Trenurile din România merg foarte încet, condiţiile de călătorie lasă de dorit, biletele sunt scumpe, căile de rulare nu sunt modernizate, electrificarea acoperă o treime din total, numărul de pasageri se află în continuă scădere, furturile de la calea ferată se menţin în trendul crescător, companiile de stat sunt devalizate. Aceasta este caracterizarea în doar câteva cuvinte a situaţiei căilor ferate române de azi. 

Totuşi, în perioada domnitorului Petru Rareş, în zona României , circulau primele vagoane pe şine din lume. Acest lucru ar putea astăzi greu de crezut, având în vedere că lipsa investiţiilor din ultimii 27 de ani a dus la deteriorarea căii ferate atât de mult încât se pune în pericol securitatea garniturilor.

În alte cuvinte, mersul pe şine a fost inventat la noi, cu peste 500 de ani în urmă. Datele acestei istorii se află la Muzeul Tehnic din Bucureşti. “O invenţie foarte interesantă, o invenţie românească, este vagonul pe şine de lemn cu schimbător de cale sau macaz, potrivit Libertatea.ro. 

Când se afla la studii, în Germania, Dimitrie Leonida a vizitat Muzeul Transporturilor din Berlin. Acolo a văzut un vagonet din lemn pe şină din lemn cu macaz, care provenea de la Brad/ Apuseni, datat în secolul al XVI-lea. Este considerat şi astăzi primul vagonet de lemn pe şine cu macaz din lume”, ne-a spus Aurel Tudorache , muzeograf principal la Muzeul Naţional Tehnic “Dimitrie Leonida”. Revenind, putem constata cu mâhnire că urmaşii inventatorilor mersului pe şine au cele mai proaste căi ferate din Europa!