S-o spunem din capul locului. Dacă n-ați apucat să plecați la drum până-n ora 18.00, mai bine vă lasați păgubași! Traficul din Pipera, exasperant la acea oră, când clădirile de birouri sunt părăsite în pripă de corporatiștii cu program fix, o să vă macine nervii, o să vă întoarcă din drum. Și asta doar dacă nu prindeți cumva, înainte, bariera de la Petricani. Pentru că, în lipsa podurilor, trenurile trebuie să treacă și ele pe undeva. Bun. Să presupunem că, pentru a evita aceste neplăceri, ați zbughit-o din Capitală mai devreme, așa cum am făcut noi, în cadrul unui experiment de neuitat.


Animalele sălbatice, pericol de moarte

Ora 16.00, intrarea pe A3, segmentul București-Ploiești. Adrenalină la maximum încă din primele minute. Motivul? Ieșirea din Pipera, peste podul din Tunari, urmată de accederea în centura Capitalei, pentru a face legătura cu A3, se face doar cu îndemânare, precizie și, mai ales, răbdare. Practic, trebuie să aștepți o breșă în zidul autoturismelor care rulează într-un ritm nebun în ambele sensuri. Dacă ai încă „lămâia” agățată în geam, las-o mai moale! Autostrăzile din România sunt făcute, cel puțin deocamdată, pentru conducători auto curajoși și experimentați.


FOTO: Cea mai mare parte a ieșirilor din A3 eșuează în câmp



Ne-am înscris, în sfârșit, pe A3 și, cum nu ne grăbeam să ajungem la Ploiești, scopul nostru fiind să descoperim în ce stare de funcționare este acest ciot de autostradă la mai bine de patru ani de la inaugurare, ne-am oprit încă din primele șase sute de metri. Pe de o parte, stupefiați de priveliștea unui microbuz carbonizat, agățat în marginea benzii de urgență pe sensul Ploiești-București. Pe de altă parte, surprinși să constatăm că „ochii de pisică”, mai precis acele semnalizatoare indispensabile pe timp de noapte, sunt mai rari decât dinții unei babe (în următorii kilometri, elementele reflectorizante lipseau pe distanțe enorme!). La 3.000 de metri distanță, un bursuc pulverizat recent, cu coada țeapănă, indicând direcția noastră de deplasare, ne-a făcut să înțelegem că spărturile din gardul de protecție nu sunt o legendă urbană. Ele chiar există și, indirect, prin faptul că animalele sălbatice pătrund nestingherite pe autostradă, pun în pericol viața pasagerilor. S-au semnalat chiar și mistreți loviți de mașini pe A3!

Presiuni fiziologice? Trage pe dreapta și „sfințește” locul!

Pornim mai departe, parcurgem încă șase kilometri și, cum nu există nici măcar o parcare mai de Doamne-ajută!, tragem pe dreapta în limita unei centuri care trebuia să se continue cu un spațiu de serviciu, dotat, la rândul lui, cu toalete, loc de fumat etc. Pe ciotul de autostradă București- Ploiești, trebuie subliniat, nu există, însă, nici măcar o toaletă ecologică, ce să mai vorbim de grupuri sanitare împărțite pe sexe! Nu! Dacă ești presat de nevoi fiziologice, oprești pe dreapta și „sfințești” pământul. Sau betonul, după chef, pentru că cei mai mulți oameni nu se sinchisesc să se depărteze prea mult de șosea. În acest fel, centurile care se desprind din trupul zvelt al Autostrăzii 3 pentru a eșua în câmp sunt adevărate focare de infecție.

Ne-am reluat aventura, nu fără a observa că în locul destinat telefoanelor SOS (de unde ar trebui ca, în caz de urgență, să poți apela poliția, pompierii, salvarea și depanarea) se leagănă, în vârful unui stâlp, o tablă albastră, roasă de rugină pe margini. La km 26 răsare prima ieșire care nu se pierde în albastrul cenușiu al norilor, ci te scoate la Moara Vlăsiei. Gospodari, profitând de legătura rapidă cu Capitala, oamenii și-au ridicat case noi. Gardurile care ar trebui să-i protejeze însă de poluarea fonică sunt ferfeniță. La fel și o bună bucată din parapetul metalic care separă sensurile de mers…

Pont: benzinăria din satul Ghermănești

Cea mai mare carență a ciotului de autostradă București- Ploiești este, însă, lipsa benzinăriilor. Este inadmisibil ca la patru ani de la inaugurare să nu fie amenajat un spațiu pentru montarea unei instalații care să permită alimentarea cu carburanți. De știut că, dacă vii dinspre Ploiești spre București și rezervorul tău este aproape gol, poți părăsi autostrada în dreptul ieșirii Snagov-Ghermănești. După câțiva kilometri, în localitatea Ghermănești, se află o mică benzinărie care te poate scoate din bucluc.

De remarcat, la final, și un aspect pozitiv: ciotul de autostradă București-Ploiești este neted ca-n palmă. Nicio groapă, nicio denivelare, nicio crăpătură nu stingherește suplețea asfaltului.

