Majoritatea retailerilor nu renunţă la planurile de extindere şi speră să ocupe acum cele mai bune spaţii la cele mai mici preţuri.
Retailerii de îmbrăcăminte şi încălţăminte continuă să se extindă, deşi vânzările au scăzut cu până la 50% în unele unităţi din ţară. Până la finele acestui an, în România ar urma să se mai deschidă zece centre comerciale şi să se dezvolte aripi noi la alte două, potrivit datelor agenţilor imobiliari. Ei spun că perioada crizei a sosit exact la timp pentru a tria o parte din centrele comerciale propuse, evitând astfel o criză locală ulterioară. „Au avut de suferit cei care nu au apucat să înceapă construcţia. Restul se vor confrunta doar cu unii chiriaşi mici care vor renunţa la contracte, dar numărul acestora nu va depăşi 10% din spaţiul comercial”, afirmă Andrei Văcaru, consultant în cadrul departamentului de retail al firmei de consultanţă Jones Lang LaSalle. Reprezentantul Atrium European Real Estate, dezvoltatorul ultimului centru inaugurat în Militari, a recunoscut, de altfel, că opt chiriaşi au renunţat la spaţii din cauza crizei. Francizele ponderează expansiunea
Firmele care se extind în prezent ocupând spaţiile oferite de mall-uri vin de la sucursalele de bază cu finanţări solide şi încearcă să profite de această perioadă pentru a obţine cele mai bune spaţii, la preţuri accesibile. „Anul acesta, mai plănuim o filială în Bucureşti şi una în Buzău şi apoi vom aştepta să vedem cum reacţionează piaţa, pentru a pune la punct planurile viitoare”, explică Herbert Asamer, purtător de cuvânt al C&A pentru Europa Centrală şi de Est. Pe de altă parte, cei de la comerciantul de produse sportive Decathlon anunţă că, până în 2010, intenţionează să mai deschidă încă cinci unităţi. „Am observat că românii sunt tentaţi de unelte pentru pescari, de produse care au legătură cu sportul de echipă. Nu cred că vor renunţa la acestea din cauza crizei”, spune Florent Guieu, chief financial officer. Chiar dacă simt deja criza în propriile vânzări, retailerii prezenţi pe piaţa românească îşi continuă şi ei planurile de extindere. „Numărul de clienţi a rămas relativ constant, însă a scăzut coşul de cumpărături. În funcţie de oraş, aceste scăderi variază între 3% şi 50%”, spune Cosmin Ulmean, Sales Director România Takko Fashion International.
Cei care renunţă acum la proiectele expansioniste sunt firmele exclusiv româneşti sau francizorii, care suferă cel mai mult din cauza scăderii vânzărilor, în lipsa unei finanţări exterioare. Printre cei care şi-au anunţat deja încetarea extinderii se numără Otter Distribution, care aduce în România Otter, Fila sau Geox, dar şi Inditex România, care deţine la noi branduri ca Zara, Pull&Bear, Bershka sau Stradivarius.