Se poate da o hotărâre a Parlamentului prin care societatea să fie scutită de datoriile către statul român, iar ulterior să fie privatizată. Dacă nu va mai avea datorii, va putea fi privatizată”, a susținut, ieri, Romeo Rădulescu, fost primar al municipiului Râmnicu Vâlcea, iar acum parlamentar al formațiunii conduse de Călin Popescu Tăriceanu.

1.600 disponibilizați în 2 ani

Potrivit explicațiilor date de Rădulescu pentru „Evenimentul zilei”, este vorba doar de ștergerea datoriilor „vechi de peste trei ani”, măsură care nu ar fi considerată ajutor de stat și, în consecință, nu ar fi necesar acordul Comisiei Europene. Deputatul PLR a afirmat că acordul oficialilor de la Bruxelles ar fi fost necesar doar dacă datoriile ar fi fost convertite în acțiuni, așa cum s-a procedat la Petromidia. Acum, această decizie ar urma să fie luată „împreună cu creditorii”, pentru a evita „problemele” cu Comisia Europeană. Aceste datorii „vechi” ale Oltchim, susține deputatul PLR, ar fi de aproximativ 300 de milioane de euro. Romeo Rădulescu este nemulțumit și de ordonanța inițiată de Cabinetul Ponta 2, prin care salariile compensatorii ale angajaților disponibilizați de Oltchim trebuie plătite de către această societate, nu de către stat. El a arătat că, în 2012, când a avut loc prima tentativă eșuată de privatizare, la acest combinat lucrau circa 2.600 de persoane. Acum, aici mai sunt circa 1.000 de angajați, iar cei care au fost concediați nu și-au primit salariile compensatorii, care ar fi trebuit să fie plătite de această companie, precizează deputatul PLR. Nu mai puțin de patru tentative de privatizare a combinatului au eșuat, întrucât nici o companie nu a depus o ofertă fermă.

În insolvență din 2013

Comisia Europeană a aprobat, în 2012, conversia în acțiuni a unei creanțe de 135 de milioane de euro deținută de statul român la Oltchim, însă conversia nu s-a realizat până acum, deoarece era condiționată de procesul de privatizare. Combinatul petrochimic Oltchim a înregistrat pierderi de 114,51 milioane lei în primul semestru din 2014, în scădere cu 22% față de aceeași perioadă a anului trecut, când pierderile se cifrau la 147,49 milioane lei. Pierderile din exploatare au fost de 108,8 milioane lei, iar pierderile financiare s-au cifrat la 5,7 milioane lei. Oltchim se află în insolvență din ianuarie 2013.

Precedentul CFR Marfă

CFR Marfă este una din companiile de stat la care Executivul a șters datoriile istorice cu avizul Comisiei Europene. În plin proces de privatizare, în anul 2013, CFR Marfă a scăpat de datorii de aproape două miliarde de lei pe care le avea atât către Agenția Națională de Administrare Fiscală, cât și către CFR Infrastructură, companie controlată de asemenea de stat. Practic, statul a convertit aceste datorii în acțiuni la CFR Marfă. „Pentru ștergerea de datoriilor, Ministerul Transporturilor a avut aprobarea de la DG Competition și viza Consiliului Concurenței”, a explicat Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor la acea vreme. Potrivit specialiștilor, astfel de avize sunt date de forurile Comisiei Europene doar când companiile de stat sunt în curs de privatizare. Cum privatizarea CFR Marfă a fost un eșec, CE ar putea reveni asupra acestei decizii.