Pentru a afla de ce nu există încă pe A3 benzinării, de ce n-au fost amenajate spații de parcare și toalete, câte milioane de euro ne-au costat lucrările etc, am adresat Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) un set de întrebări care macină, cu siguranță, mintea a zeci de mii de români. Răspunsurile, nefardate, le găsiți în pagina alăturată.

Patru întrebări fără răspuns

  •  Câte spaţii de servicii au fost amenajate pe tronsonul Bucureşti – Ploieşti (dus -întors) şi câte din acestea sunt utilizabile?
  •  Vi se pare firesc să nu existe niciun punct de alimentare cu combustibil? Există, pe viitor, vreun plan de amenajare a unei/ două benzinării? S-a făcut vreo licitaţie în acest sens?
  •  De asemenea, vi se pare normal să nu existe niciun un telefon SOS, deşi există spaţii amenajate special în acest sens?
  •  Nu există nici măcar un grup sanitar de-a lungul celor aproximativ 60 de km care leagă Bucureştiul de Ploieşti! Ce le recomandaţi conducătorilor auto care, presaţi de nevoi fiziologice, opresc derutaţi pe marginea autostrăzii, în căutarea unei toalete?

De ce nu sunt parcări? Antreprenorul nu a constituit Garanția de Bună Execuție

La începutul anului aţi anunţat construirea, în termen de 6 luni, a trei parcări şi a trei spaţii de serviciu. Până în prezent nu s-a realizat nimic din toate acestea. Ce explicaţii ne puteţi oferi?

În data de 11.01.2016 a fost semnat Contractul „Proiectare şi execuţie Parcări de Scurtă Durată şi Spaţii de Servicii pe Autostrada Bucureşti – Braşov, Secţiunea Bucureşti – Ploieşti” cu Antreprenorul Asocierea SC Good Prod SRL – SC Axia SRL – Transproiect 2001 SA. Valoarea contractului este de 35.070.840,37 lei fără TVA.

Contractul are ca obiectiv realizarea următoarelor parcări şi Spaţii de Servicii:

Parcari de scurtă durată (stânga şi dreapta)

– km 28+400;

– km 42+600;

– km 50+400.

Spaţii pentru servicii tip S1 (stânga şi dreapta)

– km 57+000; Spaţii pentru servicii tip S3

– km 17+000 (dreapta);

– km 20+100 (stânga).

Până în prezent, Antreprenorul nu a reușit să constituie Garanția de Bună Execuție, condiție obligatorie pentru începerea contractului. Astfel, nu a putut fi emis Ordinul de Începere al lucrărilor pentru acest contract.

În cadrul contractului „Proiectare şi Execuţie finalizare Autostrada Bucureşti – Braşov, Secţiunea Bucureşti – Ploieşti, Sector 1, km 0+000 – km 3+325; Nod Centura Bucureşti km 6+500 şi Nod Moara Vlăsiei km 19+500” semnat în data de 18.12.2015 urmează să fie realizat şi Spaţiul de Servicii tip S1 de la km 10+600.

Intrarea în București, gata în 2017?

În cât timp estimaţi finalizarea lucrărilor la podul care va asigura ieşirea de pe autostradă şi intrarea în oraşul Bucureşti (în punctul Doamna Ghica)?

Termenul de finalizare estimat pentru contractul „Proiectare şi Execuţie finalizare Autostrada Bucureşti – Braşov, Secţiunea Bucureşti – Ploieşti, Sector 1, km 0+000 – km 3+325; Nod Centura Bucureşti km 6+500 şi Nod Moara Vlăsiei km 19+500” este 30 noiembrie 2017.

Promisiuni: Autostrada București-Brașov, finalizată în 2023

În ce stadiu sunt în momentul de faţă lucrările la Autostrada A3, tronsonul Bucureşti – Ploieşti? Dar tronsonul Ploieşti – Braşov?

Pentru sectorul de autostradă cuprins între km 0+000 – km 3+325, CNADNR SA a semnat în data de 18.12.2015 contractul „Proiectare şi Execuţie finalizare Autostrada Bucureşti – Braşov, Secţiunea Bucureşti – Ploieşti, Sector 1, km 0+000 – km 3+325; Nod Centura Bucureşti km 6+500 şi Nod Moara Vlăsiei km 19+500” cu Antreprenorul Asocierea SC AKTOR SA (AKTOR TECHNICAL SOCIETE ANONYME) – SC Euroconstruct Trading ‘98 SRL.

Data de Începere pentru acest contract a fost 01.02.2016, iar stadiul fizic realizat este de 4,96% din contract.

Sectoarele cuprinse între km 3+325 – km 62+000 sunt finalizate.

