Vă prezentăm câteva dintre consecinţele acestei rupturi fără plasă de siguranţă:

Taxe telefonice şi bancare

Una dintre primele consecinţe vizibile pentru consumatorii britanici şi cei europeni va fi Roamningul, această facilitate de a folosi reţeaua unui operator de telefonie mobilă în străinătate. Serviciul, actualmente gratuit în interiorul UE, ar genera costuri pentru călătorii care trec Canalul Mânecii, sau frontiera irlandeză.

Acelaşi lucru e valabil şi pentru cardurile de plată, care ar trebui în mod normal să aibă taxe suplimentare, iar procedurile bancare vor fi mai lente, potrivit celor spuse de Londra. În sânul Uniunii europene, clenţii băncilor de investiţii cu sediul în Regatul Unit nu vor mai putea apela la serviciile lor financiare. Numeroase instituţii şi-au înfiinţat filiale pe continent pentru a evita perturubările.

Documentele

Mii de firme care importă sau exportă în Regatul Unit vor trebui să înveţe să completeze noile declaraţii vamale şi vor putea plăti noi taxe. Aproximativ 2/3 dinfirmele britanice au efectuat demersuri pentru un ’’no deal’’, iar 80% se declară gata pentru un Brexit ’’fără acord şi fără tranzacţie’’, faţă de 50% în ianuarie, potrivit unei anchete publicată de Banca Angliei pe 21 martie.

Regatul Unit a anunţat punerea în acţiune a unui sistem de trasee geografice protejate pentru produsele alimentare ca whiskul scoţian sau brânza Stilton, până acum recunoscute pe etichetele europene. Guvernul a sfătuit producătorii să ceară obţinerea unui fel de statut de protecţie în UE.

Medicamentele

Pentru orice eventualitate, Regatul Unit, care dispune timp de trei luni stocuri de medicamente în mod obişnuit, a mărit stocurile pentru a beneficia de 6 săptămâni sumplimentare de rezerve. Regatul va părăsi Agenţia europeană a medicamentelor dar va continua să recunoască temporar testele şi certificatele europene pentru a evita o procedură dublă şi o ruptură a lanţului de aprovizionare.  Londra nu va putea cu toate acestea să apeleze la băncile europene de spermă: stabilimentele britanice vor trebui să dezvolte noi acorduri şi vor putea să facă apel la importuri venite din alte părţi.

Avertismente pentru consumatori

Consumatorii care cumpără online vor vedea cu ochii lor cum taxele se măresc fiindcă coletele livrate de pe continent nu vor mai avea TVA redus. Britanicii în vacanţă în Europa vor trebui să obţină un permis de conducere internaţional căci ale lor s-ar putea să nu mai fie valabile. Cât priveşte transportul animalelor domestice, acesta va fi încadrat unor reguli sanitare foarte stricte.

Perturbări în transporturi

În cazurile de ’’no deal’’, companiile aeriene britanice şi europene vor pierde automat dreptul de a efectua zboruri între UE şi Regatul Unit. În faţa riscului de haos în aeroporturi, autorităţile britanice şi europene vor trebui să facă înţelegeri reciproce pentru a permite menţinerea legăturilor aeriene. Un aranjament similar va face şi servicul de tren Eurostar, dar şi alţi operatori feroviari, ca şi transportatorii rutieri.

Cetăţenii britanici care călătoresc în Uniunea europeană vor fi supuşi unor controale înăsprite, iar sejurul lor va fi limitat la 90 de zile

Londra a semnat contracte cu companii de de feribot, sperând să fluidizeze traficul şi să evite ambuteiaje în proximitatea porturilor, confruntate de asemenea cu controale, titrează lesoir. Guvernul nu se aşteaptă la o penurie de hrană, dar ia în considerare de a alege mai puţine produse perisabile.

Te-ar putea interesa și: