Patru filme noi despre Rusia cea din trecut și din prezent completează selecția de titluri care pentru trofeele Festivalului Internațional de Film Cinepolitica care are loc între 26 şi 30 aprilie la Cinema Studio, Elvire Popesco.
Din Ucraina înfometată de regimul lui Stalin la nostalgiile foștilor pioneri și o teorie controversată despre dezastrul de la Cernobîl, filmele trec prin episoade din istoria țării aflată în prezent în centrul temerilor Europei legate de pacea în regiune. Adus în premieră în România de la Sundance 2015, unde a câștigat Marele Premiu al secțiunii World Cinema Documentary, The Russian Woodpecker, în regia lui Chad Gracia, este un documentar surprinzător care merge pe urmele teoriei conspiraționiste a unui excentric artist ucrainean, Fedor Alexandrovici, care susține că în spatele exploziei de la Cernobîl există un motiv întunecat, care implică serviciile secrete sovietice și o instalație militară poreclită „Ciocănitoarea rusească”, din cauza zgomotului constant emis. „Unul dintre cele mai atractive și mai inventive documentare de anul acesta de la Sundance”, scrie „The Hollywod Reporter” despre debutul lui Chad Gracia. În perioada filmărilor, prietenul artistului și cameramanul Artem Rîzhikov a fost ținta lunetiștilor la protestele din Kiev.
Despre acțiuni ale poliției secrete ale lui Stalin vorbește The Guide, în regia lui Oles Sanin, propunerea Ucrainei la Oscarul pentru Cel mai bun film străin și un succes de casă în Ucraina anul trecut, când acțiunile regimului lui Vladimir Putin au afectat profund populația. Plasat în 1930, în timpul campaniei de înfometare și de epurare a regimului stalinist, care a dus la moartea a circa 10 milioane de oameni, filmul spune povestea unui băiețel de 10 ani martor la uciderea tatălui său, un inginer american venit în URSS să construiască socialismul.
O abordare cinematografică fascinantă, o combinație de live action și tablouri vii alb-negru, drama emoționantă In the Crosswind, de Martti Helde, urmărește traseul unei mame estoniene și a fiicei ei, care încearcă să găsească drumul spre casă după ce au fost deportate în Siberia la ordinul lui Stalin, în 1941. „Deși vorbește despre evenimente care s-au întâmplat acum mai bine de șapte decenii, recenta anexare a Crimeei îi conferă un sens imediat, urgent”, notează „Variety”. Filmul a concurat în secțiunea Contemporary World Cinema la Festivalul de la Toronto și a câștigat premii importante la Talinn, Göteborg, Salonic, Varșovia.
Ce vieți duc acum foștii pioneri din anii de final ai Uniunii Sovietice? Ce s-a ales de visele lor de atunci în Rusia de azi? Pioneer Heroes, regizat de Natalia Kudriashova, glisează între trecut și prezent, într-un film dens, cu o imagine remarcabilă. Trei personaje, trei vieți în Moscova de azi: Olga suferă atacuri de panică, Andrei își umple zilele jucându-se pe computer, iar Katia are vise neliniștitoare. Filmul vine în competiția Cinepolitica de la Berlin, unde a concurat în Panorama.
Celelalte trei titluri anunțate în competiția Cinepolitica sunt The State-Mafia Pact / La Trattativa, regizat de Sabina Guzzanti, NN, de Héctor Galvez, și Labyrinth of Lies, al lui Giulio Ricciarelli, toate aduse în premieră în România.
Cea de-a patra ediție a Festivalul Internaţional de Film Cinepolitica va avea loc între 26 şi 30 aprilie, la Cinema Studio și Elvire Popesco. Organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine, Festivalul Internațional de Film Cinepolitica este patronat de Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” (UNATC) şi de Universitatea Naţională de Arte (UNArte). Evenimentul este finanțat de Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC).