În cadrul unei întâlniri despre agricultură și industria alimentară, prezidată de Putin prin videoconferință s-a pus problema stimulării livrărilor de pește din Extremul Orient către partea europeană a Rusiei.

O treime din captura rusă provine de la Kamceatka, iar livrările pe piețele celor mai populate regiuni ale Rusiei (nouă fuse orare spre vest), reprezintă o provocare pentru căile ferate ruse care duc lipsă de transport frigorific.

Guvernatorul Kamceatkăi, Vladimir Solodov, a declarat că companiile de pescuit din regiunea sa trimit fructe de mare către Vladivostok pentru livrări ulterioare la Moscova, însă lipsa majoră a capacităților de transport întârzie și face transportul mai scump. Mai ales în timpul sezonului de vârf, din iulie până în septembrie, când cea mai mare parte a somonului este prinsă.

„În opinia noastră, soluția ar putea fi utilizarea mai activă a rutei Mării Nordului pentru a livra pește în regiunile centrale ale Rusiei”, a spus Solodov.

El a estimat că aproximativ 50.000- 60.000 de tone de somon din Pacific ar putea fi livrate de-a lungul rutei maritime a Nordului. Pe termen lung, cantitatea ar putea crește la 250-300 de mii de tone.

Cuvintele guvernatorului au sunat ca o muzică în urechile lui Putin. Liderul de la Kremlin a făcut din ruta maritimă a Nordului o prioritate națională, spunând că 80 de milioane de tone de mărfuri anual trebuie transportate pe această rută, începând cu 2024. Anul trecut, 31,5 milioane de tone au fost expediate via această rută.

Navigarea cu pește și produse piscicole direct din Petropavlovsk-Kamchatsky via Arctica și în jurul Scandinaviei către Sankt Petersburg este de două ori mai rapidă decât transportarea lui către Vladivostok pentru a-l reîncărca pe calea ferată transiberiană, a informat guvernatorul Solodov.

Directorul Rosatom, Alexei Likhachev, a fost și el prezent la întâlnire.

Rosatom se ocupă atât de dezvoltarea infrastructurii de-a lungul traseului maritim de nord, cât și de operarea unicului cargou civil cu propulsie nucleară din lume, Sevmorput”.

„Susținem absolut ceea ce a spus guvernatorul Vladimir Viktorovici Solodov”, a spus directorul Rosatom. Likhachev i-a spus președintelui Putin că poate rezolva problema cu capacitățile transportatorului „Sevmorput”. „Suntem gata să facem două sau trei, până la patru călătorii pe an”, a spus el, scrie The Barents Observer.

Directorul Rosatom a informat și despre călătoria de testare de anul trecut cu o încărcătură de fructe de mare spre Sankt Petersburg.

Ceea ce nu a spus Likhachev este că a doua călătorie cu fructe de mare de anul trecut cu „Sevmorput” de la Petropavlovsk-Kamceatsky la Sankt Petersburg a fost anulată pentru că s-a dovedit a fi mai puțin profitabilă decât a fost planificat.

Vladimir Putin a încheiat discuția spunând: „Bine, să încercăm să rezolvăm problema. Voi include acest lucru în lista de instrucțiuni pe baza rezultatelor discuțiilor noastre de astăzi”.

Nava cargo Sevmorput este alimentată de un reactor nuclear de tip KLT 40, similar cu reactoarele folosite de spărgătoarele de gheață Taymyr și Vaygach.

După o evaluare a securității în 2015, durata de viață a reactorului de pe Sevmorput a fost prelungită cu 150.000 de ore, vizând menținerea navei (care are 30 de ani) în serviciu până în 2024.