Economia chineză este deja într-o ”aterizare dură”, potrivit strategului șef pentru Asia și economiile emergente al băncii americane JP Morgan, Adrian Mowat, citat de Bloomberg.
Acesta dă un nou avertisment în privința Chinei, într-o problemă care deja a împărțit lumea financiară internațională în două tabere. ”China este într-o aterizare dură a economiei. Vânzările de mașini sunt în scădere, producția de ciment este în scădere, producția de oțel este în scădere, acțiunile firmelor de construcții sunt în scădere. Nu mai este o dezbatere, este un fapt concret”, este de părere reprezentantul JP Morgan.
Deocamdată, despre ultimele date negative nu se poate spune că sunt alarmante, fiind vorba de o creștere sub așteptări a producției industriale, cea mai mică din 2009, de o creștere de asemenea sub așteptări a vânzărilor cu amănuntul și de o scădere a investițiilor străine directe în luna februarie. Totuși, declarațiile recente ale primului ministru Wen Jiabao privind prețurile prea mari de pe piața imobiliară dau naștere la temeri privind menținerea restricțiilor de pe această piață, ceea ce ar putea produce o slăbire a ritmului de creștere economică.
Ce înseamnă ”aterizare dură” pentru chinezi?
Anul trecut, analiștii băncii japoneze Nomura au estimat o probabilitate de 1 la 3 ca economia Chinei să intre într-o aterizare dură, iar Bank of America a emis, tot în cursul anului trecut, o opinie similară celei a JP Morgan, estimând momentul unui astfel de eveniment în 2013, după schimbarea actualei administrații de la Beijing.
Definiția aterizării dure este totuși radical diferită față de varianta clasică și față de ceea ce s-a întâmplat în România. Potrivit lui Gary Shilling, proprietarul unei firme de consultanță, care vede un scenariu asemănător pentru China, o aterizare dură ar însemna o creștere economică mai mică de 6% pe an, comparativ cu ritmul de până acum, de circa 10% pe an.