Ilie Bolojan, despre viitorul Oradiei: "Nu trebuie să creăm aşteptări tâmpite"

Ilie Bolojan, despre viitorul Oradiei: "Nu trebuie să creăm aşteptări tâmpite"

ORAŞUL DE VIS: Primarul din Oradea, Ilie Bolojan, consideră că nu ar fi cinstit ca oraşul de pe Crişul Repede să îşi promoveze turismul înainte de a-şi rezova marile probleme: clădiri care au nevoie de reabilitare, trafic greoi şi lipsa curăţeniei.

Bolojan speră ca Oradea să apară din nou pe harta industrială a României. Astfel, problema numărul unu a oraşului, lipsa locurilor de muncă, ar fi aproape rezolvată.  Când aţi candidat la primărie, ce consideraţi că puteţi schimba? Ilie Bolojan: Municipiul Oradea a pierdut cursa menţinerii oraşului pe harta industrializării. Astfel că trebuie analizate alternativele reprezentate de industria uşoară şi de servicii (comerciale, turistice, logistice, etc). O activitate industrială stabilă ne-ar face mult mai puţin vulnerabili. Când spun asta, ştiu că Bihorul este un judeţ cu un salariu mediu extrem de mic. Orădeanul câştigă cu 25% mai puţin decât un clujean, de exemplu. Dar, pentru a ne dezvolta, trebuie să avem o infrastructură bine pusă la punct.

Doar jumătate din populaţia activă a Oradiei este angajată. Cum se poate rezolva problema? Investitorii au venit la Cluj, Timişoara, chiar la Arad, dar au ocolit Oradea. Aşa că am decis să deschidem un parc industrial şi am reuşit să îl construim. Parcul Industrial Eurobusiness, prin asigurarea utilităţilor aferente, poate reporni motorul economiei orădene. Odată populat, parcul poate crea locuri de muncă atât pentru populaţia şomeră din Oradea, cât şi pentru cea din zonele limitrofe. Dar, pentru a atrage afacerişti, trebuie să le oferi condiţii. În primul rând, dorim să reducem impozitul de pentru investitorii care se vor stabili aici.

Oamenii se plâng de traficul greoi. Care sunt soluţiile propuse de primărie? Cea mai mare parte din traficul spre Borş şi Nădlac trece prin Oradea. Trebuie neapărat să scoatem acest trafic din oraş. Realizarea inelului exterior şi reabilitarea drumului interior de centură sunt condiţii esenţiale pentru decongestionarea traficului rutier şi pentru dezvoltarea economică pe termen lung a Oradiei.

Ne puteți urmări și pe Google News

Tot locuitorii apreciază numărul mare de parcuri din oraş, dar critică lipsa curăţeniei. Un oraş care se vrea cândva unul turistic trebuie să adopte din timp o politică de mediu potrivită.  Astfel ai parte de un oraş primitor, un oraş curat, bazat pe dezvoltare durabilă. Cât despre curăţenie, compania de salubritate pare că nu-şi face suficient de bine treaba. Curăţenia trebuie respectată în întreg oraşul, nu doar în centru. La blocuri, curăţenia este responsabilitatea asociaţiilor de proprietari. Eu cred că amenda este o soluţie. Dacă amendezi cu cinci milioane pentru aruncatul hârtiilor, în jumătate de an o să se potolească toţi.

Oraş cu moştenire habsburgică, Băile Felix sunt aproape, graniţa cu Vestul la fel, e chiar şi un aeroport aici. De ce mai are nevoie Oradea pentru a fi un oraş turistic? Nu trebuie să creăm aşteptări tâmpite. Adică întâi trebuie să reabilitezi clădirile, să eliberezi traficul, să modernizezi. Apoi, poţi să te promovezi liniştit. Avem 8.000 de locuri de cazare, iar domeniul turismului este unul central în preocupările noastre, deoarece se obţin bani uşor, dintr-un domeniu curat, care nu afectează mediul.

Cetatea Oradiei este în renovare. Când va fi gata? Cetatea ar trebui să fie gata în cinci ani, timp în care dorim să reabilităm şi unele dintre clădirile în stil habsburgic din centru. Iar, dacă aducem turişti la Oradea, îi putem determina să viziteze tot judeţul Bihor, pentru că au ce vedea. Câmpie, dealuri, munţi (Plopişului, Pădurea Craiului, Bihor, Vlădeasa), peşteri, lacuri şi heleşteie (Peţea, Cefa, Homorog, Mădăras), râuri (Crişul Negru şi Repede, Barcău).

Puteţi preciza trei elemente definitorii ale oraşului? Oradea este un oraş încărcat istoric, are tradiţii multiculturale şi multieducaţionale. Al doilea este poziţia geografică, la graniţa României cu Ungaria, care pune Oradea în poziţia de pol major pentru tranzit de mărfuri şi persoane. Un alt treilea element definitoriu este proximitatea cu staţiunile Băile Felix şi Băile 1 Mai.

Credeţi că oraşul poate fi considerat unul de vis? Sunt orădeni pentru care este astfel. Dar eu cred că nu putem încă vorbi de aşa ceva. Trebuie să ne concentrăm pe rezolvarea problemelor, adică să dezvoltăm industria uşoară şi serviciile şi să încurajăm domeniile economice care produc valoare adaugată. Ne lipsesc incubatoarele de afaceri care pot promova sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii. Ce spun orădenii? "Bine că noi am scăpat de comunism fără să moară oameni. Că, după 40 de ani de comunism, oamenii s-au obişnuit acum să fure, nu va fi niciodată ordine aici" - M.L, pensionar "Îmi place oraşul, nu m-aş muta de aici: sunt multe parcuri, e un oraş aproape liniştit. Marea problemă e cu traficul, sunt străzi care se blochează în plină zi" - Gabi, inginer mecanic "Nu îmi place mizeria. Stăm rău de tot la asta. Îmi plac multe dintre parcuri, cred că sunt excepţionale pentru familiile cu copii" - Lavinia, administrator "Sunt gropi foarte multe pe şosele şi, la blocuri, e foarte murdar. Dar să ştiţi că aici trăiesc oameni drăguţi. Pentru turişti, e păcat că nu sunt deschise multe turnuri, dar pot merge la Cetate, la Felix" - Florica (casnică) şi Ana (asistent medical) "Funcţionarii de la primărie sunt tare greoi. Sunt lucruri care dincolo (n.r. în străinătate) nu se văd. E foarte greu să îţi faci o afacere, sunt tot felul de complicaţii pentru lucruri de nimic. Cred că doar la Poliţie şi la Paşapoarte miroase a Europa" - Ioan, mecanic