Potrivit părții chineze, cele două țări au convenit acum să dezvolte cooperarea militară. De când este premier, Victor Ponta a avut două lungi turnee în China, ultimul acum câteva luni. Cu toate acestea, până acum, Bucureștiul și Beijingul nu au semnat documentele care consemnează existența unui parteneriat strategic.

Povestea trenului de mare viteză

Pe lista celor care au fost în turneu la Beijing se află ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, care, în septembrie 2012, a reușit să deschidă piața chineză pentru produsele agricole din România. În septembrie 2013, Dan Șova, pe atunci ministru al Transporturilor, a plecat pentru a căuta finanțarea unor proiecte de infrastructură. Nimic nu s-a concretizat. În martie 2014, a venit la Beijing și vicepremierul Liviu Dragnea, care s-a întors de acolo cu o lungă listă de proiecte – rămase pe hârtie. De exemplu, Dragnea a fluturat proiectul trenului de mare viteză Constanța-Nădlac, finanțat de Beijing, iar câteva luni mai târziu Ponta spunea că chinezii vor construi un tren de mare viteză de la iași la Tg Mureș. Și Nicolae Bănicioiu a fost în China, însă în calitate de vicepreședinte PSD și ministru al Tineretului.