„Ludovic Orban a spus că Ministerul Educației merită felicitat pentru felul în care s-au desfășurat examenele naționale de anul acesta. Cum vedeți d-voastră, ca fost ministru, aceste examene? Sunt de felicitat cei din minister?”, l-a întrebat realizatorul emisiunii „Întrebări esențiale”, Dan Marinescu, pe invitatul său, Daniel Funeriu.

„Fără îndoială. Din punct de vedere al organizării. Vreau să separ lucrurile. Să separ organizarea propriu-zisă și discuția despre conținutul acestor examene și relevanța lor.

Organizarea a fost impecabilă. Și știu ce înseamnă să organizezi examene naționale în timp de criză. Am organizat două examene naționale. În 2010, când a fost acea criză a scăderii salariilor și a celor amenințări cu greva generală; și 2011, când am introdus camerele de luat vederi.

Deci, ministerul, fără îndoială, trebuie felicitat. Și a demonstrat, încă o dată, că este o instituție puternică și pe care, totuși, ne putem baza. Asta este fără niciun dubiu”, a fost răspunsul prompt al fostului ministru al Educației.

Daniel Funeriu, despre relevanța Examenelor Naționale

Daniel Funeriu susține că examenele naționale sunt „profund greșite” și susține că modul de examinare trebuie schimbat. Acesta nu-i impută „mascarada națională” actualului ministru al Educației, pentru că susține acesta, „nu putea să schimbe în luna noiembrie sau decembrie în 2019, când a preluat mandatul, examenele pe care copiii urmau să le dea la sfârșitul acestui an școlar”.

Afirmația este corectă în esență, dar ipocrită în fondul problemei, ținând cont de faptul că Funeriu a introdus obligativitatea clasei pregătitoare începând cu anul școlar 2012-2013, nu în patru ani, ceea ce ar fi fost firesc, ci doar în câteva luni de zile.

„Al doilea lucru care trebuie spus este relevanța acestor examene. Și afirm, fără niciun fel de rezervă, că aceste examene, atât Evaluarea Națională, cât și Bacalaureatul, sunt o mascaradă națională.

Și am să vă explic tehnic de ce aceste examene sunt profund greșite. Acest lucru nu este imputabil actualului ministru, care sigur nu putea să schimbe în luna noiembrie sau decembrie în 2019, când a preluat mandatul, examenele pe care copiii urmau să le dea la sfârșitul acestui an școlar. Schimbarea modului de examinare se face pe parcursul a 4-5 ani. Trebuie să spui copiilor cum vor fi examinați la începutul ciclului”, susține Funeriu.

„Media anilor de gimnaziu a devenit irelevantă”

Daniel Funeriu consideră că mediile școlare nu mai sunt relevante. Acesta susține că „în mandatul meu știu că am făcut un calcul și am văzut că media din timpul anilor era cu vreo 3 puncte mai mică decât media de la Evaluarea Națională”.

„De ce spun că aceste examene sunt o mascaradă națională? Să luăm exemplul Evaluării Naționale de la clasa a VII-a. Se testează două lucruri. Limba Română și Matematica. Se predau: Chimie, Biologie, Fizică, Limbă Română… se predau foarte multe materii. Și se examinează doar două.

În realitate, copiii învață materiile de examen. Copiii învață un curriculum paralel. Este aberant să predai fără să evaluezi. La finalul gimnaziului, pentru alegerea liceului, intră doi parametri în calcul: media de la Evaluarea Națională și media în timpul anului.

Media în timpul anului, media anilor de gimnaziu a devenit irelevantă. În mandatul meu știu că am făcut un calcul și am văzut că media din timpul anilor era cu vreo 3 puncte mai mică decât media de la Evaluarea Națională. Deci, relevanța mediei din timpul anilor este foarte scăzută.

Doi la mână: relevanța Evaluării Naționale este ZERO, din punctul meu de vedere, pentru că, repet, se evaluează două materii. Practic, îi încurajăm pe copii să învețe la Limba Română și la Matematică, atunci când, de fapt, noi le predăm foarte multe alte materii de care ei au nevoie.

Deci, repet, examen bine organizat. Dar este o mascaradă națională, având în vedere conținutul acestor examene”, a declarat fostul ministru al Educației.