PSD pariază pe investițiile publice. Infrastructura transformată, din coșmar, în motor de dezvoltare

PSD pariază pe investițiile publice. Infrastructura transformată, din coșmar, în motor de dezvoltare Sursa foto: Facebook

PSD pariază pe infrastructura de transport, în actuala guvernare. Premierul Marcel Ciolacu consideră că astfel de investiții pot reprezenta motorul dezvoltării economice a României, în următoarea perioadă.

 

Încă de la preluarea guvernării, premierul Marcel Ciolacu a reușit să mobilizeze resursele publice în vederea dezvoltării infrastructurii. Iar acest lucru se vede în datele oficiale. Conform statisticilor, investițiile în infrastructură constituie, în prezent, „locomotiva” dezvoltării României. Guvernul condus de Marcel Ciolacu sprijină, în același timp, atât sectorul construcțiilor, cât și activitatea producătorilor români de materii prime și materiale.

PSD pariază pe dezvoltarea infrastructurii

În anul 2023, valoarea investițiilor publice a fost de 101 miliarde de lei, adică peste 20 de miliarde de euro. Astfel, PSD respectă angajamentele din programul de guvernare. Cabinetul condus de Marcel Ciolacu a promis că va face din investițiile publice un motor esențial al creșterii economice.

Ne puteți urmări și pe Google News

Pentru 2024, investițiile publice prognozate vor fi mai mari cu 20% decât anul trecut. PSD prevede că peste 120 de miliarde de lei de la bugetul național și din fonduri europene vor fi alocate lucrărilor de infrastructură publică. Suma reprezintă echivalentul a 7,2% din PIB. Astfel, România se apropie de ținta de 10% din PIB, anunțată de premierul Marcel Ciolacu încă din mai 2023.

Deși, de doi ani încoace, apar regulat voci de politicieni care spun că România ratează jaloanele PNRR și „că vom pierde banii”. Realitatea este că banii europeni au finanțat și vor continua să finanțeze puternic investițiile publice.

Marcel Ciolacu

Sursa foto: Facebook

Contractele PNRR, semnate în proporție de 100%

La jumătatea lunii februarie, în guvernarea PSD, contractele finanţate prin PNRR erau semnate în proporţie de 100%. Drept urmare, lucrările sunt deja în faza de execuție pentru toate aceste contracte. Valoarea totală a celor 18 contracte este de 27,7 miliarde de lei, fără TVA, iar suma acoperă un total de 412 km de autostradă.

În 2023, conform CNAIR, bugetul de 12,7 miliarde lei, a fost utilizat în totalitate pentru modernizarea şi întreţinerea infrastructurii rutiere. Absorbţia fondurilor europene pentru construcţia de noi obiective de investiție a ajuns la 114,64%, în timpul PSD.

Autostrada

Sursa foto: Facebook

Cifrele arată cum s-a trecut de la vorbe la fapte

Datele statistice confirmă efectele pozitive ale atragerii a fondurilor europene de către Guvernul PSD. Volumul lucrărilor de construcții, motorul principal al creșterii economice, a înregistrat o majorare de peste 25% în decembrie 2023. Comparația a fost făcută cu aceeași perioadă a anului precedent.

În cadrul acestei creșteri, construcțiile inginerești, în special infrastructura de transport, au avut o pondere semnificativă (+43%). Pentru astfel de lucrări, au fost puse la dispoziție fondurile europene din PNRR sub formă de împrumuturi.

Execuția bugetară din ianuarie demonstrează că lucrările intense pe șantierele de infrastructură absorb sume semnificative de bani. Fondurile provin atât din bugetul național gestionat de guvernul PSD, cât și din împrumuturi.

Ministerul Transporturilor, a cheltuit peste 370 de milioane de lei în ianuarie, folosind împrumuturile din cadrul PNRR pentru a plăti lucrările efectuate la proiectele de infrastructură feroviară și rutieră. Pentru 2024, ținând de gradul efectiv de realizare din prezent, se estimează deschiderea circulației pe încă aproximativ 190 km de drum de mare viteză.