Produsele de marcă proprie: Creșterea popularității în Europa
- Iulia Moise
- 15 martie 2025, 16:21

Produsele de marcă proprie ale retailerilor au început să câștige popularitate în Europa încă din 2023. Datorită creșterii prețurilor, consumatorii s-au îndreptat spre mărci alimentare mai puțin cunoscute.
Produsele de marcă proprie ale retailerilor devin tot mai populare
Produsele de marcă proprie ale retailerilor devin tot mai populare. Românii, la fel ca și ceilalți europeni și americani, au început să acorde o atenție diferită mărcilor proprii ale marilor rețele de magazine.
Având în vedere creșterea cererii pentru mărcile proprii, retaileri precum Penny și Mega Image au declarat că intenționează să-și extindă oferta în următorii doi ani.
Penny, care în prezent oferă până la 35% produse de marcă proprie, plănuiește să crească această proporție până la 45% în următorii trei ani.
„Totuși, 45% este un procent relativ micuț pentru un discounter”, a declarat Daniel Gross, CEO-ul Penny România.
Provocările cu care se confruntă companii, generate de mărci independente
Printre prioritățile Mega Image se numără extinderea mărcilor proprii, cu scopul ca acestea să ajungă să reprezinte 45% din totalul vânzărilor alimentare până în 2028, față de 38% în prezent. Aceasta ar putea însemna pentru Mega Image o expansiune considerabilă a ofertei de produse sub marcă proprie, recunoscute pentru prețurile competitive.
Consultanții din domeniu subliniază că unele dintre provocările cu care se confruntă companii precum Unilever, Kraft Heinz și Nestlé sunt generate de mărci independente mai mici, care cresc rapid, conform informațiilor furnizate de ESM, citate de retail.ro.
Procter & Gamble a început să piardă cotă de piață în segmentul scutecelor. Un purtător de cuvânt al companiei a declarat că scutecele LUVS au fost actualizate și că produsele Pampers au fost îmbunătățite, pentru a asigura satisfacția tuturor clienților.

Produse alimentare. Sursa foto: Pixabat
În plus, macaroanele și brânza la cutie de la Kraft Heinz se confruntă cu o competiție crescută din partea produselor Goodles, lansate de Gooder Foods.
Produsele de marcă proprie, țintă: 45% din totalul vânzărilor
Bain & Co analizează mărci de consum independente cu o creștere rapidă, pe care le denumește „insurgenți”. Conform firmei de consultanță, aceste mărci, inclusiv iaurtul Chobani și Fatty jerky, au contribuit cu 39% la creșterea din 2024 în categoriile lor, precum alimentele și produsele de îngrijire personală. Aceasta reprezintă o creștere semnificativă față de 17% în 2023, conform declarațiilor Bain.
Pentru a stimula vânzările, Unilever a difuzat în acest an a cincea sa reclamă consecutivă la Super Bowl, prezentând o vizită ironică la un magazin de delicatese din New York, cu actorii principali din celebra comedie romantică din 1989 „When Harry Met Sally”.
Cu toate acestea, cota de piață a Hellmann’s a scăzut la 46,7% din segmentul maionezei din SUA anul trecut, comparativ cu 50,6% în 2022, conform unui raport de la Euromonitor.
Unilever a achiziționat mai multe mărci emergente cu o creștere rapidă, printre care se numără și maioneza premium Sir Kensington’s, cumpărată în 2017. Totuși, compania nu a fost printre cei care au făcut oferte pentru Duke’s, conform unei surse apropiate de tranzacție.