Planul de 1,5 trilioane de dolari cu care Trump vrea să modernizeze infrastructura Americii

Planul de 1,5 trilioane de dolari cu care Trump vrea să modernizeze infrastructura Americii

Casa Albă a dezvăluit un plan pentru dezvoltarea infrastructurii, care trebuie, însă, aprobat de Congres. Președintele vrea alocarea a 200 de miliarde de dolari de la buget, în 10 ani, și atragerea unor investiții de încă 1,3 trilioane de dolari

Muncitorii repară o conductă în New Orleans - un exemplu pentru legea lui Trump, primăria explicând că are nevoie de 11 miliarde de dolari pentru infrastructura orașului FOTO: AGERPRES

Guvernele statelor ame ricane, auto ritățile locale și parteneri privați ar urma să aloce fonduri importante pentru atingerea unor obiective asumate în campania electorală a președintelui. Luni, președintele american a găzduit o întâlnire cu republicani și democrați cheie, printre care președinți și membri de frunte din comisii relevante în domeniu, pentru a discuta acest plan.

Patru obiective concrete

Donald Trump a propus un buget care să reducă cheltuielile pentru programe sociale, cum este Medicare (pentru care va scădea bugetul cu 236 de miliarde în 10 ani) și să crească fondurile pentru armată și construcția zidului la granița cu Mexicul.

Planul va avea patru obiective, conform Casei Albe: va stimula investiții de 1,3 trilioane de dolari în infrastructură; va scurta procesul de autorizare la doi ani; va moderniza infrastructura rurală și va îmbunătăți pregătirea forței de muncă generată în urma acestor măsuri.

Cum vor fi alocați banii?

- 100 de miliarde dolari - stimulente pentru guverne locale și statale, care să fie folosite pentru demararea proiectelor de infrastructură.

- 20 de miliarde de dolari - pentru extinderea împrumuturilor și emiterea de obligațiuni și acțiuni private.

- 50 de miliarde de dolari - îmbunătățirea infrastructurii rurale, prin alocarea unor granturi speciale.

- 20 de miliarde de dolari - „programe transformatoare”, care promovează idei inovatoare în domeniu.

- 10 miliarde de dolari - fond de finanțare pentru construcția unor birouri deja în construcție. Democrații au criticat propunerea, spunând că 200 de miliarde de dolari sunt insuficienți, comparativ cu suma necesară pentru modernizarea drumurilor, căile ferate, podurile și râurile navigabile din țară.

Alte beneficii

Planul va extinde eligibilitatea pentru subvenții și va flexibiliza cerințele de obținere a unor licențe de către cei ce fac comerț, nu doar o diplomă de colegiu de 4 ani.

„Așadar, dacă ai licență să faci comerț într-o zonă a țării, poți să te muți în altă regiune și să-ți transferi licența acolo. Apoi să-ți extinzi ucenicia pentru a-i ajuta pe cei interesați să învețe alte meserii, să-și dezvolte abilitățile și să avanseze gradual pe piața muncii”, spune un oficial al administrației Trump.

Politică

Propunerea este privită cu scepticism de unii analiști americani, și cu entuziasm de alții. Conform Politico, unii republicani s-au declarat șocați de suma imensă avansată de Trump: 1,5 trilioane de dolari; în timp ce democrații spun că suma alocată de guvernul federal ar fi prea mică pentru a rezolva problemele infrastructurii: drumuri, căi ferate, tuneluri, aeroporturi, etc.

Planul urmărește să schimbe în mod fundamental sistemul disfuncțional, în care se iau prea multe decizii la centru, îngreunând dezvoltarea comunităților locale. „Investim prea puțin în infrastructură și avem un proces de autorizare care durează prea mult, astfel încât chiar și atunci când există fonduri suficiente, poate dura un deceniu construcția unei autostrăzi, de pildă”, a afirmat un oficial al administrației, citat de presa americană.

Pro și contra propunerii președintelui american

Peter DeFazio, cel mai important congresman democrat din Comisia pentru transport din Camera Reprezentanților, a declarat, vineri, că planul lui Trump ar reduce „angajamentul federal față de rețeaua națională de infrastructură”. 

 

Critici democrate

„Acesta nu este un plan real pentru infrastructură, este doar o înșelătorie, o încercare a acestei administrații de a privatiza funcții esențiale ale guvernului și de a crea oportunități pentru prietenii lor de pe Wall Street”, a spus DeFazio.

„Este o falsă propunere, care nu va rezolva problemele grave de infrastructură ale acestei țări, așa că șoselele noastre pline de gropi vor fi mai proaste, podurile și sistemele de tranzit vor fi mai periculoase și taxele noastre vor crește”. Societatea Americană a Inginerilor Civili spune că restanțele se ridică la 4,59 de trilioane de dolari în investiții, până în anul 2025.

În context, președintele Comisiei pentru transport din Cameră, republicanul Bill Shuster, cere creșterea taxei federale pentru benzină, care să intre în Fondul pentru Autostrăzi. La fel și Camera de Comerț, care vrea creșterea cu 25 de cenți a taxei pe galonul de combustibil.

Problemă rezolvată

Trump a comparat reconstrucția țării cu modernizarea patinoarului din Central Park, New York, în 1986, amânată de multe ori. „Am spus: Aș vrea să pot să o duc pe fiica mea Ivanka la patinoar”, și-a amintit Trump. „Așa că m-am implicat și am rezolvat problema în câteva luni, cu o parte mică, mică din costurile estimate. Nu există nicio diferență față de o șosea sau un pod sau un tunel sau orice alt lucru ce trebuie reparat”, a explicat el.