Dar, să ne aducem aminte, Airbus a fost implicată într-un dosar de corupție și la noi în țară, abandonat de DNA în timpul cînd acesta era condus de Codruța Kovesi.

Pentru Franța, grupul va plăti 2,1 miliarde de euro, Marea Britanie va încasa 984 milioane euro iar Statele Unite 526 milioane euro.

Urmează ca autoritățile judiciare din Franța și Marea Britanie să decidă dacă acceptă închiderea procedurilor penale pentru corupție împotriva companiei Airbus, rămânând însă posibile anchete împotriva persoanelor responsabile.

Vânzarea unor avioane ar fi fost ,,unsă” de comisioane ilegale, contractele fiind încheiate în perioada mandatului lui Tom Enders la conducerea companiei.

Suma depășește cu mult înțelegerea de 671 milioane de lire sterline la care a căzut de acord în anul 2017 cu grupul industrial britanic Rolls-Royce pentru a închide acuzații similare. Rolls-Royce produce turbine și motoare pentru avioane, în vreme ce producătorul auto cu același nume este acum deținut de către nemții de la BMW.

În 2016, compania a descoperit că a există discrepanțe între declarațiile consultanților folosiți cu ocazia anumitor afaceri aviatice. În acel moment a demarat investigația din Marea Britanie.

Parchetul Național Financiar din Franța a deschis o investigație în anul imediat următor, urmat de Departamentul Justiției din SUA în 2018.

În februarie 2017, Ministerul Apărării din Austria anunţa că va da în judecată Airbus şi Eurofighter în Austria pentru că au indus în eroare autorităţile de la Viena în legătură cu preţul de achiziţie, livrarea şi echipamentele avioanelor, un prejudiciu estimat la 1,1 miliarde de euro.

Grupul aeronautic european era acuzat de înşelăciune cu rea-credinţă şi fraudă în legătură cu comanda pentru avioanele Eurofighter din anul 2003.

Procurorii din Munchen au investigat dacă Airbus a dat mită pentru a câştiga un contract în valoare de două miliarde de dolari, acuzaţii dezminţite de grupul aeronautic european.

Într-o declaraţie, procurorii au precizat că nu au găsit dovezi de mituire, dar Airbus nu a putut justifica plăţi de peste 100 milioane de euro către două „societăţi fictive”, așa-numitele „shell companies”.

EADS, compania mamă a Airbus în acea perioadă, a trimis fonduri de peste 100 milioane de euro către Vector Aerospace LLP şi City Chambers Limited. Majoritatea fondurilor au fost utilizate „în scopuri neclare”, susţineau procurorii.

Airbus a fost implicată într-un scandal de corupție de un miliard de euro și în România. Este vorba de celebrul „Dosar EADS”, demarat de către Direcția Națională Anticorupție. Ancheta a început în anul 2005 și viza contracte în valoare de aproape un miliard de euro pentru securizarea frontierelor, semnate în anul 2004. Securizarea era o condiție esențială pentru aderarea României la Uniunea Europeană în anul 2007.

Cercetările au pornit în urma sesizării Ministerului de Interne, care acuza că fondurile au fost folosite necorespunzător, iar sumele au fost supraevaluate.
Guvernul a oferit fără licitație acest contract grupului aviatic franco-german, chiar dacă acesta nu avea deloc experiență în privința securizării granițelor.

Dosarul a fost lăsat baltă de DNA în timpul mandatului Codruței Kovesi.

O anchetă EADS a fost declanșată și în Germania, informația ajungând la noi în 2016, când DNA începuse să lucreze din nou la dosar. Contractul presupunea şi furnizarea de aparatură pentru supravegherea frontierei, modernizarea de elicoptere, nave maritime şi dotarea cu echipamente a poliţiştilor de frontieră.

În dosar, procurorii DNA au informat că erau vizați foștii miniștri de Interne Marian Săniuță, Dan Nica, Vasile Blaga și Cătălin Harnagea – fost șef al Serviciului de Informații Externe. După ce autoritățile din Germania au închis dosarul EADS, și DNA a lăsat baltă ancheta, acuzații nefiind niciodată trimiși în judecată.