Pledoarie pentru reintroducerea examenului de admitere la liceu. „Nu mai furați viitorul copiilor noștri!”

Pledoarie pentru reintroducerea examenului de admitere la liceu. „Nu mai furați viitorul copiilor noștri!”

Evaluarea națională - care a început ieri prin examenul la limba și literatura română - a fost prilejul potrivit pentru o parte a profesorilor, care contestă modalitatea prin care elevii de clasa a VIII-a sunt admiși la liceu, să tragă un semnal de alarmă

Opiniile de mai jos aparțin unui grup de profesori de liceu dintr-un mare oraș provincial. Văzută prin ochii lor, evaluarea națională pare - scuzați expresia - un mare fâs educațional. E adevărat, nu șiau declinat identitatea, pentru că li s-a impus din partea directorului discreție maximă în timpul examenelor, dar problemele sesizate de acești dascăli par foarte bine ancorate în realitate. Pentru o înțelegere mai ușoară, leam grupat în patru puncte, cu mențiunea că toate pledează, prin evidențierea deficiențelor actualului sistem, pentru reintroducerea examenului de admitere la liceu.

1. Școli la sat, școli la oraș

„Există, de regulă, o diferență extraordinară între elevii care provin din mediul rural sau adiacent așezărilor mari și cei de la orașe. La liceu se intră pe baza mediei generale obținute în gimnaziu, la care se adaugă, în procent de 50%, media de la evaluarea națională. Bun. Doar că, în multe cazuri, la școala din sat notele mari se obțin și grație sacoșei cu ouă sau a ploconului de Paște pe care le primește profesorul de la părinți. Se practică, din păcate, și la oraș, dar mai rar. Diferența o vedem noi, profesorii de liceu. Vine un copil de la sat cu zece pe linie, ia și evaluarea, dar când începe competiția cu elevii de la oraș, e dezastru. Un copil de 10 la sat nu face, de multe ori, nici cât unul de șase de la oraș”.

Ne puteți urmări și pe Google News

2. Cum ne mai furăm căciula - metoda „A picat curentul”

„Tot în mediul rural sau în orășelele de provincie există o metodă simplă prin care sunt trucate examenele. Nu contează că autoritățile au introdus camere de luat vederi și microfoane în fiecare sală, pentru a descuraja tentativele de plagiat. Este determinată o pană de curent și, când dispozitivele de supraveghere nu mai sunt în funcțiune, elevii, mânăn mână cu dascălii plătiți să-i ferească de tentații, copiază pe rupte. Sunt situații în care apar zeci de lucrări identice”.

3. Imoralitatea cadrelor didactice

„Moralitatea este un criteriu decisiv la evaluarea națională. Dacă anumiți profesori decid să-i ajute pe elevi în schimbul unor recompense, chiar se poate întâmpla acest lucru. Mai ales în comunitățile mici, unde toată lumea se cunoaște și există încredere că nu se vor pârî ulterior între ei. Ironic, dar problema ține tot de educație”.

4. Sistem defectuos

„Există încă licee - și asta se întâmplă la orașe - a căror ofertă nu mai prezintă interes pentru un elev serios. Aici ajung toți copiii care nu sunt interesați de carte, ci de o diplomă, de o hârtie. Sistemul este atât de prost conceput, încât la asemenea unități de învățământ se intră cu media 2, 3, doar să se ocupe locurile... Păi, nu-i mai bine ca acești adolescenți să fie îndrumați către o meserie, către o școală profesională? La toate aceste probleme, există o singură soluție: reintroducerea examenului de admitere la liceu, pentru care am observat că pledează și actualul ministru al Educației. Elevii sunt destul de maturi să susțină o astfel de probă. Cine poate - bine -, cine nu poate - să-și aleagă alt drum! Dar, haideți să nu mai furăm viitorul copiilor noștri! Ei ne vor plăti, în câțiva ani, pensia”.