiv strategic pentru Republica Moldova. În acest context, a fost lansată o licitație internațională pentru identificarea unor investitori, ca parte a unui proces de fuziuni și achiziții. Scopul principal este găsirea de parteneri strategici și financiari care să asigure dezvoltarea pe termen lung a acestui activ important pentru Moldova.

Procesul de selecție se desfășoară în colaborare cu Guvernul Republicii Moldova.

Exporturi

Importuri-exporturi. Sursa foto: Pixabay

Portul Internațional Liber Giurgiulești, singurul din Moldova cu acces direct la Marea Neagră

Portul Internațional Liber Giurgiulești este situat la 133,8 km de Marea Neagră, pe malul stâng al râurilor Prut și Dunăre, în satul Giurgiulești. Acesta este singurul port din Moldova care are acces direct la Marea Neagră. Portul a fost înființat în 2006, după ce Ucraina a cedat Moldovei 430 metri din litoralul Dunării și Prutului.

Amplasat strategic în apropierea granițelor Moldovei, României și Ucrainei, portul beneficiază de o infrastructură portuară diversificată, care include un terminal petrolier cu o capacitate de 63.000 de tone, două terminale de cereale, un terminal pentru alte mărfuri și un parc de afaceri.

Portul Giurgiulești joacă un rol esențial în comerțul extern al Moldovei, având în vedere că peste 70% din importurile și exporturile moldovenești efectuate pe cale maritimă trec prin acest port. În 2023, portul a atins un record în privința cantității de mărfuri manipulate.

Creștere importantă

Volumele de manipulare a mărfurilor în Portul Internațional Liber Giurgiulești au înregistrat o creștere semnificativă în 2023, ajungând la 2,17 milioane de tone, comparativ cu 1,83 milioane de tone în 2022, ceea ce reprezintă o creștere de 18,6%.

Numărul de containere manipulate a atins un record istoric de 8.460 unități TEU. Această performanță a fost în mare parte datorată expansiunii exporturilor de cereale și semințe, care au crescut cu 55%, atingând 889.000 tone și reprezentând 41% din volumul total de mărfuri manipulate, potrivit neftegaz.ru.

În cazul importurilor, produsele petroliere au înregistrat o creștere modestă de 4%, ajungând la 599.000 tone, ceea ce reprezintă 28% din volumul total de mărfuri transbordate prin port.

De asemenea, exporturile de ulei de floarea soarelui au crescut cu 26%, atingând 248.000 tone, iar importurile de materiale de construcții au crescut cu 10%, la 195.000 tone. Importurile de îngrășăminte, inclusiv cele în saci mari, vrac și lichide, au crescut cu 48%, ajungând la 119.000 tone.