Până în prezent au fost obţinute trei Autorizaţii de Construire şi se efectuează lucrări după cum urmează:

  • sectorul km 0+000 – km 1+610 (AC 033/11.08.2016);
  •  Nodul rutier Moara Vlăsiei, Nod Centura Bucureşti şi parcare de scurtă durată km 10+600 (AC 035/17.08.2016)
  •  se lucrează la ambele noduri rutiere, parcarea de scurtă durată fiind programată conform graficului de execuţie al Antreprenorului să înceapă în 2017.
  •  sectorul km 2+450-km 3+325 (AC 002 completată în data de 29.07.2016). Singurul sector pe care nu se execută lucrări în prezent este sectorul cuprins între km 1+610 – km 2+450 pe teritoriului oraşului Voluntari. Pe acest sector nu a putut fi obţinută Autorizaţie de Construire deoarece lipseste PUZ zonei unde va fi executată autostrada. În prezent, PUZ este în curs de obţinere/avizare de către Consiliul Judeţean Ilfov şi Consiliul Local al Primăriei Voluntari.

Conform Master Planului General de Transport al României, în varianta aprobată de Guvern, Autostrada Bucureşti – Braşov va fi integral finalizată odată cu finalizarea sectorului Ploieşti – Comarnic în anul 2023.

Câți bani s-au investit pînă acum în ciotul de Autostradă

Câţi bani s-au investit până în prezent în tronsonul Bucureşti – Ploieşti de pe A3 şi ce sume preconizaţi că urmează să mai fie investite?

Proiectarea şi execuţia Autostrăzii Bucureşti – Braşov, tronsonul Bucureşti – Ploieşti, secţiunea km 0+000 – km 19+500:

Plăţi efectuate:

739.036.030,76 lei cu TVA.

Proiectarea şi execuţia Autostrăzii Bucureşti – Braşov, tronsonul Bucureşti – Ploieşti, sectorul km 19+500 – km 62+000:

Plăţi efectuate:

1.340.576.151,19 lei cu TVA.

Proiectare şi Execuţie finalizare Autostrada Bucureşti – Braşov, Secţiunea Bucureşti – Ploieşti, Sector 1, km 0+000 – km 3+325; Nod Centura Bucureşti km 6+500 şi Nod Moara Vlăsiei km 19+500:

Valoare contract:

155.016.873,01 lei cu TVA;

Plăţi efectuate:

5.009.400,65 lei cu TVA.

Proiectare şi execuţie Parcări de Scurtă Durată şi Spaţii de Servicii pe Autostrada Bucureşti – Braşov, Secţiunea Bucureşti – Ploieşti:

Valoare contract:

42.085.008,44 lei cu TVA.

Plăţi efectuate:

0 lei

București – Ploiești: 8 ieșiri și noduri rutiere

Câte ieşiri/legături va avea, într-un final, tronsonul Bucureşti – Ploieşti (atât pe o parte, cât şi pe cealaltă)?

Pe Autostrada Bucureşti

– Ploieşti, tronsonul 0+000

– km 62+000 există următoarele noduri rutiere şi intersecţii:

– intersecţia autostrăzii cu strada Petricani

– km 0+000 – intersecţie în cruce semaforizată;

– intersecţia cu sens giratoriu între autostradă şi strada Gherghiţei, km 0+970;

– intersecţia autostrăzii cu strada Popasului, km 2+775 (km 2+817); – nodul rutier la intersecţia autostrăzii cu Centura Nord Bucureşti, km 6+500;

– nodul rutier la Moara Vlăsiei, km 19+500;

– nodul rutier Snagov, km 24+116;

– nod rutier Gherghiţa, km 37+011;

– nod rutier Centura Ploieşti, km 60+300.

De ce nu sunt benzinării

În cât timp va putea fi utilizat „la cheie“ acest tronson, cu spaţii de serviciu, parcări, benzinării?

Se estimează că cele două contracte de proiectare şi execuţie pentru Parcări de Scurtă Durată şi Spaţii de Servicii şi pentru cei 3,325 km rămaşi neexecutaţi să fie finalizate până la sfârşitul lui 2017. Pentru realizarea benzinăriilor şi a dotărilor aferente Spaţiilor de Servicii vor fi încheiate cel mai probabil noi contracte.

Colac peste pupăză, s-au furat „ochii de pisică”! Gardurile antifonice sunt rupte!

Cum comentaţi faptul că pe bune porţiuni lipsesc „ochii de pisică“, semnalizatoare indispensabile pe timp de noapte? În dreptul ieşirii Moara Vlăsiei gardurile antifonice sunt rupte. Mai mult, lipsesc porţiuni din gardurile de protecţie – din cauza aceasta animalele pătrund nestingherite pe autostradă, punând în pericol viaţa pasagerilor. Ce intenţionaţi să faceţi în acest sens?

În ceea ce priveşte elementele reflectorizante amplasate pe parapetul de protecţie, lipsa acestora este cauzată în mare parte de furturile şi distrugerile acestora de către persoane neidentificate până la această dată. În cadrul contractelor avute în derulare, se vor completa elementele lipsă în cel mai scurt timp posibil după achiziţionarea acestora.