În 2009, producţia de vin a fost de 6,3 milioane de hectolitri. Anul acesta, ca urmare a îngheţului timpuriu, a căderilor de grindină şi a inundaţiilor, producţia de vin s-ar putea diminua până la 5,5-6 milioane de hectolitri, potrivit estimărilor lui Ovidiu Gheorghe, directorul general al Patronatului Naţional al Viei şi Vinului (PNVV).

Deocamdată, suprafeţele cultivate cu viţă de vie nu au fost calamitate, în urma inundaţiilor. Dacă vremea va ţine cu viticultorii, anul 2010 ar putea fi unul bun, însă pentru aceasta este nevoie şi de temperaturi mai ridicate în lunile următoare.

Vinarii care vor creşte preţurile ca urmare a majorării TVA la 24% riscă să îşi piardă clienţii. Mulţi dintre ei s-ar putea reorienta către piaţa neagră, unde produsele comercializate nu sunt supuse unor controale privind calitatea.

"Nu încurajăm consumatorii să cumpere acest tip de vin. Cunoscătorii nu vor cumpăra vin de la marginea şanţului", ne-a declarat Ovidiu Gheorghe, directorul general al Patronatului Naţional al Viei şi Vinului (PNVV).

Cine nu face promoţii nu supravieţuieşte

Producătorii sunt pregătiţi să lanseze campanii promoţionale dacă vânzările vor scădea, ca urmare a aplicării măsurilor de austeritate, spune  Răzvan Sârghiuţă, directorul comercial de la Cotnari. Producătorul nu va creşte preţurile în perioada următoare, mai ales că vânzările sunt pe "un plus modest faţă de 2009, dar important este că suntem pe plus".

Podgoriile de la Cotnari nu au fost afectate de inundaţii sau viituri, astfel că 2010 va fi un an normal, apreciază Răzvan Sârghiuţă. În privinţa producţiei, nu vor interveni numeroase schimbări comparativ cu anul trecut, producţia estimată fiind de 9 tone de struguri la hectar, cu un randament de 75%.

Florin Timău, directorul de mrketing de la Domeniile Tohani se aşteaptă ca vânzările să scadă anul acesta, nu doar pe fondul diminuării veniturilor, cât a incertitudinilor legate de situaţia financiară pe termen mediu şi lung.

"Sunt convins că vor scădea vânzările, nu doar ca urmare a majorării TVA la 24%, ci şi ca urmare a faptului că populaţia este speriată: chiar dacă până acum nu li s-au diminuat veniturile, oamenii nu ştiu ce se va petrece în continuare. În aceste condiţii promoţiile vor fi unul dintre factorii care vor asigura succesul producătorilor. Cine nu face promoţii nu supravieţuieşte", ne-a explicat Florin Timău.

Anul acesta, preţurile practicate de companie nu vor creşte peste nivelul generat de majorarea TVA. Pentru vinul vrac, producătorul va suporta costurile rezultate din creşterea TVA, deoarece, spune Florin Timău, orice ban adăugat la preţul acestui tip de produs poate conduce la pierderea consumatorilor.