Ministrul Transporturilor, LUCIAN ȘOVA, LIBERALIZEAZĂ și TRANSPORTUL de CĂLĂTORI pe CALEA FERATĂ

Ministrul Transporturilor, LUCIAN ȘOVA, LIBERALIZEAZĂ și TRANSPORTUL de CĂLĂTORI pe CALEA FERATĂ

Proiectul de Ordin privind liberarizarea transporturilor de călători, care a stârnit revolta transportatorilor rutieri prevede și liberalizarea transportului de pasageri pe calea ferată. Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, a avut deja avut discuții cu sindicatele și patronatele din căile ferate, urmând ca legislația în domeniu să fie implementă atât pe componenta rutieră cât și feroviară.

Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, a declarat, la Constanța, că proiectul de ordin privind liberalizarea transportului de călători prevede de fapt principiul concurenței în transporturi și nu vizează excluderea niciunui transportator de pe piață. El a spus că, până acum, criticile au venit din partea unor persoane “cu interese directe în activitățile de transport rutier de pasageri așa cum sunt ele astăzi, adică în exclusivitate pentru câte un operator”, ajungând la concluzia că dialogul pe acest subiect va mai fi purtat cel mult "până la sfârșitul lunii octombrie". Ministrul Transporturilor a ținut să precizeze însă că “acest regulament nu se referă doar la transporturile regulate de pasageri pe rutier, se referă și la transportul de pasageri pe calea ferată”.

Lucian Șova a menționat că a avut deja discuții, privind liberalizarea transportului de călători pe CFR, cu sindicatele și patronatele din Căile Ferate. “Începând de la 1 iulie 2019, consumatorii români vor găsi o ofertă mai largă de transport și pe calea ferată din partea și a altor operatori decât cei care sunt astăzi, fie că e vorba de compania națională și cei câțiva operatori privați.” Întrebat de EVZ dacă liberalizarea transportului feroviar de călători va fi decisă pe actuala infrastructură, defectuoasă, a CFR, ministrul Șova a explicat că “în măsura în care voi avea susținerea bugetară corespunzătoare, avem capacitatea să reducem foarte mult din restricțiile de viteză care operează astăzi.”

Ministrul Transporturilor a mai explicat că zecile de mii de angajați ai CFR pot repara infrastructura feroviară dacă dispun de resurse suficiente. “Dincolo de modernizarea magistralei care duce capabilitățile de operare la 120 de kilometri /h pentru trenuri de marfă, 160 km/h pentru trenuri de pasageri, desigur că va trebui să avem și materialul rulant corespunzător exploatării pe acest tip de linii. Dacă am avea resursă suficientă, în compania de Căi Ferate SA, cea care administrează infrastructura, sunt 23.000 de angajați. Acești oameni pot repara, pot construi cale ferată măcar la standardele pe care le-am avut în 1990.”

Potrivit ministrului Lucian Șova, pentru reducerea restricțiilor pe calea ferată se lucrează și astăzi, până acum fiind anulate peste 200 de restricții, anual fiind reparate câte 300 kilometri de cale ferată. “Am cerut companiei CFR Infrastructură să-și proiecteze bugetul pentru anul viitor și face acest lucru, nu pe fond de salarii, ci pe proiecte. Sunt 23.000 de oameni care astăzi păzesc niște macaze, în loc să construiască, în loc să repare, doar păzesc niște macaze sau niște linii afectate și se uită, aproape metaforic o spun, după trecerea fiecărui tren dacă mai trebuie redusă viteza. Acești oameni pot lucra dacă vor avea și resursa financiară corespunzătoare și care nu înseamnă prea mult pentru a face reparații, nu numai pentru a supraveghea instalații de exploatare pe calea ferată” a încheiat Lucian Șova.