Pirtea: Scăderea numărului de copii de 0-4 ani este alarmantă

Pirtea: Scăderea numărului de copii de 0-4 ani este alarmantă

Pornind de la un raport al Curţii de Conturi privind finanțarea învățământului preuniversitar, care atrage atenția că România are un viitor incert, din cauza scăderii demografice fără precedent, deputatul Marilen Pirtea explică gravitatea fenomenului. Comparativ cu primul an de după Revoluție, 1990, în prezent numărul copiilor de grădiniță (0-4 ani) din țara noastră a ajuns să se înjumătățească.

Fundamentul oricărei construcţii demografice a unei ţări îl constituie populaţia cu vârsta cuprinsă în intervalul 0-4 ani, care a avut cea mai drastică scădere începând din 1990, se arată în raportul publicat în noiembrie 2018 de Curtea de Conturi a României, cu privire la Auditul performanței privind finanțarea învățământului preuniversitar. “Acest raport indică precis amploarea fenomenului de regres demografic pe care l-a înregistrat România”, consideră deputatul liberal Marilen Pirtea, vicepreședinte al Camerei Deputaților, rectorul Universității de Vest din Timișoara.

Populația cu vârste cuprinse între 0-4 ani a scăzut de la 1.811,4 mii, în 1990, la 952 mii în anul 2016, ceea ce reprezintă o scădere cu peste 47%, un regres abrupt, care va impacta toate segmentele de vârste. Raportul amintit confirmă astfel: “Țara în care populaţia de 0-4 ani s-a redus aproape la jumătate într-un sfert de secol are un viitor sumbru referitor la existența și păstrarea identității naționale”.

”Efectele acestei scăderi dramatice se vor propaga eşalonat în toate grupele de vârstă ce urmează după prima grupă de copii, reducându-se treptat efectivele de elevi din grădinițe și școli, dar și numărul grădinițelor și al școlilor, ca atare. O reacție proporțională la acest regres demografic, reflectat și în sistemul de învățământ, nu poate să fie decât globală, a întregii societăți. Ca să aplicăm soluții realiste de diminuare a acestui fenomen, devine mai mult decât necesară implicarea mai multor actori instituționali publici, dar și privați, ai responsabililor din administrația publică centrală, dar și ai liderilor reprezentativi din comunitatea locală”, arată  deputatul liberal Marilen Pirtea.

Ne puteți urmări și pe Google News

Un exemplu tipic de intervenție practică, pornită prin inițiativa unui reprezentant al mediului economic privat, este cel dat prin proiectul prin care companiilor românești de succes li se propune să “adopte” școli, dezvoltând o relație partenerială directă între mediul de afaceri și instituțiile de învățământ, mai arată deputatul. Această inițiativă, propusă de Măriuca Talpeș, cofondatoarea Bitdefender, își propune să contribuie la evoluția pozitivă a învățământului din România, astfel încât acesta să se repoziționeze în Top 10 european până în 2035. „Lăsând totul pe mâna Ministerului Educației, considerând că acesta este singur responsabil pentru evoluția sistemului de învățământ, nu vom contribui prea mult la încetinirea declinului populației școlare și a standardelor și rezultatelor din educație. În schimb, dacă vom înțelege că progresul poate fi generat printr-o relație partenerială devenită permanentă între sistemul public de învățământ și liderii economiei reale, alături de cei din administrație, atunci cu siguranță vom găsi soluții globale și eficiente pentru reducerea vulnerabilității școlare, devenite azi critice pentru noi ca țară”, completează liberalul Marilen Pirtea.